خبرنگاران صرفه جویی و مدیریت، کلید حل بحران آب در اصفهان پساکرونا

به گزارش بهترین عینک آفتابی، اصفهان - خبرنگاران - چالش کمبود آب در اصفهان با افزایش مصرف آن در ایام کرونایی به ویژه در آستانه ورود به فصل گرما، زنگ هشدار این بخش را از هم اکنون به صدا در آورده است که به اعتقاد کارشناسان صرفه جویی و مدیریت و برنامه ریزی کلید حل بحران آب در این استان واقع در منطقه مرکزی ایران است.

خبرنگاران صرفه جویی و مدیریت، کلید حل بحران آب در اصفهان پساکرونا

بطور معمول در واپسین روزهای بهار و شروع فصل گرم تابستان، صحبت و حرف و حدیث ها با موضوع صرفه جویی در مصرف آب شروع می گردد و تا اواخر تابستان ادامه می یابد، اما شیوع ویروس کرونا و درگیری همه استان ها با بیماری کووید-19 از زمستان و سفارش پزشکان مبنی بر رعایت بیشتر بهداشت فردی و شستشوی مداوم دست ها، زنگ خطر کاهش جدی اندوخته های آبی بویژه در مناطق مرکزی ایران را به صدا در آورده است.

بی شک همه ما در روزهای آینده همچنان در معرض خطر ابتلا قرار داریم و حفظ بهداشت فردی و مراقبت های پیشگیرانه اولویت جدی مقابله با کرونا خواهد بود، لذا مصرف بهینه آب را باید بطور جدی به یاد داشته باشیم و در فعالیت های روزمره لحاظ کنیم.

نکته دیگر این که با وجود تهدید خشکسالی و کم آبی در مناطق مختلف کشورمان منجمله اصفهان از یک دهه اخیر، متاسفانه هنوز در بحث صرفه جویی مصرف آب اندر خم یک کوچه ایم و نتوانستیم این اساسی ترین احتیاج کشور را در همه سطوح جامعه فرهنگ سازی کنیم.

در 50 سال اخیر مصرف بهینه آب و استفاده درست از مایه حیات مهم و اساسی نادیده گرفته شد که بازنگری در همه سطوح برای اصلاح آن ضرورتی اجتناب ناپذیر است، باید بدانیم که بدون تحقق راهبرد مصرف پایدار، توسعه پایدار کشور امری غیر ممکن بوده و باید این مهم به عنوان موضوعی اساسی و یک اولویت اداری در دستور کار وزارتخانه ها و نهادهای اجرایی در همه سطوح و در جامعه نیز به عنوان باور عمومی مورد توجه قرار گیرد.

اکنون 61 درصد کل کشورمان خشک و یا نیمه خشک است و آب برنامه ریزی شده می تواند در زمان های خشکسالی بهتر مورد استفاده قرار گیرد، از سوی دیگر باید مصرف نمایندگان در زمینه آب قابل برنامه ریزی شده با یکدیگر به توافق برسند تا نه سال های پر آب ما را هیجان زده کند و نه سال های کم آب ناامید شویم.

بر اساس آمار موجود در زمان حاضر مصرف برق در ایران چهار برابر میانگین دنیای است، گاز با 183 میلیارد متر مکعب گاز در سال، چهارمین مصرف نماینده عظیم گاز دنیا است و سرانه مصرف روزانه آب در ایران بیش از 300 لیتر و در دنیا 150 لیتر است یعنی 2 برابر میانگین دنیای است، آنالیز آمار یاد شده نشان می دهد که ایرانیان بطور کل در مصرف مایحتاج خود بیش از استاندارد مصرف می نمایند و فرهنگ مصرف بهینه در حقیقت در کشورمان رنگ و بویی ندارد.

بنابراین استان اصفهان واقع در منطقه مرکزی ایران همچون بعضی از استان های کشور با بحران آب روبرو است که به تاکید کارشناسان برای برطرف این مشکل دنباله دار باید با همراهی و همدلی، مدیریت بهینه و تنظیم الگوی مصرف و فرهنگ سازی، تدابیر اصولی اندیشید.

بر اساس گزارش های موجود در بخش شاخص ها و نما گره ای آب شهری، تعداد مشترکان فعال آب در استان اصفهان (به جز شهرستان کاشان) یک میلیون و 125 هزار و 899 مشترک و تعداد انشعاب خانگی استان (به جز شهرستان کاشان) نیز یک میلیون و 14 هزار و 811 عدد است که این رقم رو به رشد است.

میزان کل مصرف آب شهری در استان اصفهان (به جز شهرستان کاشان) 71 میلیون و 871 هزار متر مکعب بوده و مشترکان خانگی بیشترین سهم را با 76 درصد از مصرف نمایندگان آب شهری در اختیار دارند.

سهم مشترکان صنعتی، تجاری، عمومی و دولتی، آموزشی و مذهبی، آزاد و بنایی و سایر از مصرف آب شهری نیز به ترتیب 2، هشت، سه، دو، یک و هشت درصد است.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان در گفت و گو با بهترین عینک آفتابی اظهارداشت: ماندن افراد در خانه و تاکیدات پزشکان مبنی بر شستشوی بیشتر دست ها و لزوم توجه بهداشت فردی، مصرف آب آشامیدنی را در همه جای کشور از جمله فلات مرکزی ایران و استان اصفهان بالا برده است، اما باید از اسراف به ویژه در روزهای پیش رو ممانعت کرد.

حمیدرضا صفوی با تاکید بر توجه به توصیه های پزشکان، مصرف هوشمندانه و عقلانی آب را لازم برشمرد و گفت: مناطق مرکزی ایران مانند اصفهان چالشی متداوم و همه ساله کاهش منابع آبی دارند و همزیستی با این پدیده، اجتناب از اسراف نخستین مرحله از آن به شمار می رود لازم است.

از هم اکنون به فکر حل مشکل آب باشیم

وی افزود: ماههای گرمی را پیش رو داریم و در همین روزهای خنک هم اخبار استفاده بیشتر آب را در مقایسه با سال های قبل بازگو می نماید بنابراین از الان باید به فکر آینده نزدیک باشیم، بویژه اینکه در صورت تداوم شیوع ویروس کووید-19 در اواخر بهار و فصل تایستان، با کاهش هرچه بیشتر ذخیره آبی روبرو خواهیم شد.

این پژوهشگر حوزه آب با بیان اینکه افراد، مصرف بهینه و اجتناب از اسراف را باید از خود شروع و به دیگران نیز تاکید نمایند، ادامه داد: حفظ بهداشت فردی و استفاده بهینه از نعمت الهی آب هیچ تضادی با یکدیگر ندارد.

صفوی به لزوم توزیع و استفاده از تجهیزات هوشمند مصرف بهینه آب در زمان حاضر اشاره و اعلام نمود: به دلیل اینکه در روزهای گرم تابستان تا حدودی افت فشار آب در شبکه رخ می دهد ممکن است مصرف نمایندگان تمایل چندانی به استفاده از اینگونه تجهیزات نداشته باشند، بنابراین استفاده همگانی از آنها را از اکنون که شرایط فشار آب بهتر و البته مصرف بالاتر است باید شروع کرد.

افزایش 18 تا 25 درصدی مصرف آب در استان اصفهان

بنا به اعلام مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با شیوع ویروس کرونا شرایط آب اصفهان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 18 درصد افزایش پیدا نموده و در روزهایی فراتر از این رقم و تا حتی 25 درصد افزایش هم رفته است.

هاشم امینی در گفت و گو با بهترین عینک آفتابی اظهارداشت: حفظ پایداری شبکه و مدیریت توزیع در نقاط مختلف استان از اولویت های این مجموعه بوده تا در شرایط حساسی و چالش برانگیزی که در آن بسر می بریم مشکل کاش فشار و یا قطعی آب رخ ندهد.

آنطور که معاون خدمات مشترکان شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان می گوید اصفهانی ها همیشه با مشارکت حداکثری در مصرف بهینه آب از هدررفت مایه حیات جلوگیری نموده اند و این موضوع در سال های اخیر به طور کامل مشهود بوده است.

رضا رضایی در گفت و گو با بهترین عینک آفتابی با بیان اینکه سال جاری از آنان می خواهیم با دوری از اسراف بیش از گذشته قدر آب را بدانند، اظهارداشت: ساده ترین کاری که در این روزها برای ذخیره آب و دوری از اسراف می توان انجام داد بستن شیر آب هنگام دست شستن است، همانطور که باید برای جلوگیری از ابتلا به بیماری در خاطرمان است که دست ها را بشوییم در ذهنمان بستن شیر آب هم نهادینه گردد.

وی افزود: وقتی دفعات شستن دست ها در تعداد نفرات و روزها به اصطلاح ضرب می گردد نتیجه این محاسبه ریاضی، حجم بالایی از آبی است که برای تهیه و توزیع آن سختی های زیادی وجود داشته است.

معاون خدمات مشترکان شرکت آبفا اصفهان گفت: این نهاد تجهیزاتی شامل آبفشان(پرلاتور) روپیچ و توپیچ قابل استفاده در آشپزخانه و دستشویی و سردوش متحرک را در اختیار مردم قرار می دهد که استفاده از آن مصرف را بهینه و از اسراف جلوگیری می نماید و شهروندان برای دریافت آنها می توانند با شماره گیری 1522 به وسیله تلفن و سپس داخلی هشت این وسایل را درب منزل تحویل گیرند.

رضایی اعلام نمود: نصب این ابزار کاهنده در خانه بسیار ساده و در دقایقی امکانپذیر است و هزینه آن بصورت اقساطی در قبوض شهروندان کسر می گردد، بنابراین نه تنها فشار مالی برای شهروندان نخواهد داشت بلکه برای حفظ موهبت الهی آب موثر خواهد بود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان بر ضرورت صرفه جویی در مصرف آب در همه بخش های این استان تاکید نمود.

حسن ساسانی در گفت و گو بهترین عینک آفتابی افزود: صرفه جویی و استفاده بهینه از آب را همه بخش ها از جمله شهروندان، صنایع، شهرداری ها و به ویژه کشاورزان باید رعایت نمایند.

وی اظهارداشت: میزان مصارف در بخش های گوناگون باید به حد استاندارد برسد تا بتوان از منابع آبی به درستی بهره برد.

تا به امروز بیش از 74 هزار نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و جان باختگان کرونا در کشور به بیش از چهار هزار و 680 نفر رسید.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران صرفه جویی و مدیریت، کلید حل بحران آب در اصفهان پساکرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران صرفه جویی و مدیریت، کلید حل بحران آب در اصفهان پساکرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید