مصرف داروهای تقویتی بعد از تزریق واکسن کرونا مشکل ساز است؟

به گزارش بهترین عینک آفتابی، پژوهشگران موسسه ملی تحقیقات سلامت می گویند: تأثیر مستقیم مصرف ریزمغذی ها و ویتامین ها در افرادی که واکسن کووید-19 دریافت کرده اند، هنوز مطالعه نشده است. در مطالعات اجرا شده در مورد سایر واکسن ها، تأثیر منفی ریزمغذی ها و ویتامین ها بر روی عملکرد واکسن گزارش نشده است و حتی برخی مطالعات نشان می دهد مصرف ریزمغذی ها (حتی در قالب اشکال دارویی)، تا حدودی به بهبود شرایط ایمنی کمک می کند.

مصرف داروهای تقویتی بعد از تزریق واکسن کرونا مشکل ساز است؟

به گزارش بهترین عینک آفتابی به نقل از ایسنا، یکی از مداخلات مهم برای کنترل بیماری های عفونی، انجام واکسیناسیون با هدف تقویت پاسخ ایمنی است. مطالعات نشان داده که یکی از مهم ترین عوامل موثر در پاسخ ایمنی، شرایط تغذیه و وجود مقادیر کافی ریزمغذی ها و ویتامین ها در بدن است.

در مورد بیماری کووید-19 هم مطالعات نشان داده اند که کمبود ویتامین D می تواند باعث افزایش ریسک ابتلا به بیماری و در مبتلایان به کووید-19 باعث افزایش ریسک بستری در بیمارستان و مرگ ومیر شود. هرچند هنوز شواهد کافی مبنی بر این که لازم است ویتامین D به نام بخشی از رژیم استاندارد در تمام بیماران مبتلا به کووید-19 مصرف شود، وجود ندارد.

اما از سوی دیگر، با توجه به نو بودن این بیماری و ناکافی بودن اطلاعات در مورد آن، نگرانی هایی وجود دارد، مبنی بر این که آیا ممکن است استفاده از آمپول یا داروی تقویتی پس از تزریق واکسن کووید-19، مشکلاتی ایجاد کند و منجر به افزایش خطر ابتلای فرد به کووید-19 شود؟

پژوهشگران موسسه ملی تحقیقات سلامت جمهوری اسلامی ایران به این پرسش پاسخ دادند که آیا استفاده از هرگونه آمپول یا داروی تقویتی پس از تزریق واکسن کووید-19 مشکل ایجاد کرده و باعث فعال شدن ویروس می شود؟

مطالعات اجرا شده بر روی واکسن هایی غیر از واکسن های کووید-19، تاثیر منفی برای مصرف ریزمغذی ها و ویتامین ها را در عملکرد واکسن گزارش نکرده اند و برعکس؛ در برخی مطالعات وجود ارتباط بین مصرف ریزمغذی ها با بهبود شرایط سیستم ایمنی فرد و پاسخ به واکسیناسیون پیشنهاد شده است.

به نام مثال؛ بین کمبود ویتامین D با اختلال در پاسخ ایمنی به واکسن آنفولانزا ارتباط مشاهده شده است. در یک کارآزمایی تصادفی کنترل شده در کشور انگلستان در افراد 65 تا 85 ساله نشان داده شد که مصرف پنج وعده یا بیشتر میوه و سبزیجات در روز در مقایسه با دو وعده یا کمتر، با پاسخ بهتر به واکسن پنوموکوک همراه است.

در مطالعه دیگری در کشور آمریکا در افراد بالای 65 سال، مشاهده شد که کارکرد گلبول های سفید نوع T در گروهی که به صورت روزانه ویتامین E مصرف می کردند (60 یا 200 میلی گرم ویتامین E در روز) در مقایسه با گروه دارونما بهتر بوده است.

همچنین مطالع های در انگلستان در مورد مصرف مکمل سلنیوم نشان داد که مصرف روزانه سلنیوم (50 یا 100 میکروگرم در روز) در بزرگسالان باعث بهبود پاسخ ایمنی آن ها به واکسن فلج اطفال شده و همچنین ایجاد سویه های ویروسی جهش یافته را کاهش می دهد.

البته هنوز مطالعه ای در این زمینه در مورد واکسن کووید-19 منتشر نشده است. با این حال با توجه به اثر شرایط تغذیه در بهبود پاسخ به سایر واکسن ها، پیشنهاد شده است که مکمل های تغذیه ای (به نام مثال حاوی ویتامین D، C، B 12، B 9، B 6، A و E و مواد معدنی مانند روی، مس، سلنیوم و آهن) برای سالمندان در چند هفته قبل و بعد از دریافت واکسن کووید 19 تجویز شود.

پژوهشگران موسسه ملی تحقیقات سلامت معتقدند؛ با توجه به شواهد موجود به نظر نمی رسد که مصرف ریزمغذی ها و ویتامین ها با دوز های توصیه شده، قبل و یا بعد از تزریق واکسن، اثرات سوء بر ایمنی زایی ناشی از واکسیناسیون داشته باشد و یا باعث افزایش ریسک ابتلا به کووید-19 شود. هرچند تصمیم گیری قطعی در این زمینه نیازمند اطلاعات بیشتر در مورد رفتار های ایمنی زایی این بیماری است و مطالعات بیشتری در این زمینه لازم است.

این محققان می گویند: با این که نشان داده شده است که مصرف ریزمغذی ها و ویتامین ها می تواند باعث بهبود شرایط مبتلایان به کووید-19 و همچنین بهبود پاسخ به واکسن شود، اما با توجه به شواهد فعلی، مصرف ریزمغذی ها و ویتامین ها به نام یک درمان روتین در مبتلایان به کووید-19 و یا قبل و بعد از واکسیناسیون الزام نیست و توصیه نمی شود.

همچنین نکته بسیار مهمی که توصیه می شود این است که زیاده روی در مصرف ریزمغری و ویتامین ها و مصرف آن ها با دوز بالا، خطرساز بوده و می تواند باعث آسیب های جدی شود.

برگ پاسخ سریع به سوالات کووید-19 از طریق موسسه ملی تحقیقات سلامت جمهوری اسلامی ایران و به سفارش معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اجرا شده است.

این گزاره برگ مرور سریع مطالعات موجود است و دستورالعملی تخصصی نیست و در استفاده از مطالب آن باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد.

منبع: جام جم آنلاین

به "مصرف داروهای تقویتی بعد از تزریق واکسن کرونا مشکل ساز است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصرف داروهای تقویتی بعد از تزریق واکسن کرونا مشکل ساز است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید