برای پیشگیری از هک با یک دستگاه وارد نرم افزار شوید

به گزارش بهترین عینک آفتابی، جانشین پلیس پیشگیری تهران بزرگ گفت: مردم باید مراقبت کنند تا نرم افزاری که برای ورود به فضای مجازی در اختیار دارند فقط بر روی یک دستگاه نصب شده باشد. به این ترتیب اگر نفوذی در این نرم افزار اتفاق افتاده باشد و یا هک شده باشد امکان جبران و قطع نفوذ وجود خواهد داشت.

برای پیشگیری از هک با یک دستگاه وارد نرم افزار شوید

به گزارش بهترین عینک آفتابی به نقل از ایرنا، سرهنگ علیرضا ناصری نژاد در خصوص نوع اقدام های پلیس پیشگیری در روبروه با کلاهبرداری ها و سوء استفاده ها در فضای مجازی گفت: در حوزه مربوط به فضای مجازی پلیس پیشگیری همانطور که از نام این نیروی پلیس بر می آید، بایستی بر اقدام های پیشگیرانه تمرکز کند.

وی ادامه داد: در واقع پس از آنکه در فضای مجازی جرمی واقع می شود پلیس پیشگیری دیگر مداخله ای ندارد و شهروندان باید از طریق پلیس فتا پیگیر پرونده های این چنینی باشند، و یا اگر قرار بر ثبت شکایت باشد باید از طریق دادسرای مربوط به جرائم رایانه ای پیگیری ها انجام شود.

این مقام انتظامی اظهارداشت: عمده فعالیتی که پلیس پیشگیری در رابطه با جرائم مربوط به فضای مجازی دارد این است که راهکارهایی را در اختیار شهروندان می گذارد تا دچار چنین اتفاقاتی نشوند و حریم خصوصی افراد در فضای مجازی حفظ شود.

ناصری نژاد با بیان اینکه پلیس پیشگیری در برخورد با جرائم حوزه فضای مجازی بیشتر بر توصیه و راهنمایی شهروندان متمرکز است، گفت: امور تخصصی کشف جرم و شناسایی مجرمانی که در فضای مجازی مبادرت به کلاهبرداری و اخاذی می کنند از طریق پلیس فتا پیگیری می شود. ولی با این حال پلیس پیشگیری طی سال گذشته و امسال با موارد زیادی در این حوزه برخورد داشته که کشف جرم را هم انجام داده است.

وی بیان داشت: برای مثال یکی از جرائمی که در حوزه فضای مجازی شایع شده و برای افراد زیادی این شکل از کلاهبرداری ها اتفاق افتاده این است که خریداری از طریق نرم افزار سازاپ رسید پرداخت وجه در اختیار فروشنده قرار می دهد و ادعا می کند که وجه المعامله را پرداخت کرده است؛ در صورتی که این نوع رسید جعلی است.

این مقام انتظامی گفت: اولین کاری که پلیس پیشگیری در این حوزه انجام می دهد این است که به شهروندان توصیه کند چنانچه قصد فروش یا واگذاری کالا یا خدماتی را دارند تا حصول اطمینان از واریز شدن وجه به حسابشان آن کالا یا خدمت را در اختیار خریدار نگذارند. اما شهروندان از چه طریقی باید از واریز پول به حسابشان توسط خریدار مطمئن شوند؟

ناصری نژاد اضافه کرد: باید دانسته شود دیدن رسید واریز نمی تواند اطمینان آور باشد. شهروندان باید از طریق سامانه پیامکی شخصی با استعلام حساب های شخصی اطمینان حاصل کنند که وجوه دریافتی به حسابشان واریز شده است.

جانشین رئیس پلیس پیشگیری پایتخت گفت: یکی از مواردی که در این حوزه با آن روبرو شدیم، در کلانتری 142 کن رخ داد. همکاران ما فردی را دستگیر کرده بودند که از طریق نرم افزار دیوار فروشنده های تلفن همراه را شناسایی می کرد که عمدتاً خانم های مسن بودند. تصور فرد این بود که به راحتی می توان سر این خانم های مسن را کلاه گذاشت.

ناصری نژاد ادامه داد: این فرد مجرم با رفتن به درب منازل این خانم ها با عنوان یک مشتری محترم و متشخص به بررسی گوشی تلفن همراه می پرداخت و تا لحظه واریز وجه مانند یک مشتری معمولی رفتار می کرد. اما بعد به بهانه پرداخت وجه معامله از طریق نرم افزار ساز اپ اطلاعات حساب فروشندگان را می گرفت.

وی گفت: باید دانسته شود این نرم افزار طوری طراحی شده که دسترسی هایی به دیتابیس پیدا می کند و وقتی شماره حساب بانکی در این نرم افزار وارد می شود اطلاعات حساب فرد قابل دسترسی می شود. برای همین افراد وقتی می بینند اطلاعات حسابشان بالا آمده اطمینان پیدا می کنند که واریز پول در حال انجام شدن است. این فرد مجرم اسکرین شات مربوط به اطلاعات پرداخت را به فروشندگان نشان می داده و بعد گوشی تلفن همراه را می گرفته و به سرعت محل را ترک می کرده است.

این مقام انتظامی اضافه کرد: فروشندگان بعد از اینکه مدتی صبر می کردند و می دیدند پول به حسابشان نیامده پیگیر می شدند و در می یافتند خط تلفن آن فرد به کلی خاموش است و پاسخی نمی دهد. به این ترتیب فرد کلاهبردار گوشی تلفن همراه را برده و هیچ پولی هم پرداخت نکرده است.

جانشین رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ همچنین گفت: بسیاری از کسانی که از طریق اینستاگرام سفارش خدمات یا کالا می دهند هم با چنین کلاهبرداری هایی روبرو می شوند. برای مثال شهروندی دارای یک پیج اینستاگرامی است و از طریق آن مبادرت به فروش لباس می کند. فرد کلاهبرداری لباسی را سفارش می دهد و برای پرداخت وجه المعامله از فروشنده شماره حساب می گیرد و اسکرین شات رسید جعلی را می فرستد و حتی با این ادعا که هزینه ارسال کالا را هم متقبل می شود یک راننده تاکسی اینترنتی هم رزرو می کند و به درب فروشگاه می فرستد و کالا را تحویل گرفته و رسید را تحویل می دهد.

ناصری نژاد با اشاره به اینکه این نمونه ها روش های جدید کلاهبرداری در فضای مجازی است تاکید کرد: مردم باید بیش از پیش مراقب باشند. کاری هم که پلیس پیشگیری در این رابطه می تواند کند این است که با انجام توصیه های لازم به مردم درباره این نوع جرائم آگاهی رسانی کند.

وی بیان داشت: توصیه پلیس پیشگیری به مردم این است که تا حصول اطمینان از واریز وجه به حساب بانکی از طریق سامانه پیامکی به هیچ وجه کالا یا خدمات را ارائه نکنند. اگر هم شهروندی در خصوص چنین کلاهبرداری هایی قصد شکایت یا پیگیری دارد می تواند به دادسرا یا پلیس فتا مراجعه کند یا می تواند به کلانتری هم مراجعه کند تا تشکیل پرونده انجام شود و بعد به پلیس فتا ارجاع شود تا اقدام های لازم صورت بگیرد.

منبع: جام جم آنلاین

به "برای پیشگیری از هک با یک دستگاه وارد نرم افزار شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای پیشگیری از هک با یک دستگاه وارد نرم افزار شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید