ایلان ماسک می خواهد پلتفرم ایکس را شبیه وی چت کند؛ اما چرا؟

به گزارش بهترین عینک آفتابی، ایلان ماسک در روز 22 ژوئیه مصادف با 31 تیرماه خبر ری برند توییتر به ایکس را اعلام نمود. برنامه بعدی او تقلید از اپلیکیشن بزرگ چینی وی چت است.

ایلان ماسک می خواهد پلتفرم ایکس را شبیه وی چت کند؛ اما چرا؟

به گزارش دیجیاتو، او مدت ها پیش اعلام نموده بود که میخواهد توییتر را که سال گذشته با مبلغ 44 میلیارد دلار خرید، به پلتفرم بسیار بزرگ تری تبدیل کند. این میلیاردر آمریکایی قبلاً پلتفرم و ی چت را تحسین نموده و آن را اپلیکیشن همه چیز (everything app) نامیده بود که خدمات آن شامل چت، معین قرار دیدار، پرداخت و شبکه اجتماعی می گردد. به گفته ماسک، تبدیل شدن توییتر به پلتفرمی که حتی نزدیک به وی چت باشد نیز موفقیت بسیار بزرگی برای آن محسوب می گردد.

ایلان ماسک چند روز پیش، پس از ری برند توییتر به ایکس، با انتشار پستی در این شبکه اجتماعی، از افزوده شدن ویژگی های تازه به ایکس در آینده نزدیک را اطلاع داد و گفت: ما در آینده ویژگی های ارتباطی جامع و قابلیت مدیریت تمام دنیای مالی شما را اضافه خواهیم کرد.

او امیدوار است عایدی ایکس درحال رشد نیز به مقدار زیادی افزایش یابد. این شرکت از زمانی که ایلان ماسک آن را خریده، تقریباً نیمی از عایدی تبلیغاتی خود را از دست داده است و با فشار بدهی شدیدی دست وپنجه نرم می نماید.

وی چت چیست و چرا ایلان ماسک می خواهد از آن تقلید کند؟

وی چت که امروزه تقریباً تمام 1.4 میلیارد نفر جمعیت چین از آن استفاده می نمایند، در سال 2011 به وسیله تنسنت، غول فناوری چینی، راه اندازی شد. این پلتفرم بسیار گسترده است و حتی استفاده از عنوان سوپراپلیکیشن نیز برای آن مناسب نیست. خدمات این اپلیکیشن شامل تماس صوتی و تصویری، شبکه اجتماعی، سرویس تحویل غذا، پرداخت های موبایلی، ارائه اخبار و حتی معین قرار دیدار است.

وی چت را می توان چیزی شبیه به واتس اپ، فیسبوک، اپل پی، اوبر، آمازون، تیندر و بسیاری از پلتفرم های دیگر توصیف کرد که تنها آن ها در قالب یک اپلیکیشن در کنار یکدیگر جمع شده اند. این اپلیکیشن با تاروپود چین پیوند خورده و زندگی در این کشور بدون آن غیرممکن است. همان طور که در تصویر زیر می بینید، رابط کاربری این پلتفرم برای هر بخش مجزا است.

اما وجود ویژگی های متعدد در یک اپلیکیشن معایبی نیز دارد؛ مثلاً وی چت با ده ها گیگابایت داده فضای زیادی از حافظه تلفن اشغال می نماید. از سوی دیگر، نفوذ کامل این اپلیکیشن به تمام ابعاد زندگی چینی ها، مشکل جدی ترین محسوب می گردد که نگرانی هایی در خصوص سانسور و نظارت دولتی و بعلاوه سایر مسائل مرتبط با نقض حریم خصوصی را برانگیخته است.

چین دسترسی به بسیاری از سایت های خارجی را مسدود نموده؛ از خبرگزاری ها گرفته تا شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک و ایکس ایلان ماسک.

این سطح از نظارت دولتی روی اینترنت، صحبت علیه دولت در وی چت را برای چینی ها خطرناک نموده است. مسدودشدن حساب کاربری صدا های مخالف به مدت چند روز یا چند هفته برای چیزی که آن ها در چت یا قسمت Moment وی چت گفته اند، اتفاق غیرمعمولی نیست. حتی افرادی که درحال به اشتراک گذاری اطلاعات به ظاهر غیرجنجالی هستند نیز گرفتار سانسور های غیردولتی شده اند و حساب کاربری و گروه های چت آن ها مسدود شده است.

کیج لیائو، دستیار سرپرست شورای آتلانتیک مرکز جهانی چین، می گوید سوپراپلیکیشن هایی مانند وی چت در راستای هدف پکن برای سازماندهی تمام زندگی مردم به منظور تحت کنترل قراردادن کشور ایجاد شده اند. او در خصوص این موضوع این چنین گفته است: تحت کنترل قراردادن کشور اساساً برای جلوگیری از خطرات بالقوه ای انجام می گردد که می توانند زمینه ساز شروع مخالفت ها و درنهایت به خطر افتادن حکمرانی حزب کمونیست چین شوند.

آیا ایجاد اپلیکیشنی مثل وی چت برای غرب مناسب است؟

طبق گفته جنگ فنگ از دانشگاه هنگ کنگ چین، موفقیت بزرگ وی چت در چین به دو علت عمده رو به افول است. نخستین علت این است که چینی ها به خاطر توسعه نسبتاً دیر اینترنت در کشور، به جای کامپیوتر های دسکتاپ بیشتر به گوشی های هوشمند دسترسی دارند.

جنگ فنگ در خصوص این مسئله این چنین گفته است: این موضوع به معنای این است که ما به جای زندگی در فضای وب باز، در دنیای اپلیکیشن های محصور شبیه به باغ های دیواردار زندگی می کنیم. ساختن یک اپلیکیشن چندمنظوره برای گوشی ها بسیار آسان تر از ساخت آن ها برای کامپیوترهاست.

جنگ فنگ اعتقاد دارد نبود قوانین مرتبط با رقابت در چین (که با ساختار قانونی کشور های غربی در تضاد است) باعث می گردد اپلیکیشنی مانند وی چت بتواند رقبای خود مانند فروشگاه اینترنتی تاوباو و اپلیکیشن به اشتراک گذاری ویدیوی دوئین را مسدود کند.

آیا ایلان ماسک می تواند اپلیکیشنی مشابه با وی چت ایجاد کند که برای غرب جواب دهد؟ شاید به زودی شاهد چنین اتفاقی باشیم؛ اما متخصصان معتقدند ممکن است ایجاد چنین پلتفرمی کاملاً به پرداخت های دیجیتالی بستگی داشته باشد.

کندرا شفر از تریویوم چین، شرکت فعال در حوزه پژوهش های مرتبط با سیاست ها و خط مشی ها، می گوید ایلان ماسک قبلاً بعضی از عناصر کلیدی را که سبب ضرورت استفاده از وی چت در زندگی روزمره شده است، تشخیص داده که یکی از آن ها ادغام شبکه های اجتماعی با پلتفرم های پرداخت دیجیتالی است. به اعتقاد او، چنین قابلیتی برگ برنده این سوپراپلیکیشن است.

ادیت یانگ از شرکت سرمایه گذاری ریس کپیتال خاطرنشان نموده که تفاوت اصلی بین چین و غرب، استفاده گسترده از فناوری های پرداخت دیجیتالی در غرب است. با توجه به اینکه از نظر قانونی فروشگاه های چینی ملزم به پذیرش پرداخت های نقدی هستند، عملاً پرداخت های دیجیتالی در آینده نزدیک متداول نخواهند شد. طبق گفته او، این تفاوت ممکن است به مانعی برای تحقق بلندپروازی های ایلان ماسک تبدیل گردد.

این اتفاق پیاده سازی پرداخت های دیجیتالی در دنیای غرب را که برای بهره مندی از آن ها واقعاً هیچ نیازی به پول نقد و کارت اعتباری نباشد، طولانی تر می نماید.

منبع: فرارو

به "ایلان ماسک می خواهد پلتفرم ایکس را شبیه وی چت کند؛ اما چرا؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایلان ماسک می خواهد پلتفرم ایکس را شبیه وی چت کند؛ اما چرا؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید