با شرایط فرونشست اصفهان بازسازی گنبدهای تاریخی با چالش جدی روبرو است

به گزارش بهترین عینک آفتابی، ایرنا/ براساس آخرین گزارش های منتشر گشته، با شرایط فرونشست اصفهان بازسازی گنبدهای تاریخی با چالش جدی روبرو است.

با شرایط فرونشست اصفهان بازسازی گنبدهای تاریخی با چالش جدی روبرو است

بهرام نادی اضافه نمود: بازسازی گنبدهای تاریخی در اصفهان بعد از مدت زمان 10 ساله انتقاد برانگیز بوده است اما گاهی ایراد از بازسازی کار نیست بلکه مشکل تغییر شکلهایی است که به سبب فرونشست در این مدت زمان اتفاق افتاده است.

وی توضیح داد: ممکن است بازسازی گنبد 10 سال طول بکشد اما به علت اینکه سازه دچار فرونشست نامتقارن شده است، ترکهای گنبد نتوانسته به درستی به هم برسند یا اینکه بازسازی به خوبی انجام نشده است.

این عضو کارگروه تخصصی فرونشست اصفهان با اشاره به اینکه آثار فرونشست در مسجد جامع عباسی نسبت به 2 سال پیش بیشتر شده، گفت: بیشتر ستونهای شبستان غربی مسجد جامع عباسی اصفهان کج شده اند و دو طرف ستونها تا هفت سانتیمتر چرخش داشته اند.

وی توضیح داد: قاعدتا این چرخش ها از ابتدا وجود نداشته است اما میتوان گفت برخی از ستونها در دو جهت چرخیده و پایه سنگی ستونها شکسته است.

این کارشناس ژئوتکنیک یادآور شد: باید گفت نسبت به 2 سال پیش که هشدارهای جدی درباره شرایط فرونشست اصفهان داده بودیم، در زمان حاضر آثار فرونشست بیشتر از پیش قابل مشاهده است و ترکهای که قبلا نبوده اند حالا به ترک های قبلی اضافه نموده شده اند.

نادی اعلام کرد: دیواره شرقی و جنوبی مسجد جامع عباسی پیشتر یک ترک داشت اما حالا دو ترک به طور واضح در این قسمت دیده می گردد و عرض ترکها بازتر شده است.

به گفته وی، این آثار فرونشست را میتوان به وضوح در بناهای تاریخی اصفهان دید اما میزان گیری مداومی انجام نشده است تا تغییرات را بتوان به طور دقیق ثبت کرد.

نادی اضافه نمود: جی پی اس در بناهای تاریخی اصفهان نصب نشده است اما می دانیم که نرخ فرونشست سالانه در مسجد جامع عباسی و میدان نقش دنیا بین سه تا پنج سانتیمتر است.

منبع: همگردی

به "با شرایط فرونشست اصفهان بازسازی گنبدهای تاریخی با چالش جدی روبرو است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با شرایط فرونشست اصفهان بازسازی گنبدهای تاریخی با چالش جدی روبرو است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید