فقط ابرثروتمندان ایرانی این خودرو را سوار می شوند!
به گزارش بهترین عینک آفتابی، اوایل دهه 90 شمسی، بازار ایران میزبان یکی از مهم ترین خودروسازان ایتالیایی، یعنی مازراتی بود.
به گزارش خبرآنلاین، یادآوری این موضوع که آرتا تاک موتور، نمایندگی رسمی مازراتی در ایران، از سال 1390 اقدام به واردات و ارائه خدمات پس از فروش در ایران می کرد، کمی ناراحت کننده است.
آرتا تاک موتور پس از عرضه چند مدل خاص مثل گرن توریسمو و گرن کبریو و کواتروپورته، در آخرین مرحله به سراغ مدل گیبلی رفت.
البته گیبلی در بدترین زمان ممکن وارد ایران شد. در همان زمان که قانون غیرمنطقی ممنوعیت ورود خودرو های لوکس تصویب شد، امثال خودرو هایی مثل گیبلی و کواتروپورته و مرسدس بنز S کلاس W 222 و... کمیاب شدند.
گیبلی در واقع یک مدل پایین تر از کواتروپورته محسوب می شود و پس از دو دهه غیبت، از سال 2013 روی خط فراوری رفت و با مدل 2014 در بازار های جهانی از جمله ایران عرضه شد.
طراحی گیبلی همان تهاجمی و خشن بودن سایر محصولات مازراتی را دارد و اصالت همیشگی این برند ایتالیایی را هم حفظ نموده است.
در نمای جلویی شباهت زیادی با مدل کواتروپورته 2014 وجود داشت و تشخیص مدل آن ها در نگاه اول سخت بود.
در نمای پشتی هم همین شباهت وجود دارد. بین دو چراغ عقب نیز فاصله بیشتری دیده می شود.
وجود دو اگزوز دوبل اسپرت در قسمت دیفیوزر، مجذوب کنندهیت این قسمت را بیشتر نموده است.
نکته جالب درباره گیبلی این است که آخرین مدل معرفی شده، یعنی 2021، هنوز از همین طراحی استفاده می نماید.
کابین گیبلی از طراحی وسوسه کننده و خاصی نسبت به رقبای آلمانی و ژاپنی خود بهره می برد.
طراحی آبشاری داشبورد خودرو در کنار ساعت آنالوگ و نمایشگر 8.4 اینچی مرکزی و بعلاوه تریم رنگی متنوع، از مجذوب کنندهیت های فضای داخلی گیبلی محسوب می شدند.
سنسور های نور و باران، سنسور های جلو و عقب، دوربین عقب، کروزکنترل هوشمند، تعلیق الکترونیکی، تنظیم برقی صندلی های جلو به همراه گرمکن و سردکن، ماساژور (سفارشی)، گرمکن و سردکن صندلی های عقب (سفارشی)، 10 تا 15 (سفارشی) اسپیکر Bowers & Wilkins، 7 ایربگ و... از جمله امکانات گیبلی 2014 هستند که نسبت به رقبای آلمانی و ژاپنی خود، ضعیف تر ظاهر شده است.
پیشرانه 3 لیتری V 6 در این خودرو 325 اسب بخار قدرت و 500 نیوتون متر گشتاور فراوری می کرد. این قدرت به وسیله گیربکس 8 سرعته ZF به چرخ های عقب منتقل می شد.
شتاب صفر تا صد در این مدل 5.6 ثانیه اعلام شده است.
قوی ترین مدل گیبلی با کد Q 4 که حضور آن در ایران هم تایید شده است، 404 اسب بخار قدرت و 550 نیوتون متر گشتاور فراوری می نماید.
شتاب صفر تا صد این خودروی چهار چرخ محرک، 4.8 ثانیه اعلام شده است.
با این مشخصات، گیبلی یکی از پرقدرت ترین و سریع ترین خودرو های ایران به شمار میرود.
اما به بحث مجذوب کننده قیمت می رسیم؛ جایی که این خودرو، برای نشان دادن اوضاع افتضاح بازار ایران، مثال خوبی است.
رقبای مستقیم این خودرو، بی ام و سری 5 اتاق F 10، مرسدس بنز E کلاس اتاق W 212 و لکسوس GS 250 F Sport مدل 2014 هستند.
اگر قیمت تمیزترین و کم کارکردترینِ این 3 خودرو را با هم جمع کنیم، ممکن است به 30 میلیارد تومان هم نرسد. اما مازراتی گیبلی به تنهایی نزدیک به 40 میلیارد تومان قیمت دارد!
مهمترین علت گرانی وحشتناک این خودرو به کمیابی آن و بعلاوه ممنوعیت ورود خودرو های مازراتی به صورت گذرموقت برمی شود.
این در صورتی است که قیمت جدیدترین مدل آن در خارج از کشور، از 83 هزار دلار، یعنی چیزی حدود 4 میلیارد و 500 میلیون تومان آغاز می شود. این است بازار مجذوب کننده ایران!
منبع: فرارو