تست خودرو دنا توربو اسپرت ؛ یک تست وحشتناک تا سر حد مرگ
به گزارش بهترین عینک آفتابی، خودرو دنا توربو اسپرت پرشتاب ترین خودرو ایرانی است. این خودرو خوب راه می رود در شرایط خاص، اما این شرایط خاص چیست؟
بهترین عینک آفتابی - امین آزاد : دنا توربو اسپرت در اصل قرار بود خودرو پلیس باشد اما در ادامه ایران خودرو تصمیم دارد این خودرو را با تیراژ محدود وارد بازار کند.(احتمالا به وسیله آپکو)
برای تست این خودرو تیم بهترین عینک آفتابی حدود دو هزار کیلومتر را در جهت رفت و برگشت، تهران - اهواز رانندگی کرد و خودرو را در شرایط سخت قرار داد تا واقعیت فنی خودرو را بدست آورد.
لحطه آتش گرفتن موتور، برای دیدن علت، فیلم تست را دیدن کنید
نگاه اولیه
دنا اسپرت ابتدا قرار بود خودرو پلیس باشد برای همین مهندسان ایپکو سعی کردند تا با کمترین تغییرات، عملکرد حرکتی موتور EF7 توربو ، که روی دنا پلاس دنده دستی (پنج سرعته) نصب می گردد را ارتقا دهند برای همین تاخیر دریچه گاز را حداقل کردند تا گشتاور زودتر در اختیار راننده قرار گیرد.
از طرفی با تغییر بعضی ضرایب دنده مخصوصا در دنده یک سعی شده تا گشتاوری که به چرخ ها می رسد افزایش پیدا کند.مهندسان موتور ایران خودرو ادعا می نمایند با این کار شتاب صفر تا صد کیلومتر از حدود 11 به 9 ثانیه رسیده است.
با وجود اینکه عملکرد حرکتی این خودرو نشان می دهد توان و گشتاور در چرخ ها افزایش پیدا نموده اما ما در تست بهترین عینک آفتابی به شتاب زیر 11 ثانیه نرسیدیم.
در این موتور استراتژی مغز هوشمند، بر اساس گشتاور بهینه تغییر پیدا نموده، حال آنکه در موتور عادی تمرکز روی مصرف سوخت است.
در کل توان(100 کیلوواتی) و گشتاور موتور تغییری ننموده و گشتاور 215 نیوتن متری موتور تنها سریعتر و با نسبت بهتری به چرخ ها می رسد.
فیلم در یوتیوب
عملکرد خودرو در تست
تست دنا توربو اسپرت در شرایط مختلف آب و هوایی در تابستان ایران آزمایش شد. خودرو حتی در شرایط بد آب و هوایی اهواز با دمای 60 درجه نهاده شد.
آنچه در اولین برخورد با این خودرو ما را تحت تاثیر قرار داد شتاب اولیه خودرو بود ایران خودرو با سنگین کردن ضرایب گیربکس سعی نموده است تا گشتاور بیشتری را به چرخ ها وارد کند.
دنده یک این خودرو سنگین تر شده به همین علت شتاب اولیه خودرو بسیار خوب است و خودرو بسیار سریع به سرعت 40 کیلومتر در ساعت می رسد. اما نسبت دنده دو همان حالت قبلی است و این پارامتر سبب می گردد با تغییر دنده از یک به دو خودرو از یک خودرو پر شتاب به یک خودرو تنبل تبدیل گردد و حدود دو ثانیه طول می کشد تا دوباره خودرو خود را پیدا کند در سرعت 80 کیلومتر در ساعت دوباره موتور به حد نهایی خود می رسد و باید به دنده سه برویم .
امین آزاد و مجتبی اسماعیلی در حال تست خودرو
ایران خودرو ادعای شتاب صفر تا 100 کیلومتر حدود 9 ثانیه را دارد البته ما با چهار سرنشین با چندین بار تست به عددی بهتر از 13 ثانیه نرسیدیم شاید اگر ضریب دنده دو و سه هم درست معین می شد این خودرو می توانست به رکورد بهتری دست پیدا کند پیش بینی ما حداقل دو ثانیه بهتر است.
مشکل گیربکس
در اصل این خودرو همچنان با مشکل شدید گیربکس روبرو است. گیربکس استفاده شده در این خودرو هم مانند بیشتر خودروهای ایران از نوع بی ای است. این همان گیربکس پژو 405 است که با تغییر ضرایب دنده روی بیشتر محصولات ایران خودرو از پژو 206 تا دنا نشسته است. این گیربکس همچنان داری لقی های زیاد و صدای آزار دهنده است.
شاید بزرگترین مشکل موتور EF7 نه خود موتور که استفاده از این گیربکس باشد که تناسبی با موتور ندارد.
مشکل دما
در کل شتاب اولیه و شتاب ثانویه خودرو صاحب خودرو را راضی می نماید به شرط آنکه هوا سرد باشد.
عملکرد خودرو در ارتفاعات زاگرس در دمای 18 درجه چنان بود که کمتر خودرویی می توانست در آن جاده کوهستانی به ما برسد.
اما زمانی که در دمای کویر ایران با دمای 50 درجه یا دمای 60 درجه اهواز نهاده شدیم گویی عملکرد خودرو حدود 30 درصد افت پیدا می کرد.
با گرم شدن هوا و موتور ، مغز هوشمند موتور سعی می کرد خودرو را محدود کند طبق گفته طراحان، روی دما 105 درجه محدود شدن با حدود افت 5 درصدی توان آغاز می گردد و در دمای بالای 115 به بیش از 30 درصد می رسد در دمای 119 درجه عملا موتور بیش از 50 درصد محدود می گردد تا آسیبی به موتور وارد نگردد.
هواخور کمتر موتور دنا نسبت به سورن ، رادیاتور ضعیف و البته سرعت فن های کم، علت این گرمایش است.
بهتر بود برای این خودرو روی کاپوت از هود استفاده می شد و با استفاده از رادیاتور بهتر که قبلا در خودرو سورن استفاده شده بود و ساخت شرکت تلاش رادیاتور است، دمای خودرو کنترل می شد.
در این خودرو سعی شده تا تاخیر دریچه گاز با تغییر برنامه مغر هوشمند موتور حداقل گردد این عامل باعث شده تا خودرو عملا پرشتاب تر گردد.
ایراد ذاتی پلت فرم
در اصل دنا اسپرت یک موتور تازه روی پلت فرم بسیار قدیمی پژو 405 است. ایران خودرو ادعا می نماید در سیستم تعلیق تغییراتی داده و ارتفاع خودرو را کاهش داده اما ما در تست با عدم پایداری در سرعت های بالای 140 کیلومتر درساعت روبرو بودیم.
فقدان سیستم کنترل پایداری هم در این خودرو کاملا حس می شد. قدیمی بودن پلت فرم و عایق بندی ضعیف از دیگر مسائل این خودرو است. از طرفی طراحی داخلی خودرو مسافرت طولانی را با آن سخت می نماید بنظر می رسد طراحان برای طراحی زیباتر، فضای داخلی خودرو را کشته اند.
جایگاه های این خودرو هم چندان راحت نیست و در محصولات ایران خودرو از نظر راحتی جایگاه، پژو پارس داری شرایط بهتری نسبت به این خودرو است.
جمع بندی
با تست دو هزار کیلومتری دنا توربو اسپرت به ما ثابت شد که موتور EF7 همچنان با ارتقا می تواند گزینه خوبی برای ایران باشد به شرطی که در آن از یک گیربکس مناسب استفاده گردد و مشکل گرمایش موتور را هم حل نمایند.
شاید اگر مشکل گرمایش موتور حل گردد با استفاده از یک گیربکس تازه این موتور روی پلت فرم تارا گزینه مناسبی برای یک خودرو اسپرت ایرانی باشد.
البته با توجه به نسخه پلاس همین موتور تارا و ریرا با گیربکس دو کلاچه تر می توانند به برترین محصولات صنعت خودرو ایران تبدیل شوند البته اگر خودروساز کیفیت را فدای کمیت نکند.
منبع: بیت ران