اشعه ایکس راز فسیل 240 میلیون ساله را افشا کرد

به گزارش بهترین عینک آفتابی، بر اساس مطالعه ای که در 31 مه 2023 در مجله PLOS منتشر شد، اشعه ایکس یک فسیل خزنده دریایی که قبلاً شناسایی نشده بود را شناسایی کرد و این تکنیک می تواند بینش های منحصربه فردی را در آینده در خصوص زندگی باستانی ارائه دهد.

اشعه ایکس راز فسیل 240 میلیون ساله را افشا کرد

به گزارش خبرآنلاین، تکنیک های اشعه ایکس می تواند برای آنالیز بقایای فسیلی به خوبی حفظ شده بسیار موثر باشد، اما کاربرد این تکنیک ها اغلب به نحوه نگهداری فسیل ها بستگی دارد که مکان به مکان فرق دارد. در این مطالعه، Engelschiøn و همکارانش نشان دادند که فسیل های سازند به ویژه برای تصویربرداری رادیوگرافی مناسب هستند.

تمرکز این مطالعه یک خزنده دریایی فسیلی است که بقایای آن در شیل فشرده و محصور شده است که حدود 240 میلیون سال پیش، زمانی که سوالبارد به وسیله یک اقیانوس پوشیده شده بود، زندگی می کرد. پس از مرگ، به کف دریا فرو رفت و در گل مدفون شد، سپس به مرور زمان بسیار مسطح شد. در ابتدا در سال 2008 حفاری شد، هویت این فسیل از آن موقع تا به امروز مورد بحث قرار گرفته است. تصویربرداری اشعه ایکس از نمونه، جزئیات جدیدی از جمله ویژگی های جمجمه و دندان ها را نشان داد که به محققان اجازه داد به این نتیجه برسند که این خزنده به احتمال زیاد متعلق به گونه ایکتیوسور Phalarodon atavus است.

نویسندگان بعلاوه کانی شناسی فسیل های این سازند را مورد آنالیز قرار دادند و اشکال متعددی از کانی های سولفاتی، به ویژه از جمله باریت سولفات را شناسایی کردند، که کنتراست پرتو ایکس بسیار بالایی به فسیل ها می دهد و امکان تصویربرداری رادیوگرافی با کیفیت بالا را فراهم می نماید. شکل گیری این مواد معدنی کمی درک شده است، اما می تواند با شرایط ایجاد شده به وسیله فعالیت های آتشفشانی باستانی مرتبط باشد. بنابراین، این مطالعه نه تنها کاربرد تکنیک های اشعه ایکس را برای مطالعه این فسیل ها نشان می دهد، بلکه شرایطی را نیز شناسایی می نماید که می تواند فسیل هایی را که برای این تکنیک ها مناسب هستند، در سوالبارد و به طور بالقوه در جا های دیگر تشکیل دهند.

نویسندگان می افزایند: سنگ های سوالبارد پر از خزندگان دریایی پهن شده است. کشف کنتراست استثنایی اشعه ایکس به این معنی است که ما می توانیم در خصوص این شکارچیان باستانی خیلی بیشتر از آنچه قبلاً فکر می کردیم یاد بگیریم.

منبع: PHYS

منبع: فرارو

به "اشعه ایکس راز فسیل 240 میلیون ساله را افشا کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اشعه ایکس راز فسیل 240 میلیون ساله را افشا کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید