بیوگرافی جورجیو آرمانی؛ طراح نابغه ایتالیایی

به گزارش بهترین عینک آفتابی، جورجیو آرمانی (Giorgio Armani) یکی از نوابغ صنعت مد و فشن در دنیا است. این طراح خوش فکر که خود را به عنوان یک تاجر بسیار پیروز هم در دنیا مطرح نموده است، در طول چهل سال اخیر امپراطوری خود را به سرعت گسترش داده و برندش را به یکی از پیروز ترین برندهای تجاری دنیا تبدیل نموده است. با ما در مجله خبرنگاران همراه باشید تا بر زندگی این نابغه ایتالیایی مروری داشته باشیم.

بیوگرافی جورجیو آرمانی؛ طراح نابغه ایتالیایی

سال های اولیه زندگی آرمانی

جورجیو آرمانی در تاریخ 11 ژوئیه سال 1934 در پیاچنزای ایتالیا به دنیا آمد. پدرش در صنعت حمل و نقل فعالیت می کرد و دوران کودکی جورجیو که مصادف شده بود با سال های جنگ دنیای دوم، با سختی های بسیاری سپری شد. همانطور که خود جورجیو بعدها در مصاحبه هایش گفته بود آن ها فقیر بودند و زندگی سخت و سختی را سپری می کردند. در سال های نوجوانی جورجیو، سینمایی کوچک در میلان به پناه گاهی برای جورجیو و خواهر و برادرش تبدیل شده بود و علاقه به سینما و ستاره های پر زرق و برقش باعث می شد آن ها دوران سخت و سخت کودکی شان را راحت تر سپری نمایند.

جورجیو در سال های اولیه عمرش به آناتومی بدن علاقه خاصی داشت و با استفاده از گل و دانه های قهوه عروسک می ساخت. همین علاقه به آناتومی بدن و کالبد شناسی باعث شد جورجیو وارد دانشکده پزشکی گردد اما پس از سه سال از رشته پزشکی انصراف داد و برای گذراندن دوره سربازی به ارتش پیوست.

شروع فعالیت جورجیو آرمانی در عرصه مد و پوشاک

آرمانی پس از اتمام خدمت سربازی از دانشگاه خارج شد و در یکی از فروشگاه های معروف میلان به اسم فروشگاه لاریناسنته (La Rinascente) مشغول کار شد. جورجیو با کار به عنوان فروشنده لباس در زمینه بازاریابی مد و پوشاک تجارب ارزشمندی جلب کرد. کمی بعد آرمانی به عنوان طراح به کمپانی نینو چروتی (Nino Cerruti) ملحق شد و در همان زمان با تشویق دوستش سرجیو گالئوتی (Sergio Galeotti) به عنوان طراح شروع به همکاری با دیگر شرکت ها کرد.

در نهایت در سال 1975 گالئوتی و آرمانی شرکای تجاری یکدیگر شدند و برند آرمانی به طور رسمی فعالیت خود را شروع کرد. آرمانی اولین مجموعه لباس های آماده پوشیدن مردانه را برای بهار و تابستان 1976 تحت برند و نام خودش ارائه کرد و در همان سال خط فراوری پوشاک زنانه اش را هم افتتاح کرد و به لطف انتخاب بسیار هوشمندانه اش در پالت رنگ، طراحی های خلاقانه اش بسیار مورد استقبال نهاده شد. آرمانی در میانه دهه هفتاد کمد لباس زنان را زیر و رو کرد و آن ها را به سمت طرح ها و رنگ های جذاب و جدید سوق داد.

  • بیوگرافی کوکو شنل و حقایقی جالب درباره این طراح افسانه ای مد

شهرت دنیای برند آرمانی

در اوایل دهه هفتاد میلادی جامعه به سمت و سویی رفته بود که طبقه متوسط دیگر نمی توانست هزینه خرید پوشاک اوت کوتور را پرداخت کند اما در عین حال نسل جوان بسیار علاقه مند به طرح های خاص و شیک بودند. جورجیو آرمانی به خوبی توانست با احتیاجهای جامعه و نسل جوان در آن سال ها ارتباط برقرار کند و در زمینه طراحی پوشاک جوان پسند بسیار مبتکرانه و خلاق عمل کرد. در سال 1978 آرمانی با گروپو فینانزارو تسیل (GFT) قرارداد جدیدی بست که به این ترتیب امکان فراوری پوشاک آماده و لوکس در یک محیط فراوریی، تحت سرپرستی طراح شرکت فراهم می شد.

  • تاریخچه فشن شو و سیر تحولات آن از شروع تا امروز

در اواخر دهه هفتاد برند آرمانی در اروپا محبوبیت خاصی به دست آورده بود و در همین سال ها بود که آرمانی گام بلند دیگری برای رشد برندش برداشت. آرمانی که از کودکی به سینما علاقمند بود تصمیم گرفت به طراحی لباس برای فراوریات سینمایی هالیوود بپردازد و همین گام باعث شد محبوبیت برند آرمانی در آمریکا و کل دنیا چند برابر افزایش پیدا کند. در سال 1980 او لباس های فیلم ژیگولوی آمریکایی را طراحی کرد و پیروزیتش در زمینه طراحی لباس برای این فیلم مخصوصا آن کت و شلوارهای مخصوص و محبوب ریچارد گر، به یک همکاری طولانی مدت با دنیای سینما منجر شد.

آرمانی لباس های بیش از 100 فیلم را طراحی کرد که از جمله مهم ترین این آثار می توان به سریال میامی وایس و فیلم سینمایی تسخیرناپذیران اشاره نمود.

آوازه کت و شلوارهای خوش دوخت و جوان پسند آرمانی آنچنان در آمریکا پیچید که ستارگان هالیوودی لباس های آرمانی را به تن می کردند و در مراسم فرش قرمز حاضر می شدند. از جمله این بازیگران می توان به میشل فایفر، جودی فاستر و جان تراولتا اشاره نمود.

گسترش امپراطوری آرمانی در دنیا

برند آرمانی در اواخر دهه 1980 آنقدر محبوب شده بود که تاجران زیادی رویای پوشیدن کت و شلوارهای آرمانی را داشتند و این کت و شلوارها برای افراد بسیاری به عنوان یک نماد پیروزیت مطرح شده بود. کت و شلوارهای معروف به پاور سوت (power suit) انقدر محبوب شده بودند که درخواست بالای این نوع محصولات، آرمانی و گالئوتی را مجبور کرد به دنبال رشد کسب وکار و افتتاح فروشگاه های آرمانی در خارج از میلان بیفتند.

در سال 1985 آرمانی دوست قدیمی خود و شریک تجاری اش گالئوتی را به خاطر بیماری ایدز از دست داد. بعضی فکر می کردند که مرگ گالئوتی ممکن است به رکود تجاری برند آرمانی منجر گردد اما جورجیو آرمانی ثابت کرد که او علاوه بر این که در طراحی لباس مهارت فوق العاده ای دارد در تجارت و مدیریت اجرایی کسب و کار هم بسیار تواناست.

آرمانی به گسترش افق های تجاری و بستن قراردادهای مختلف ادامه داد. پیش از شروع دهه نود جورجیو آرمانی شعبه آرمانی ژاپن، یک خط فراوری عینک دودی، یک خط فراوری جوراب، و چندین خط فراوری پوشاک بیسیک مردانه و زنانه برای آمریکا را راه اندازی کرد.

با شروع دهه نود، برند آرمانی فراوری و طراحی لباس های ورزشی، انواع عینک، لوازم آرایشی، لوازم منزل و مجموعه اکسسوری های جدید را هم به راه انداخت. با شروع سال 2000، بیست و پنجمین سالگرد برند آرمانی، شاهد فعالیت های سرمایه گذاری فراوانی بود که شامل فروش سهام و همکاری با فراوری نماینده های جدید می شد و قصد آرمانی این بود که نظارتش را بر کیفیت و توزیع این محصولات اعمال کند.

در سال 2010 جورجیو آرمانی با افتتاح اولین هتلش در دوبی سرمایه گذاری بر روی ساخت هتل های لوکس در کشورهای مختلف را شروع و به این ترتیب توانایی اش در تجارت و توسعه امپراطوری آرمانی را به دنیا اثبات کرد.

هم اکنون برند آرمانی خطوط فراوری و فروش محصولات خود را در بسیاری از کشورهای دنیا توسعه داده و به یکی از بزرگ ترین و با شکوه ترین امپراطوری های مد دنیا تبدیل شده است.

  • پی یر کاردن که بود و چطور دنیای مد را در قرن بیستم متحول کرد؟

سبک خاص جورجیو آرمانی در طراحی و فراوری پوشاک

توسعه سبک آرمانی، همواره ارتباط نزدیکی با فرایند تغییر احتیاجها و خواسته ها در جامعه معاصر دارد. این فرآیند به خلق پوشاک و اکسسوری هایی منتهی شد که هدفشان، سبکی متفاوت و ساده بود که فراتر از دوره های زمانی باشد.

وقتی در سال 1976، آرمانی اولین کت های بدون ساختار (بدون آستر و اتونشده ی) مردانه را ارائه کرد (ایده ای که محصول سال ها تجربه در طراحی و فراوری بود)، قصدش این بود که هزینه های فراوری را پایین بیاورد؛ اما با معرفی این نوع لباس، جایگزینی برای رویکرد سنتی خیاطی انگلیسی را به جامعه ارائه داد که احتیاج آن موقع مردمان ایتالیا را تامین می کرد؛ ترکیبی مبتکرانه که تلفیقی بود از لباس رسمی شق و رق و شیک و لباس ورزشی منعطف و آزاد.

آرمانی، زنان را هم از پوشیدن لباس های خشک و سخت و معذب نماینده نجات داد و برایشان کت های نرم و بدون یقه، به همراه شلوارهای راحت طراحی کرد. آرمانی به دنبال ساخت تصویری از زنان بود که قوی بودند اما سخت و شق و رق به نظر نمی رسیدند؛ زنانی که لباس هایشان کاربردی و در عین حال باشکوه بود.

رنگ گریژ (چیزی بین خاکستری و بژ) که در سال 1997 معرفی گردید برای آرمانی، رایج ترین عنصر در رنگ بندی لباس های برندش بوده است و این رنگ اغلب در کنار سایه های سفید و سیاه، با تُناژ های خاکی ملایم، آبی مایل به خاکستری و ترکیب های غیر منتظره رنگی خاص همراه می گردد.

انتخاب پارچه مناسب، همواره یکی از المان های اصلی در مجموعه های آرمانی برای مردان و زنان بوده است؛ عنصری کلیدی که جذابیت و کیفیت برند آرمانی را تضمین می نماید.

آرمانی در طول تمام عمر شغلی اش، همواره پیروز شده که تصاویر جدیدی از استایل مردان و زنان فراهم کند و الگو های نفیس و تزئینی را به سبکی منحصربه فرد، اما دسترس پذیر، تبدیل کند.

خلاقیت های آرمانی در زمینه طراحی و فراوری که با استقبال زیادی در بین نسل جوان همراه شده است باعث شد تا توسط رسانه ها به عنوان اولین طراح لباس پست مدرن دنیا مطرح شده و کارها و محصولاتش دنیای گردد.

منابع: britannica , biography

منبع: دیجی استایل

به "بیوگرافی جورجیو آرمانی؛ طراح نابغه ایتالیایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیوگرافی جورجیو آرمانی؛ طراح نابغه ایتالیایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید