جیمنی 5 درب در راه ایران ، سوزوکی جیمنی راسا موتور خاورمیانه چه ویژگی هایی دارد؟

به گزارش بهترین عینک آفتابی، سوزوکی جیمنی 5 درب با راسا موتور خاورمیانه به بازار خودرو کشورمان وارد خواهد شد. نسل چهارم این Mini SUV سوزوکی هم در نسخه سه درب و هم پنج درب با موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی فراوری می شوند که نسخه های وارداتی از همین قوای محرکه استفاده می نمایند.

جیمنی 5 درب در راه ایران ، سوزوکی جیمنی راسا موتور خاورمیانه چه ویژگی هایی دارد؟
در کانال یوتیوب بیت ران پلاس دیدن کنید:

بیت ران - محمد فتح اللهی - سوزوکی جیمنی 5 درب مونتاژ کشور هندوستان است و احتمالاً راسا موتور خاورمیانه هم از همان مبداء نمونه های وارداتی به کشور را به دست متقاضیان می رساند.

جیمنی یکی از محصولات افسانه ای سوزوکی است که از دهه 70 میلادی تا به امروز روی خط فراوری این برند حضور دارد. جیمنی در نسل های مختلف آنقدر خودرو محبوبی بود که سوزوکی گفت تا به امروز نزدیک به سه میلیون دستگاه از آن را در چهار نسل مختلف در بازارهای بین المللی به فروش رسانده است.

سوزوکی جیمنی 5 درب

نسل چهارم این Mini SUV با دیزاین ساده اما کاربردی خود، بسیاری از المان های نسل های گذشته این خودرو را در خود جای داده است. برای مثال، چراغ های گرد نسل چهارم، برگرفته از چراغ های گرد نسل اول جیمنی هستند.

دو خط افقی کناری درب موتور دقیقاً یادآور خطوط بکاررفته در درب موتور نسل دوم هستند و جلوپنجره نسل چهارم، عیناً برگرفته از گریل جلو نسل سوم است. حتی همچون سه نسل گذشته این خودرو، نسل چهارم جیمنی هم با تایر زاپاس که بر روی درب عقب قرار گرفته است به دست مشتریانش می رسد.

سوزوکی جیمنی 5 درب

جیمنی از همان ابتدا به عنوان خودرویی روی خط فراوری رفت که بتوانند مانند جیپ و لندروور به راحتی در منطقه ها خارج از جاده تردد داشته باشد. به همین علت، حتی نسل چهارم جیمنی هم از شاسی نردبانی بهره مند است تا در Offroadها بدرخشد.

جیمنی شاید ظاهر اغواگرایانه SUVهای امروزی را نداشته باشد، اما قطعاً در مسیرهای خارج از جاده ای بسیاری از آنها را به راحتی پشت سر می گذارد.

تفاوت های جیمنی پنج درب با نسخه سه درب

مهمترین تفاوت نمونه های پنج درب و سه درب سوزوکی جیمنی، در کاربردی تر شدن نسخه پنج درب است. نمونه پنج درب دارای همان ارتفاع و عرض نسخه سه درب است. اما سوزوکی طول کلی این نمونه را 360 میلیمتر افزایش داد. از همین رو، طول این نسخه از جیمنی حالا به جای 3625 میلیمتر در نمونه سه درب به 3985 میلیمتر افزایش پیدا کرد.

در نتیجه همین افزایش طول، اکنون فضای بار نمونه پنج درب هم به 211 لیتر رسید که در مقابل فضای 126 لیتری نسخه سه درب قطعاً کاربردی تر است. اما به هیچ عنوان ایده آل نیست.

مهم این است که قابلیت های بسیار خوب خارج از جاده نسخه پنج درب به واسطه طول بیشتر تحت تأثیر قرار نگرفت. از همین رو براساس اعلام رسمی سوزوکی، زاویه ورود، خروج و شکست جیمنی 5 درب به ترتیب برابر با 36 درجه، 47 درجه و 24 درجه هستند. فاصله این مدل از سطح زمین هم به 210 میلیمتر می رسد که با نمونه سه درب برابر است.

تعیینات فنی سوزوکی جیمنی 5 درب

سوزوکی جیمنی 5 درب و 3 درب هر دو از یک قوای محرکه استفاده می نمایند. موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی جیمنی سری K موتورهای سوزوکی است که با کد K15B شناخته می گردد.

این موتور در 6 هزار دور در دقیقه می تواند 103 اسب بخار قدرت فراوری کند. گشتاور خروجی این موتور نیز به رقم 134 نیوتن متر می رسد که در 4 هزار دور در دقیقه برترین عملکرد خود را دارد.

جیمنی 5 درب در دو نسخه GL و GLX در بازارهای مختلف به فروش می رسد. هنوز تعیین نیست که نسخه های وارداتی به ایران از کدام نوع هستند. اما باید بدانیم که نمونه های GL با گیربکس 5 سرعته دستی و نسخه های GLX با جعبه دنده 4 سرعته اتوماتیک فراوری می شوند.

جیمنی با تکنولوژی ALLGRIP PRO و انتقال نیرو به چهار چرخ می تواند خودرویی بسیار پیروز در مسیرهای خارج از جاده باشد. این خودرو با استفاده از گیربکس low-range و حالت 4L به راحتی در مسیرهای آفرودی حرکت می نماید.

در حالت 4H نیروی موتور به تمامی چهار چرخ جیمنی منتقل می گردد و حالت 2H بیشتر به درد خیابان ها و کوچه ها در شهرها می خورد. چراکه نیروی موتور فقط به دیفرانسیل عقب جیمنی منتقل می گردد.

براساس اعلام سوزوکی، مصرف سوخت جیمنی پنج درب با گیربکس دستی، 6.4 لیتر در هر صد کیلومتر است. مصرف سوخت نمونه اتوماتیک جیمنی هم به 6.7 لیتر در هر صد کیلومتر می رسد.

امکانات رفاهی سوزوکی جیمنی

تیپ GL این Mini SUV سوزوکی دارای رینگ های 15 اینچی، نمایشگر لمسی 7 اینچی، Apple Carplay و Android Auto، دوربین دید عقب به همراه سنسور پارک عقب، جلوپنجره مشکی با دکورهای کرومی، فرمان چند منظوره، ایربگ راننده و سرنشین کناری، ترمزهای ABS و EBD، سامانه کنترل پایداری، سامانه انتقال نیرو به چهار چرخ AllGrip Pro 4WD و… است.

تیپ GLX این خودرو نیز علاوه بر دارابودن امکانات تیپ GL با چراغ های جلو LED، نمایشگر 9 اینچی لمسی، کروز کنترل، ایرکاندیشن اتوماتیک، 6 ایربگ، مه شکن های جلو، آیینه های جانبی برقی، فرمان چرمی و… به فروش می رسد.

سوزوکی جیمنی 5 درب با گارانتی 5 ساله یا 200 هزار کیلومتری در بازار خودرو هندوستان به فروش می رسد. هنوز تعیین نیست که راسا موتور خاورمیانه کدام تیپ از این مینی SUV را در کشور عرضه خواهد نمود. اما باید گفت که هر دو تیپ GL و GLX را می توان با گیربکس های دستی و اتوماتیک سفارش داد.

در کانال یوتیوب بیت ران پلاس دیدن کنید:

تارا وی 1 پلاس بخریم یا دنا توربو شش دنده؟ / قبل از خرید حتما بخوانید

کوییک اس صفر بخریم یا پژو 206 کارکرده؟/ آنالیز فنی و قیمت

واردات خودروهای برقی آزاد شد/ تعرفه گمرکی چقدر است؟

منبع: بیت ران

به "جیمنی 5 درب در راه ایران ، سوزوکی جیمنی راسا موتور خاورمیانه چه ویژگی هایی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جیمنی 5 درب در راه ایران ، سوزوکی جیمنی راسا موتور خاورمیانه چه ویژگی هایی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید