فولیکول چیست؟ نقش فولیکول در رویش مو به زبان ساده

به گزارش بهترین عینک آفتابی، فولیکول چیست؟ در ساده ترین حالت، اگر فولیکول های مو یک روز تصمیم بگیرند که دیگر کار نکنند، کچل خواهید شد! در تبلیغات شامپو و محصولات مو، از نام فولیکول بسیار استفاده می گردد. اما واقعا فولیکول چیست؟ یا بهتر است بگوییم نقش فولیکول در رویش مو چیست؟ در ادامه سعی نموده ایم به زبانی بسیار ساده فولیکول مو را موشکافی و تشریح کنیم تا از این به بعد بیشتر مراقب ریشه موهایتان باشید و با آن ها مهربان تر رفتار کنید.

فولیکول چیست؟ نقش فولیکول در رویش مو به زبان ساده

ساختار و کاربرد فولیکول مو

اگر بخواهیم به زبان ساده شرح دهیم که فولیکول چیست، باید بگوییم فولیکول های مو سوراخ های بسیار ریزی اند که روی پوست سرتان وجود دارند و باعث رشد مو می شوند. هر انسانی به طور میانه صد هزار فولیکول مو روی سر خود دارد؛ حتی اگر کچل باشد!

اما ساختار فولیکول چیست و چه شکل و شمایلی دارد؟ نمی خواهیم کلاس زیست راه بیندازیم؛ پس خیلی ساده باید بگوییم که فولیکول مو ساختار تونل شکلی دارد و روی پوسته بیرونی سر یا همان اپیدرم جای گرفته است. در ته این تونل، مو آغاز به رشد می نماید. ریشه مو برای این که رشد کند و بزرگ گردد، احتیاج به غذا دارد. غذای ریشه مو چیزی نیست جز سلول های پروتئینی و خون رگ های مجاور. به زبان ساده، فولیکول مانند گلدانی ست که مو در آن قرار می گیرد.

وقتی سلول های بیشتری به وجود می آیند، جای مو تنگ می گردد و کم کم از پوست بیرون می آید و روی سر ظاهر می گردد. غدد چربی نزدیک فولیکول مو، روغنی فراوری می نماید که مو و پوست از آن تغذیه می نمایند.

چرخه رشد مو از درون فولیکول مو

الان که می دانید فولیکول چیست، وقت آن رسیده که نقش فولیکول در رویش مو بیشتر آنالیز گردد. مو برای این که رشد کند و از فولیکول به سطح پوست برسد، چرخه ای را پشت سر می گذارد. البته سرعت این چرخه یا همان رشد مو، در افراد مختلف فرق دارد. چرخه رشد مو سه مرحله دارد:

  1. مرحله رشد (آناژن): در این مرحله، مو از ریشه آغاز به رشد می نماید. البته این مرحله 2 تا 7 سال طول می کشد. این موها در مقدار های مختلفی رشد می نمایند: از موهای بلند و ضخیم ریشه تا موهای کوتاه و کم رنگ.
  2. مرحله انتقال (کاتاژن): در این مرحله که چند هفته طول می کشد، سرعت رشد مو کاهش می یابد و فولیکول مو کوچک می گردد.
  3. مرحله استراحت (تلوژن): در این مرحله، مو باید کمی استراحت کند و دست از رشدکردن بردارد. دیگر وقت آن رسیده که موهای قدیمی بریزند و از همان فولیکول، موهای نوی رشد نمایند. استراحت مو تقریبا سه ماه طول می کشد. وقتی استرس داشته باشید، موهای بیشتری وارد فاز استراحت می شوند و برای همین است که شاهد ریزش موی بیشتری خواهید بود.

در آخر یادتان باشد که فولیکول های مو همه در یک مرحله نیستند و ممکن است تعدادی از فولیکول ها در مرحله رشد و دیگری در فاز استراحت باشند.

روش های تقویت فولیکول های مو

شاید تا این جای کار که نقش فولیکول در رویش مو را فهمیده اید، فکر کنید که باید حسابی هوای این فویکول های کوچک روی سرتان را داشته باشید؛ یا این که بپرسید که روش های تقویت و رسیدگی به فولیکول چیست؟ البته یک چیز را یادتان باشد: اگر یک فولیکول مو از بین رفت، هیچ راه برگشتی در کار نیست. پس بهتر است که قبل از هر اتفاقی، آن ها را حسابی تقویت کنید.

· رژیم غذایی متعادل

از آن رژیم های غذایی که با حذف کربوهیدرات وعده می دهند در یک ماه کلی وزن کم کنید و سری کچل هدیه بگیرید، دوری کنید! در رژیم غذایی تان برای آهن جایگاه ویژه ای قائل شوید و گوشت گاو و مرغ را در رژیمتان بگنجانید.

· استفاده نکردن از اتو مو و بابلیس

می دانیم که صاف کردن موها در عرض چند دقیقه بسیار لذت بخش است؛ اما این کار باعث می گردد که به ریشه موها آب کافی نرسد. اگر مجبور به استفاده از این ابزار شدید، دمای اتو، فرنماینده یا حتی سشوار را در درجه پایین قرار دهید و قبل از استفاده از اسپری محافظ مو بهره ببرید.

· خشک نکردن کامل موهای خیس

اگر این موضوع به نظرتان عجیب می رسد و می گویید نقش این موضوع در فولیکول چیست، طبیعی ست؛ اما وقتی موها خیس خیس هستند، سشوارکشیدن باعث ضعیف ریشه مو می گردد. پس 30 الی 45 دقیقه صبر کنید و بعد موها را با درجه پایین سشوار خشک کنید.

· استفاده نکردن از مواد شیمیایی مو

سری که دائما با مواد شیمیایی مثل رنگ مو و دکلره پوشانده گردد، موهای آن فرصتی برای رشد ندارند. پس نقش فولیکول در رویش مو را جدی بگیرید و کمتر از مواد شیمیایی بهره ببرید.

· نبستن موها به یک شکل

اگر موهایی بلند دارید، همواره آن را رها نکنید؛ زیرا ممکن است به ریشه موها آسیب برساند. از طرف دیگر، دم اسبی بستن همیشگی موها هم ممکن است خطرناک باشد و به ریشه و فولیکول مو فشار وارد کند. سعی کنید هر از گاهی مدل بستن موهایتان را تغییر دهید.

بیماری های مرتبط با فولیکول های مو

همان طور که نقش فولیکول در رویش مو را نمی توان نادیده گرفت، بیماری های ناشی از اختلال در کارکرد فولیکول مو را هم نباید از یاد برد. اما بیماری های مرتبط با فولیکول چیست؟ به طور کلی، بیشتر این بیماری ها به نوعی باعث ریزش مو می شوند. در ادامه مهم ترین این بیماری ها شرح داده شده اند.

· طاسی با الگوی مردانه (ریزش موی آندروژنیک)

گفتیم که مو برای رشدکردن، چرخه ای را پشت سر می گذارد؛ اما در طاسی مردانه، چرخه رشد مو کند و کندتر می گردد تا این که کاملا از حرکت بازمی ایستد و مویی رشد نمی نماید. نتیجه یک سر بی مو و طاس می گردد. البته منظور از الگوی مردانه، این نیست که زنان به این مورد مبتلا نمی شوند؛ ولی تعداد مردان طاس بیشتر از زنان است.

· طاسی با الگوی زنانه

ریزش مو در زنان با مردان تفاوت دارد و معمولا تمام سطح سر به صورت یکنواخت کم پشت می گردد؛ اما خط مو حفظ می گردد و به ندرت مانند مردان شاهد طاسی کامل هستیم.

· کچلی سکه ای

در این مورد، موهای یک منطقه به صورت سکه ای می ریزند. علت این بیماری خودایمنی است؛ یعنی سیستم ایمنی گل به خودی می زند و فولیکول های مو را با سلول های خارجی اشتباه می گیرد و به آن ها حمله می نماید.

· ریزش موی تلوژون افلوویوم

از نام این بیماری نترسید؛ به زبان ساده ریزش موی منطقه ای در اثر وقایع استرس زا مثل جراحی، زایمان یا هر شوک دیگری! همان طور که گفتیم، رویدادهای استرس زا می توانند باعث شوند که مو زودتر از موعد وارد مرحله استراحت گردد. البته در بیشتر مواقع، این ریزش مو موقتی ست و موهای نو به جای آن رشد می نمایند.

· فولیکولیت (عفونت ریشه مو)

وقتی فولیکول های مو به علت عفونت ملتهب می شوند، این بیماری رخ می دهد و به شکل جوش های روی سر، نمایان می شوند. تصور شما از این بیماری فولیکول چیست؟ تعدادی برجستگی عفونتی روی سر که مدام می خارد و بسیار دردناک می گردد. پس کلاه های خیلی تنگ نپوشید و در صورت اصلاح سر یا صورتتان از تیغ های تمیز و بهداشتی بهره ببرید.

عمر فولیکول به تار مویی بند است!

اکنون که می دانید فولیکول چیست و موها چه راه دور و درازی را طی می نمایند تا روی سرتان سبز شوند، کمی بیشتر به محصولاتی که به موهایتان می زنید و غذاهایی که می خورید توجه کنید. یک فولیکول مرده دیگر هیچ وقت احیا نمی گردد و ممکن است کار به طاسی یا ریزش سکه ای برسد.

توصیه های گفته شده را جدی بگیرید و اگر الان یک فرد طاس هستید هم نگران نباشید: کچل ها هم جذابیت خودشان را دارند. از نظر شما فولیکول چیست؟ آیا تا به حال در تعذیه و سبک زندگی خود به آن فکر نموده اید؟

منبع: اسنپ مارکت

به "فولیکول چیست؟ نقش فولیکول در رویش مو به زبان ساده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فولیکول چیست؟ نقش فولیکول در رویش مو به زبان ساده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید