چرا گاهی احساس تهی بودن می کنیم؟

به گزارش بهترین عینک آفتابی، احساس خالی بودن یکی از مرسوم ترین، و در عین حال، غیرعادی ترین احساساتی است که در پی به هم خوردن تعادل احساسات و عواملی که آن ها را کنترل می کنند به وجود می آید. این احساس به قدری نامحسوس و بی مقدمه ظاهر می شود که در اغلب مواقع مورد بی توجهی قرار می گیرد و در گذر زمان شدیدتر می شود. معمولا زمانی که ضربه روحی شدیدی می خوریم، یک یا چند جای خالی در قلب و اعماق وجودمان شکل می گیرد که انگار با هیچ چیز، به جز همان چیزی که از دست رفته و بازگشتش ممکن نیست، پر نمی شود. در این شرایط، احساس بی پناهی شدت می گیرد و انگار تمام درها را به روی روشنایی و امید می بندد.

چرا گاهی احساس تهی بودن می کنیم؟

احساس خالی بودن معمولا چندین روز به طول مینجامد و سپس فروکش می کند. اما اگر دلیل وقوع آن به قدری شدید و جدی باشد که فکر را کاملا به خود مشغول کند، ممکن است در فکر نهادینه شود و کیفیت زندگی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. در چنین شرایطی، باید دلایل پیدایش این احساس را شناسایی و بررسی کرد و با تمرکز روی تغییرهای اجرا شده در بخش های شناختی مغز، مؤثرترین راه حلهای بهبود را یافت.

در این مقاله از بهترین عینک آفتابی مگ، ابتدا به بررسی ریشه بروز احساس خالی بودن می پردازیم و سپس 3 راه حل اساسی برای مقابله با این احساس معرفی می کنیم. با ما همراه باشید.

چرا احساس تهی بودن می کنیم؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که جای خالی نامعلومی را در وجود خود احساس کرده باشید و برای پر کردن آن، در پی توجه و حضور دائمی دیگران بگردید. متأسفانه احساس خالی بودن توانایی خارق العاده ای در القای احساس تنهایی و بی پناهی دارد و به این شیوه شخص آسیب دیده را تشویق به منزوی شدن می کند. منزوی شدن هم به نوبه خود احساس خالی بودن را تشدید می کند و این چرخه معیوب، همچنان ادامه می یابد.

اگر احساس خالی بودن می کنید، در وهله اول ضروری است که خود را عضو گروهی نسبتا بزرگ بدانید که احساسی مشابه را تجربه کرده اند یا می کنند. واقعیت این است که افراد بسیاری در زندگی روزمره خود احساس خالی بودن می کنند و دلایل نادرستی را مسؤول بروز این احساس می دانند. معمولا عواملی همچون رضایت بخش نبودن زندگی عاطفی، کسل کننده بودن محیط کار، یک طرفه بودن روابط اجتماعی و مورد تأیید اکثریت واقع نشدن به عنوان دلایل بروز احساس خالی بودن در نظر گرفته می شوند. این در حالی است که هیچکدام از این عوامل به طور مستقیم باعث ایجاد این احساس نمی شوند. به عبارتی، دلایل فرعی از این دست از دل دلایل اصلی خارج می شوند.

یکی از روش های تشخیص دلایل فرعی بروز احساس خالی بودن از دلایل اصلی، توجه به شیوه مدیریت ناراحتی است. معمولا افراد برای خلاص شدن از ناراحتی حاصل از دلایل فرعی، جهتهای مخربی را پیش می گیرند. مصرف بی رویه مواد غذایی (مخصوصا مواد غذایی شیرین و چرب)، استفاده کنترل نشده از شبکه های اجتماعی و وسایل الکترونیکی، بی محابا خرید کردن و به کار بردن شیوه های مختلف برای جلب توجه و پذیرش دیگران (مظلوم نمایی، پرحرفی، تظاهر)، چند مورد از مرسوم ترین شیوه های مدیریت ناراحتی حاصل از دلایل فرعی بروز احساس خالی بودن هستند.

به کار بردن این شیوه ها برای پر کردن جای خالی که به سلامت روح و روان آسیب می رساند، راه حلی موقتی است و در طولانی مدت به بهبود شرایط هیچ کمکی نمی کند. دلیل کارساز نبودن این راه حل ها این است که آن ها به بهبود نشانه های بروز احساس خالی بودن می پردازند و دلیل اصلی بروز این احساس را هدف قرار نمی دهند. پیدا کردن دلیل اصلی بروز این احساس کار ساده ای نیست، چراکه دلیل اصلی در اغلب مواقع خود را در پس ظاهر دلایل فرعی متعدد پنهان می کند.

دلیل اصلی بروز احساس خالی بودن

بروز احساس خالی بودن فقط یک دلیل اصلی دارد و آن عدم وجود عشق و محبت است. بسیاری از تلاش هایی که در راستای خلاص شدن از این احساس صورت می گیرند هم به منظور پر کردن جای خالی هستند که در اثر کمبود محبت و عشق پدید آمده است. نکته قابل توجه در خصوص عشق و محبت مورد بحث این است که کمبود داشتن در این زمینه هنگامی دردسرساز می شود که شخص، در وهله اول، از محبت کردن به خودش غافل شود. به عبارتی، تا زمانی که خودمان را دوست نداشته باشیم، نمی توانیم آنطور که باید به دیگران عشق بورزیم و آن ها را بابت حضورمان دلگرم کنیم.

می توان به جرأت گفت که احساس خالی بودن در اثر نداشتن ارتباط درست با خود و نادیده گرفتن زنگ خطرهایی که در پی بی توجه بودن به احساساتمان به صدا درمی آیند، پدیدار می شود. هنگامی که بی رحمانه خود را قضاوت می کنیم، احساساتمان را معتبر نمی شماریم، نسبت به بی حسی عاطفی خود بی توجه هستیم و برای درمان احساس خالی بودن به استفاده از داروها و آشکارا طلب عشق کردن از دیگران روی می آوریم، فقط شناسایی مشکل اصلی را سخت می کنیم و به خالی تر شدن دامن می زنیم. در چنین شرایطی، ساده ترین و آماده ترین واکنش، ابراز عصبانیت و ناامیدی نسبت به کم لطفی دیگران است.

البته نمی توان منکر شد که گاهی اطرافیان هم با بی توجهی و بی ملاحظگی می توانند احساس خالی بودن را تشدید کنند. اما در هر صورت، ریشه اصلی بروز این احساس ناخوشایند، بی محبتی به خود و رهایی عاطفی از تمام تعلقاتی است که ما را آنطور که هستیم شکل داده است. بی توجهی به نیازها و علایق خود باعث آسیب دیدن عزت نفس می شود و فکر را از هزاران باور غلط که در راستای القای احساس ناکافی بودن، اضافه بودن، بی ارزش و بی اهمیت بودن فعالیت می کنند، لبریز می کند. این باورها از احساس شرمساری نهادینه شده ای نشأت می گیرند که به وجود یک نقص اساسی اشاره دارد.

این احساس هیچ پایه و اساسی ندارد و به گونه ای برنامه ریزی شده که جلوی پیشرفت و بهبود کیفیت زندگی را می گیرد. درست زمانی که فکر می کنیم به میزان کافی خوب نیستیم، صدایی در پس فکرمان ما را تشویق به روی آوردن به اطرافیان و طلب محبت کردن از آن ها می کند. در چنین مواقعی باید به خاطر داشته باشیم که فریب بازی های فکر را نخوریم و منشأ مشکل را درون خود جستجو کنیم.

3 راه حل اساسی برای مقابله احساس خالی بودن

حقیقت وجودی هر شخص از باورهایی که نسبت به توانایی ها و احساسات خود دارد سرچشمه می گیرد. بنابراین، بهترین راه حل برای مقابله با احساس خالی بودن، افزایش میزان درکی است که نسبت به قابلیت های خود داریم. در ادامه چند مورد از راه حلهای اساسی دیگری که برای مقابله با این احساس مخرب سودمند واقع می شوند آورده شده است.

1. به علایق تان بپردازید

در نگاه اول ممکن است پرداختن به علایق مختلف، از قبیل نقاشی کردن، ورزش کردن یا فراگرفتن یک مهارت تازه، برای مقابله با احساس خالی بودن بی ربط و بی فایده به نظر برسد. اما از قلم نیاندازید که بروز این احساس با نادیده گرفتن آنچه که می تواند باعث تخلیه عاطفی شما بشود رابطه مستقیم دارد. هنگامی که به کارهایی که دوست دارید می پردازید، فکر را به خودمراقبتی و تمرکز روی موضوعات آرامش بخش عادت می دهید. به خاطر داشته باشید که لازم نیست برای یافتن علایق تازه سخت گیری به خرج دهید. پرداختن روزی نیم ساعت به نوشتن وقایع روز، دیدنی قسمتی از یک سریال کمدی یا تلاش برای یادگیری یک مهارت تازه هم می تواند برای شکستن چرخه عادت های مخرب مؤثر واقع شود.

2. با دیگران صحبت کنید

صحبت کردن با دیگران در رابطه با آنچه آزارتان می دهد کار ساده ای نیست، اما اگر از فواید انجام آن آگاه شوید، حتما دیدگاه مثبت تری نسبت به این گزینه خواهید داشت. به گفته دکتر لیون سلتزِر (Leon Seltzer)، روان شناس بالینی، ابراز احساسات منفی در قالب کلمات به شما این احساس را می دهد که بیخود و بی جهت آزرده خاطر نیستید و عاملی معتبر در پس احساس خالی بودن شما نهان شده است. اگر میل به صحبت کردن با دیگران دارید، سعی کنید حین گفت و گو از آن ها بخواهید که تجربه های مشابه شان را با شما به اشتراک بگذارند تا کمتر احساس تنهایی کنید. اگر قادر هستید، حتما به روان شناس مراجعه کنید تا در خلال ابراز احساسات منفی که منجر به بروز احساس خالی بودن شده اند، مشکل خود را هم ریشه یابی کنید.

3. ارزش هایتان را بازتعریف کنید

گاهی آنقدر در زندگی کردن با ارزش های اشتباه و به دور از میل باطنی مان غرق می شویم که به کل فراموش می کنیم برای چه اینجا هستیم و چه هدفی را دنبال می کنیم. بازتعریف ارزش ها مختص به افرادی که احساس خالی بودن می کنند نیست. در واقع، هر شخص باید گهگاه سری به لیست ارزش هایش بزند و آن ها را بازتعریف و از نو اولویت بندی کند. این موضوع در خصوص افرادی که گریبان گیر احساس خالی بودن هستند اهمیت بیشتری پیدا می کند.

کافی است نگاهی به شرایط کنونی زندگی تان بیندازید و به سادگی از خود بپرسید انجام چه کارهایی برای رسیدن به حالت ایدئال زندگی ضروری است و چرا من از انجام دادن آن ها عاجز مانده ام؟ دادن پاسخی صادقانه و به دور از تعارف به این سؤال به ظاهر ساده، گویای همه چیز خواهد بود. معمولا ارزش های بی فایده از نهادینه شدن ریزعادت های مخرب در فکر نشأت می گیرند. بنابراین، هوشمندانه ترین قدم این است که در وهله اول، به کارگیری ریزعادت هایی که می توانند به راحتی عملی شوند را فرابگیرید و کم کم این شیوه را به سایر بخش های زندگی تعمیم دهید.

مرور کلی

فکر در طول روز مدام مشغول پردازش اطلاعات گوناگون و احساسات ضدونقیضی است که هر کدام می توانند در عملکردش اختلال ایجاد کنند. در بحبوحه هجوم این احساسات، گاهی ممکن است آنقدر از نیازهایمان غافل شویم که محبت ورزیدن به خود را به کل فراموش کنیم. در چنین شرایطی در برقراری ارتباط صحیح با دیگران و درک متقابل به مشکل برمی خوریم و ممکن است به بن بست احساس خالی بودن برسیم. برای بهبود این احساس ناخوشایند، کافی است ارتباط عمیقی با خود برقرار کنیم و با بازتعریف ارزش ها و تغییر عادت های مخرب، به جهت درست بازگردیم.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه رفع مسؤولیت بهترین عینک آفتابی مگ را بخوانید.

منابع: Huffpost, Soulsalt

منبع: دیجیکالا مگ

به "چرا گاهی احساس تهی بودن می کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا گاهی احساس تهی بودن می کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید