تاخیر در تزریق دوز دوم واکسن کرونا به سیستم ایمنی بدن آسیب نمی زند

به گزارش بهترین عینک آفتابی، دکتری فیزیولوژی پزشکی گفت: تاخیر در تزریق دوز دوم واکسن کرونا سبب بی اثر شدن واکسن یا آسیب رسانی به سیستم ایمنی بدن نمی گردد.

تاخیر در تزریق دوز دوم واکسن کرونا به سیستم ایمنی بدن آسیب نمی زند

به گزارش بهترین عینک آفتابی به نقل از ایرنا، محمدرضا رئوفی اضافه نمود: تزریق واکسن کرونا در یک بازه زمانی معین زده می گردد، اما براساس نوع واکسن نیز این بازه زمانی تغییر می نماید.

وی توضیح داد: معمولا 2 تا 4 هفته پس از تزریق دوز اول، دوز دوم واکسن کرونا نیز زده می گردد، اما در صورت تاخیر در تزریق دوز دوم، اثربخشی واکسن کاهش می یابد.

رئوفی اضافه نمود:، اما این تاخیر سبب بی اثر شدن واکسن یا آسیب رسانی به سیستم ایمنی بدن نمی گردد، به عنوان مثال مصرف دارو های شیمیایی پس از تاریخ انقضا به مفهوم زهدار شدن دارو نیست، اما می تواند تاثیر دارو بر بدن را تضعیف کند.

وی همچنین در مورد این پرسش که آیا درصورت بروز عوارض شدید واکسن کرونا باید از تزریق دوز دوم خودداری گردد گفت: این عوارض باید مورد آنالیز قرار بگیرد. برخی از گروه های جمعیتی به برخی از واکسن ها حساسیت داشته و برخی نیز به دلیل بیماری های زمینه ای با آسیب روبه رو می شوند؛ این 2 گروه باید در تزریق دز دوم واکسن کرونا احتیاط نموده و گاه نوع (برند) قبلی را تغییر دهند.

استاد علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس شرح داد: واکسن کووید19 همانند برخی از دارو ها می تواند حساسیت زا باشد. حساسیت به دارو نیز عمدتا با تغییر نوع مشابه جایگزین می گردد.

رئوفی اعلام نمود: در واقع عوارض شایع واکسن همچون تب ولرز و سردرد نباید موجب عدم تزریق دوز دوم واکسن گردد، اما برخی از عوارض جانبی واکسن نظیر لخته شدن خون باید مورد آنالیز پزشک قرار گرفته و در صورت صلاحدید (تزریق دوز دوم) متوقف گردد.

بیماران زمینه ای قبل از تزریق واکسن کرونا با پزشک مشورت نمایند

رئوفی در ادامه یادآور شد: بیماران زمینه ای که به صورت روزانه دارو مصرف می نمایند، قبل از تزریق واکسن کرونا با پزشک مشورت نمایند، زیرا برخی دارو ها با تاثیر واکسن تداخل پیدا می نماید.

وی اضافه نمود: واکسن در حقیقت سیستم ایمنی بدن را برای حضور ویروس کرونا آماده می نماید، برخی از دارو ها با تاثیرگذاری بر سیستم ایمنی بدن این عمل را با اختلال روبرو نموده و بنابراین باید از خوردن برخی دارو ها (قبل و بعد از تزریق واکسن کرونا) خودداری گردد.

وی افزود: در حال حاضر تحقیقات علمی هم در مورد واکسن کرونا جامع نیست و بنابراین لیست معینی برای تداخلات دارویی با این واکسن معین نشده است، اما مطابق با نتایج برخی مطالعات مصرف مسکن ژلوفن توصیه نمی گردد.

این استاد علوم پزشکی شرح داد: قرص ژلوفن برخی راستا ها را در بدن فعال می نماید که می تواند اثربخشی واکسن (مقابله با ویروس کرونا) را غیرفعال یا تضعیف کند.

به گزارش ایرنا، تا به امروز 4 میلیون و 415 هزار و 864 نفر دوز اول واکسن کرونا و یک میلیون و 127 هزار و 886 نفر نیز دوز دوم را تزریق نموده و واکسینه شده اند. بر این اساس مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به 5 میلیون و 543 هزار و 750 دوز رسید.

منبع: جام جم آنلاین

به "تاخیر در تزریق دوز دوم واکسن کرونا به سیستم ایمنی بدن آسیب نمی زند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاخیر در تزریق دوز دوم واکسن کرونا به سیستم ایمنی بدن آسیب نمی زند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید