اسپیس ایکس برای نخستین بار 6 موتور قدرتمند موشک استارشیپ را روشن کرد

به گزارش بهترین عینک آفتابی، شب گذشته اسپیس ایکس برای نخستین بار آزمایش آتش ایستا را روی موشک استارشیپ با پیکربندی کامل انجام داد و شش موتور قدرتمند رپتور را برای لحظاتی روشن کرد.

اسپیس ایکس برای نخستین بار 6 موتور قدرتمند موشک استارشیپ را روشن کرد

اسپیس ایکس به آماده سازی آخرین نمونه اولیه استارشیپ خود برای یک پرواز آزمایشی برجسته ادامه می دهد.

وسیله نقلیه استارشیپ SN20 شب گذشته در استاربیس (Starbase) تأسیسات اسپیس ایکس در نزدیکی دهکده بوکا چیکا (Boca Chica) در تگزاس جنوبی، هر شش موتور رپتور (Raptor) خود را در یک آزمایش کوتاه آتش ایستا روشن کرد.

در تصاویر منتشر شده از این آزمایش پوشش سرامیکی استارشیپ به خوبی جلب توجه می نماید. برخلاف نمونه اولیه های قبلی، این نسخه از فضاپیما برای محافظت در برابر حرارت شدید ایجاد شده هنگام ورود مجدد به جو، با سطوح سرامیکی پوشانده شده است.

آتش ایستای خوب با هر شش موتور این توییتی بود که ایلان ماسک، بنیانگذار و مدیرعامل اسپیس ایکس اندکی پس از آزمایش که در ساعت 13:13 منطقه زمانی شرقی (21:43 به وقت تهران) انجام شد، گذاشت.

اسپیس ایکس در حال توسعه استارشیپ برای بردن افراد و حمل بار به ماه، مریخ و دیگر مقصدهای دوردست است. این سامانه از دو بخش کاملا قابل استفاده مجدد تشکیل شده است؛ یک بوستر غول پیکر مرحله اول با نام سوپر هوی (Super Heavy) و یک فضاپیما با ارتفاع 50 متر که استارشیپ (Starship) نام گرفته است.

این شرکت قبلا نمونه های اولیه استارشیپ را به فضا پرتاب نموده بود و بعضی از آن ها را به حداکثر ارتفاع حدود 10 کیلومتر فرستاد. اما SN20 جهشی بسیار بزرگ تر خواهد داشت و آماده می گردد تا در هفته های آینده سوار بر موشک سوپرهوی نخستین آزمایش مداری این سامانه را انجام دهد.

زمان پرتاب معین نیست و این تا حدی به این علت است که اداره هوانوردی فدرال آمریکا (FAA) هنوز در حال ارزیابی زیست محیطی سایت پرتاب مداری استاربیس است. FAA پیش نویس این ارزیابی را ارائه و نظرات عمومی را درباره این سند جمع آوری نموده است اما هنوز گزارش نهایی منتشر نشده است. هرچند ایلان ماسک پیش از این از احتمال انجام پرتاب مداری در ماه نوامبر خبر داده بود.

در آزمایش شب گذشته اسپیس ایکس که نخستین آزمایش آتش استاتیک کامل این سامانه محسوب می گردد، موتورهای موشک برای مدت کوتاهی روشن شدند در حالی که موشک به زمین متصل شده بود. اسپیس ایکس 21 اکتبر (29 مهر) هم آزمایش آتش ایستای دیگری انجام داده بود اما آن موقع فقط دو موتور رپتور روی SN20 نصب شده بود.

آزمایش اخیر شامل شش موتور رپتور بود که پیکربندی کامل برای پرواز است. از این 6 موتور، سه موتور استاندارد برای پرواز در ارتفاع نزدیک به سطح دریا و سه موتور بهینه شده برای پرواز در شرایط خلأ در فضا استفاده خواهد شد.

عکس کاور: نخستین آزمایش آتش ایستای نمونه اولیه موشک استارشیپ با پیکربندی کامل

Credit: SpaceX

منبع: Space

منبع: دیجیکالا مگ

به "اسپیس ایکس برای نخستین بار 6 موتور قدرتمند موشک استارشیپ را روشن کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسپیس ایکس برای نخستین بار 6 موتور قدرتمند موشک استارشیپ را روشن کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید