افرا و قصه های پرغصه، اما هیجان انگیز و پرنکته

به گزارش بهترین عینک آفتابی، این شب ها شبکه یک سیما با پخش سریال افرا مخاطبان زیادی را پای تلویزیون نشانده است.

افرا و قصه های پرغصه، اما هیجان انگیز و پرنکته

به گزارش خبرنگار چند شبی است که تلویزیون سریالی با نام افرا به کارگردانی بهرنگ توفیقی و تهیه کنندگی مشترک کامبیز دارابی و مجید مولایی را روی آنتن برده است. سریالی جسورانه و مجذوب کننده که توانسته در همین چند قسمت در شبکه یک سیما، مخاطبان رسانه ملی را تشویق به تماشا کند و احساسات آنان را برانگیزد.

سریال افرا با اینکه می خواهد دشواری های شغل محیط بانی را توضیح دهد و قصه اش را در حال و هوای سختی های این شغل تعریف کند، اما در بخش عاشقانه اش هم بسیار خوب عمل نموده است.

کارگردان با انتخاب درست بازیگران و همخوانی و چفت شدن دقیق آنان برای برجسته شدن نقش ها، ماجرای جنگل بانی و ارتباطات خانوادگی را خوب با هم تلفیق نموده است. بیننده در پیشرفت قصه بهتر می فهمد که داستان عاشقانه دختر و پسر دانشگاهی یعنی پیمان و مائده، نه از این عشق های دم دستی و بی هدف است و نه می خواهد این چنین رابطه هایی را تبلیغ کند.

بیننده اگر کمی شکیبا باشد، به زودی می فهمد که سازندگان سریال افرا در واقع با رسیدن داستان به این بحران های وحشتناک که این شب ها شاهد پخش آن ها هستیم، دارند تلنگری به فکر های غافل و افراد بی خیال می زنند.

آن قرار های پنهانی و فکر نشده دختر و پسر در ادامه با واکنش های تند دو خانواده روبرو می گردد تا به ما بفهماند چه عواقبی در انتظار این جور روابط است. عشقی که می توانست از مجرا های درست راهنمایی گردد و با نظارت بزرگترها، حتی با وجود اختلاف طبقاتی به جهت درستی بیفتد.

با این حال، چون این عشق مجذوب کننده از کار درآمده و به دل نشسته، اتفاقات غم انگیز و عبرت آموز بعدی اش هم برای تماشاگر مهم می گردد. در غیر این صورت برای چه کسی اهمیت داشت پیمان در خواستگاری جواب مثبت بگیرد یا نه، بمیرد یا زنده بماند و یا مسعود قاتل او باشد یا نباشد!

در کامنت های مردم در فضای مجازی هم اغلب مخاطبان اتفاق نظر دارند که اگرچه از قتل پیمان در سریال خیلی افسرده و ناراحت هستند، اما همچنان علاقه دارند بدانند در ادامه چه می گردد و حتی بعضی هم دست به پیش بینی و طرح حدس و گمان های جالبی زده اند. نکته ای که کمتر درباره سریال ها ایجاد می گردد و حالا در سریال افرا نشان داده رسانه ملی روی سوژه خوبی سرمایه گذاری و عوامل مناسبی را برای ساخت آن انتخاب و گزینش نموده است.

قطعاً اینکه قصه افرا احتیاج به زمینه چینی دارد تا حرف اصلی اش را بزند، بر کسی پوشیده نیست. در واقع باید معضل را نشان داد و سپس سراغ راهکار رفت، چون ارائه راهکار بدون صورت مسئله منطقی و عاقلانه نیست.

تماشاگر در افرا دشواری های جنگل بانی و درگیری با شکار های بدون کسب مجوز را می بیند و رفتار های زشت بعضی را مشاهده می نماید تا بهتر دریابد چرا در ادامه روابط آدم های قصه باید اصلاحاتی شکل بگیرد و تجدید نظر هایی جدی انجام گردد.

تندخویی های مسعود، بی تفاوتی های همسرش مهتاب، غرور برخاسته از ثروتِ حاج محمود، خشم وحید، انتخاب جهت شغلی غلط پیمان و ... رفتار هایی هستند که در بروز مسائل در قسمت های بعدی بیشتر و بیشتر احتیاج به اصلاح در آن ها احساس می گردد و بیننده حتماً خود را در مقام قضاوت می بیند.

در کل به نظر سریال افرا اگر با همین فرمان پیش برود و اسیر کلیشه ها در قصه پردازی و بعضی فشار های غیر منطقی و سلیقه ای نگردد، می تواند در خاتمه جزو آثار ماندگار و به یاد ماندنی رسانه ملی قرار گیرد و مردم را به حفظ بهتر محیط زیست و سختی های کار محیط بانی مطلع کند. نتایجی که در راستای هدف والای رسانه ملی در فرهنگ سازی قابل تقدیر و ارجمند است.

یادداشت از مریم محمدی

برای تماشا همه قسمت های پخش شده سریال افرا اینجا کلیک کنید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "افرا و قصه های پرغصه، اما هیجان انگیز و پرنکته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افرا و قصه های پرغصه، اما هیجان انگیز و پرنکته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید