آمار متفاوت اشتغال ، علت اختلاف شدید آماری چیست؟

به گزارش بهترین عینک آفتابی، دولت می گوید: در سال گذشته بیش از یک میلیون فرصت شغلی نو در کشور ایجاد شده است. این ادعا در حالی مطرح می گردد که گزارش مرکز آمار ایران از تحولات بازار کار در سال گذشته، تعداد شاغلان نو اضافه شده به بازار کار ایران را 262هزار و 716نفر اعلام می نماید.

آمار متفاوت اشتغال ، علت اختلاف شدید آماری چیست؟

به گزارش بهترین عینک آفتابی، دولت می گوید: در سال گذشته بیش از یک میلیون فرصت شغلی تازه در کشور ایجاد شده است. این ادعا در حالی مطرح می گردد که گزارش مرکز آمار ایران از تحولات بازار کار در سال گذشته، تعداد شاغلان تازه اضافه شده به بازار کار ایران را 262هزار و 716نفر اعلام می نماید و ظاهراً ادعای دولت در خصوص اشتغال زایی را که البته مستند به داده های سامانه رصد اشتغال است، تأیید نمی نماید.

این در حالی است که طبق اظهارات معاون توسعه اشتغال وزارت کار، در این مورد، پایش های دقیقی اجرا شده و از منظر واقعی بودن آمار، امکان تشکیک در آن وجود ندارد.اما اصل ماجرا چیست؟

در این میان بعضی علت این اختلاف شدید آماری را لحاظ نکردن خالص اشتغال از سوی دولت می دانند و معتقدند در ازای ایجاد یک میلیون شغل تازه، 750هزار شغل که قبلاً در بازار وجود داشته، از بین رفته است.

نکته قابل توجه این است که براساس آمارهای معاونت توسعه اشتغال وزارت کار، در سال گذشته 700هزار کد بیمه اجباری برای حرفه و مشاغل ایجاد شده و ضمن اینکه نرخ تعدیل و اخراج نیروی کار نیز 5درصد کاهش پیدا نموده، نرخ بیکاری نیز به پایین ترین رقم در 20سال اخیر رسیده است.

اصل ماجرا این است که سامانه رصد اشتغال، مجموع اشتغال تازه ایجاد شده را نشان می دهد و به نظر می رسد علت مغایرت اطلاعات آمارهای این سامانه با داده های مرکز آمار و نرخ بیکاری این است که در آنالیز های دوره های تحولات بازار کار، معیار اشتغال افراد بالای 15سال، یک ساعت فعالیت در هفته مرجع آماری است و در جریان اشتغال زایی های تازه، بخش قابل توجهی از فرصت های شغلی تازه نصیب افرادی شده که طبق آمار شاغل محسوب می شدند؛ اما کار اصولی نداشتند و اکنون شاغل تمام وقت شده اند.

درنتیجه با اشتغال زایی تازه، برایند کلی آمارهای بازار کار تغییر زیادی نداشته اما کیفیت اشتغال کشور بهبود یافته است.

منبع: همشهری آنلاین

به "آمار متفاوت اشتغال ، علت اختلاف شدید آماری چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمار متفاوت اشتغال ، علت اختلاف شدید آماری چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید