افزایش نرخ خرید تضمینی گندم یاری به کشاورزی است؟

به گزارش بهترین عینک آفتابی ابتدای امسال هیأت دولت به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور، قیمت خرید تضمینی گندم برای سال 1401 را مبلغ 115 هزار ریال مشخص کرد. این رقم برای سال 1400 معادل 75 ریال به ازای هر کیلوگرم بود.

افزایش نرخ خرید تضمینی گندم یاری به کشاورزی است؟

به اعتقاد خانه کشاورز ایران رشد 10 تا 15 درصدی خرید تضمینی گندم به جهت تحریم های مالی و افزایش قیمت تمام شده فراوری و رشد نرخ نهاده های کشاورزی نظیر بذر و کود است. این اقدام دولت می تواند در افزایش فراوری گندم و خودکفایی، بعلاوه ایجاد امید در کشاورزان موثر باشد.

رئیس بنیاد ملی گندم کاران نیز احتیاج سالانه کشور را 11 تا 11.5 میلیون تن گندم بیان و پیش بینی کرد که 6 .5 میلیون تن از این میزان، از گندم کاران داخلی کشور تامین می گردد. این در حالی است که سال گذشته برخلاف وعده های دولت قبل مبنی بر خرید تضمینی 9 میلیون تن گندم تنها 4 میلیون و 600 هزار تن گندم در خاتمه زمان خرید تضمینی گندم خرید شد.

در این میان کاربران بهترین عینک آفتابی نظرات متفاوتی در مورد افزایش نرخ خرید تضمینی گندم و تاثیر آن بر محصول نهایی داشتند. بعضی کاربران افزایش قیمت خرید گندم به وسیله دولت را اشتباه می دانند.

دولت با گران کردن گندم کار بسیار اشتباهی مرتکب شده، با یک کیلو گندم 50 عدد کیک درست می شه. من باید 2 هزار تومان را ده هزار تومان بخرم. دولت باید فکر همه چیز را بکنه نه این که الان گندم کمبود داره با افزایش قیمت تنش ایجاد کنه. همه چیز وابسته به گندم است.

دولت چرا به کشاورزان سم، کود ، تراکتور و تجهیزات نمی ده.

دولت از کشاورز حمایت کند

با این وجود بسیاری هزینه های تهیه کود و سم و نگهداری محصول را برای فراوری گندم در مقابل حمایت های دولت از کشاورزان ناکافی می دانند.

تا زمانی که دولت از کشاورز حمایت نکند و نظارت بر بذر و کود و سم و سرمازدگی و غیره نداشته باشد وضع همین است که می بینیم. کشاورز روز به روز داره فقیرتر می شه این بودجه ای که برای جهاد کشاورزی اختصاص دادن واقعا در چه اموری صرف می شه.

مطلب بسیار مهمی که به آن اشاره نمی گردد قیمت واردات گندم است که در برترین حالت با احتساب هزینه حمل حدود 2 دلار می گردد.(حدود 56 هزارتومان) حال می توان با نصف این مبلغ هم کشاورز را راضی نگه داشت هم در خروج ارز صرفه جویی کرد.

دولت هیچ سوبسیدی برای کود و سم نمی دهد. اونقدر هزینه ها بالاست حقوق کارگر بالاست با این قیمت برای کشاورز نمی صرفه. سودش می ره برای بقیه اونوقت کشاورز یه سال چی بخوره!

من الان سالی 200 هکتار کشت می کنم عدد بزرگیه ولی نه کود نه سم نه تراکتور نه تجهیزات هیچی نمی دن می گن برین آزاد خرید کنید، قیمت بازرگانی گندم در دنیا تنی 1000 دلار هست کیلوی میشه 25 تومن ولی من کشاورز کلیه احتیاجهای کشاورزی رو با دلار نرخ آزاد می خرم 25 هزار ولی دولت گندم منو به قیمت ریال برمی داره اگه تورم هست برای هر دومون باشه. داریم تجهیزات 50 سال قبل رو استفاده می کنم بعد شرکت های خارجی تراکتورهای هوشمند طراحی می نمایند بدون راننده ما فعلا تو باد گرد و خاک ، سرما ، گرما و زیر بارون باید کشاورزی کنیم.

منبع: تجارت نیوز

به "افزایش نرخ خرید تضمینی گندم یاری به کشاورزی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش نرخ خرید تضمینی گندم یاری به کشاورزی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید