بازنشستگی و سلامت روان

به گزارش بهترین عینک آفتابی، اگر روزی روزگاری به افتخار بازنشستگی نایل شوید، تازه می فهمید که جنبه های عاطفی و روانی پس از بازنشستگی چه قدر مهم است بنابراین پیشنهاد می کنیم قبل از بازنشسته شدن به روا ن شناسی این دوران از زندگی هم توجه داشته باشید.

بازنشستگی و سلامت روان

بازنشستگی و سلامت روان

نویسنده:دکتر مجتبی جوانبختی

اگر روزی روزگاری به افتخار بازنشستگی نایل شوید، تازه می فهمید که جنبه های عاطفی و روانی پس از بازنشستگی چه قدر مهم است بنابراین پیشنهاد می کنیم قبل از بازنشسته شدن به روا ن شناسی این دوران از زندگی هم توجه داشته باشید.

تغییر وتحول در امور روزمره پس از سال ها زندگی کاری از نظر عاطفی و روانی شما را تحت تاثیر قرار می دهد. برای بعضی از افراد، گذر از این مرحله کار دشواری است. افزایش ناگهانی اوقات فراغت و بی کاری ممکن است برای بعضی قابل تحمل نباشد.

به بازنشستگی به اسم فرصتی برای تداوم رشد و ترقی نگاه کنید. وقتی بازنشسته می شوید حفظ روابط اجتماعی و رسیدگی به نیازهای عاطفی بسیار حایز اهمیت است. در پی راه های جدیدی برای دستیابی به حس فضل و کمال و مقام و منزلت اجتماعی باشید. به طور مثال می توانید به کارهای خیرخواهانه بپردازید. وقت بیشتری را در کنار خانواده سپری کنید. یک تفریح برای خودتان ایجاد کنید یا به یک کار پاره وقت مغشول شوید که هم سهل و آسان و هم دارای ساعات محدودی باشد.

قبل از بازنشستگی، راجع به کاری که می خواهید در اوقات بی کاری انجام دهید، فکر کنید و در روزهای آخر هفته و تعطیلات کاری به صورت امتحانی به آن بپردازید.

بازنشستگی اغلب فرصت خوبی برای ارزیابی مجدد وظایف زناشویی است. اگر شما یک کدبانوی خانه هستید، آیا شوهرتان پس از بازنشستگی موجودی دست و پاگیر و اعصاب خردکن خواهد بود یا در امور منزل به شما یاری خواهد نمود؟

اگر به حرفه ای مشغول بوده اید، اکنون چگونه می توانید روزها، راحت در منزل بمانید؟ اگر شما و همسرتان هر دو شاغل هستید، شرایط منزل چه تغییراتی خواهد نمود. اگر یکی از شما بازنشسته گردد و دیگری همچنان به کار مشغول باشد، برقراری رابطه و تفاهم در این دوران بیش از پیش حایز اهمیت است. حتی در برترین شرایط و با دقیق ترین برنامه ریزی ها هم بازنشستگی، باز با چالش های عاطفی روبه رو خواهد شد. احساس سرگشتگی، بی قراری، اضطراب یا افسردگی در ماه های اول بازنشستگی شایع هستند. بروز این گونه احساسات طبیعی است اما اگر چنین احساساتی در تمام عرصه های زندگی شما رسوخ نموده یا در انتها سال اول هنوز رفع نشده حتما به پزشک یا مشاور یا روان شناس مراجعه کنید.

منبع:http://www.salamat.com

منبع: راسخون

به "بازنشستگی و سلامت روان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازنشستگی و سلامت روان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید