گوشه و کنار جاهای دیدنی چیانگ مای تایلند را بشناسید

به گزارش بهترین عینک آفتابی، شهر چیانگ مای بعد از بانکوک، به واسطه جاذبه های گردشگری زیبایی که دارد، موردتوجه گردشگران زیادی از گوشه وکنار جهان قرار گرفته است. جاهای تماشای چیانگ مای، منظره ها چشم نواز و طبیعت بکر آن به قدری مجذوب کننده است که از تماشا آنها سیر نمی شوید. پس با ما همراه شوید تا ابعاد و زوایا جاذبه های گردشگری چیانگ مای را در مجله گردشگری خبرنگاران به شما معرفی کنیم.

گوشه و کنار جاهای دیدنی چیانگ مای تایلند را بشناسید

1. غار چیانگ دائو (Chiang Dao)

این غار حدودا 72 کیلومتر از چیانگ مای دورتر است. برای رفتن به درون غار باید پله های زیادی را طی کنید. کنار غارنوردی، یک خبر خوب برای افرادی داریم که ماهیگیری دوست دارند. در مجاورت این غار یک رودخانه وجود دارد که جان می دهد برای ماهی گرفتن؛ چون ماهی های مختلف با رنگ و مقدار های گوناگون در آن زندگی می نمایند.

آدرس غار چیانگ دائو در گوگل مپ

2. پارک ملی دوی اینتانون (Doi Inthanon)

یکی از مراکز تفریحی چیانگ مای پارک ملی است. پارک ملی در مرتفع ترین کوه تایلند واقع شده است. چیزی که بیش از هر چیزی این پارک را محبوب نموده، طبیعت بکری است که پارک را محاصره نموده است. شما می توانید از کوه بالا رفته و به نوعی ورزش و کوهنوردی کنید. از مرکز شهر تا این پارک خوش آب وهوا با ماشین تنها دو ساعت راه است.

بنابراین می توانید برای بازیابی آرامش از دست رفته خود، صبح زود از هتل بیرون بزنید و به سمت پارک بروید. جالب است بدانید در این پارک یک روستا و چند آبشار وجود دارد. از جاذبه های روستا نیز می توان به دو معبد زیبا که بنا بر یادبود پادشاه Bhumibol Adulyade و ملکه سیرکیت ساخته شده، اشاره نمود.

آدرس پارک ملی دوی اینتانون در گوگل مپ

3. موزه ملی چینگ مای (Chiang Mai National Museum)

موزه ها از دیرباز فرهنگ و سرگذشت یک کشور را به تصویر می کشیدند. اگر اهل قصه های تاریخ و تمدن باشید، رفتن به موزه ملی چیانگ مای می تواند برترین فرصت برای شما باشد تا بتوانید تاریخچه تایلند را بشناسید. انواع سلاح، پیکره های بودایی، آثار به جا مانده از دوران Lann، نقاشی ها و طراحی های زیبا همگی در این موزه به چشم می خورند که حتی عمر برخی از آنها به قرن 14 میلادی باز می گردد.

چیزی که بیش از همه می تواند نظر شما را جلب کند، یک جعبه چوبی است که جای پای بودای اعظم روی آن نقش بسته است و امروزه با طلا و سنگ های قیمتی آذین شده است. این اثر تاریخی و هنری در سال 1794 میلادی ساخته و به معبد منتقل شده است.

آدرس موزه ملی چینگ مای در گوگل مپ

4. موزه هنرهای مستند آسیا

موزه هنرهای مستند آسیا یکی از جاهای تماشای چیانگ مای است که از آثار، وقایع و کلیپ های سیاسی از سراسر آسیا پر شده است. بعلاوه در این موزه می توانید سرنوشت پناهجویانی را ببینید که به سختی روزگار خود را می گذرانند. راستی در این موزه می توانید از نمایشگاه عکاسی همواره دایر آن هم تماشا کنید. اگر میانه خوبی هم با کتاب داشته باشید، می توانید سری هم به کتابخانه موزه هنرهای مستند بزنید.

5. بنای تاریخی چدی لانگ (Wat chedi Luang)

چیانگ مای جاذبه های تاریخی کمی ندارد، به همین دلیل بناهای تاریخی زیادی در این شهر به چشم می خورد. چه بسا برخی فرسوده شده باشند؛ اما به شما اطمینان می دهیم که ارزش یک بار تماشا را دارند. زمان ساخت بنای تاریخی wat chedi luang به سال 1401 میلادی باز می گردد. این بنا پس از زلزله سال 1545 تقریبا به یک ویرانه تبدیل شد. البته هنوز آثاری از طراحی های برجسته روی دیوارش به جای مانده و این بنا را به محل مجذوب کنندهی برای تجمع گردشگران تبدیل نموده است.

در محوطه این بنا و در ضلع جنوبی آن یک معبد زیبا وجود دارد که بنابر اسناد تاریخی در سال 1940 ساخته شده است. به عقیده مردم بومی این منطقه، معبد Lak Miang خانه روحی است که از شهر چیانگ مای محافظت می نماید. این معبد در سایه سار یک درخت کهن و بسیار بزرگ واقع شده است که مردم از بین رفتن آن را نشانه رنج و بدبختی برای چیانگ مای می دانند.

آدرس بنای تاریخی چدی لانگ در گوگل مپ

6. پادشاهی ببر (Tiger Kingdom)

ببرها، این حیوانات زیبا در چیانگ مای بسیار پرهوادار هستند. یکی از جاهای تماشای چیانگ مای که مملو از این موجودات وحشی اما زیباست، پادشاهی ببرها نام دارد. این ببرها از زمان تولد تا بلوغ میان انسان ها زندگی نموده اند بنابراین به هیچ گردشگری آسیب نمی زنند و این چیزی است که افراد زیادی را متعجب نموده است.

شما به انتخاب خودتان می توانید به تماشای ببرها با رده های سنی مختلف بروید. اما روش بازدید در این باغ وحش کمی فرق دارد. هر فردی که بخواهد ببری را ببیند، می تواند به مدت 15 دقیقه به داخل قفس ببر بروید. نترسید، چون که این حیوانات آسیبی به شما نمی زنند و این می تواند تجربه متفاوت و لذت بخشی برای شما به ارمغان بیاورد.

7. معبد پرا سینگ (Wat phra singh)

یکی دیگر از جاهای تماشای چیانگ مای که شما را شگفت زده می نماید، معبد پرا سینگ است. این معبد پرآوازه در شهر کهن واقع شده است و بنابر اسناد تاریخی در سال 1345 ساخته شده است. روایت است که یکی از پادشاهان آن موقع این معبد را برای یادبود پدر خود ساخته و خاکستر به جای مانده از جسم بی جان پدرش را در این معبد گذاشته است.

سینگ در زبان هندی به معنای شیر است، از همین رو پیکره بودا روی یک شیر سنگی قرار گرفته است. به گفته باستان شناسان سر این مجسمه در سال 1900 به سرقت رفته، از این رو یک سر جعلی مانند سر اصلی برای آن ساخته شد.

سبک معماری به کار برده شده در این بنا، همانند بناهای منطقه ها شمالی تایلند است. پیکره ها و نقش های روی دیوار، داستانی برای گفتن دارند. البته مشهورترین پیکره این معبد پیکره بودایی است که بومی ها معتقد هستند نیروی ماورائی دارد. شنیده ها حاکی از این است که در گذشته ارابه پادشاهی که قصد عبور از جهت آن را داشت، به دو نیم تقسیم شد. از همین رو برای مردم تایلند بسیار مورد احترام است. این معبد محل عبادت پیروان دین گایا است. گایا یکی از ادیان بودایی است.

اگر به دیوارهای این معبد نگاه کنید، می توانید تاریخچه ادیان بودایی را در نقاشی ها و طراح های آن ببینید. به علاوه می توانید سری هم به کتابخانه معبد بزنید و بیشتر درباره مذهب بودا تحقیق کنید. ضمناً می توانید همراه افراد دیگر در مراقبه ها شرکت و روح خود را پالایش کنید. گفتنی است که برای خرید سوغات از دست فروشان این حوالی باید خودتان را تا ظهر به معبد برسانید.

آدرس معبد پرا سینگ در گوگل مپ

8. معبد وات پراتات دووا سوتپ (Wat phra that Doi Suthep)

معبد وات پراتات دووا سوتپ قطب مذهبی و یکی از مشهورترین جاهای تماشای چیانگ مای است. این معبد در سال 1383 میلادی ساخته شد. معبد اعجاب انگیز چیانگ مای را می توانید در ارتفاعات تپه دوای سوتپ واقع در ضلع شمال غربی چیانگ مای پیدا کنید. از آنجایی که برای تماشا این معبد باید از یک تپه بلند، بالا بروید، پس می توانید با یک تیر دو نشان بزنید. یعنی هم کوهنوردی کنید و هم یکی از زیباترین اماکن تماشای چیانگ مای را ببینید. البته برای راحتی کار وسایل نقلیه ای همانند موتور، songthaew یا تاکسی های سرخ رنگ در این مکان وجود دارند که شما را بدون زحمت به معبد خواهند رساند.

راه دیگری که بسیاری آن را برای رسیدن به معبد انتخاب می نمایند، بالا رفتن از 309 پله است. این پله ها در سال 1934 میلادی به ساختمان اولیه معبد افزوده شده است. مذهب بودا در تایلند بسیار مورد احترام است و از این رو تمام معابد این کشور از جمله معبد پراتات نشان و پیکره هایی از بودا را در خود دارند. شما می توانید حین بازدید از معبد، از دست فروشانی که در این محدوده هستند، سوغاتی های زیبایی خریداری کنید.

اولین چیزی که در وهله اول نظر شما را به خود جلب می نماید، دو پیکره بزرگ از یک اژدهای هفت سر است که گویی از معبد محافظت می نمایند. درون معبد نیز پیکره های بودایی واقع شده است که به سبک چیانگ مای و سوخوتای ساخته شده اند. پیکره دیگری که بسیار موردتوجه گردشگران قرار می گیرد، فیلی است که اسکلت بودا را در پشت خود گذاشته و جهت حرکت به سوی معبد را پیش گرفته است. اگر در محوطه بایستید، به خوبی می توانید نمای زرین معبد را ببینید.

اگر به این مکان زیبا رفتید، یادتان نرود که حتما سری هم به موزه آن بزنید. از آنجایی که معبد پراتات در ارتفاعات واقع شده است، می توانید چشم انداز ای بی نظیر از شهر را هم مشاهده کنید و لذت ببرید. راستی یادتان نرود که هنگام ورود به این معبد باید پوشش مناسبی داشته باشید. ضمناً باید مبلغی هم به عنوان ورودی پرداخت کنید.

آدرس وات پراتات دووا سوتپ در گوگل مپ

9. پارک طبیعی فیل ها (Elephant Nature Park)

به بهشت فیل ها و یکی از مجذوب کننده ترین جاهای تماشای چیانگ مای خوش آمدید. در تایلند و خصوصا در این شهر اماکن بسیاری وجود دارد که در آن فیل ها را نگهداری می نمایند. افراد بسیاری معتقدند که در این اماکن مراقبت های لازم برای این موجودات مهربان صورت نمی گیرد یا به بدترین وجه با آنها برخورد می گردد. اما به شما اطمینان می دهیم که بهشت فیل ها می تواند این طرز فکر شما را تغییر دهد.

در این باغ فیل ها آزادانه پرسه می زنند و هر گردشگری که دوست داشته باشد، می تواند به آنها غذا بدهد یا آنها را به حمام فیلی ببرد. گفتنی است که بیشتر فیل های این باغ بزرگ در گذشته تحت آزار و شنکجه قرار گرفته بودند. در حقیقت این حیوانات را برای اجرا در سیرک تربیت نموده بودند، اما خوشبختانه اینجا بهشت آن هاست و ابدا کسی با آنها بدرفتاری نمی نماید.

آدرس پارک طبیعی فیل ها در گوگل مپ

10. آبشارهای چسبناک بواتانگ (Bua Thong Sticky Waterfalls)

یکی از جاهای تماشای چیانگ مای که می تواند به تصفیه روح تان یاری کند، آبشار چسبناک بواتانگ است. این آبشار در یک چشم انداز بکر واقع شده است که با درختان و گونه های گیاهی متفاوتی محاصره شده است. جایی را تصور کنید که هوایش پاک است و هیچ ازدحامی در آن وجود ندارد. صدای آبشار از دوردست ها شنیده می گردد و دل و جان آدمی را جلا می بخشد.

اما نکته ای که بیشتر از آرامش، گردشگران را به خود جذب می نماید، چسبنده بودن آبشار است! به گونه ای که می توانید بر خلاف جهت آب از آبشار بالا بروید. دلیل این امر وجود سنگ های آهکی است که خاصیتی چسبنده دارند. برای بازدید از آبشار می توانید سوار بر ماشین های مخصوصی شوید. اگر دوست دارید در زمان خلوت تری از آبشار تماشا کنید، وسط هفته برترین زمان برای این کار است.

آدرس آبشار های چسبناک بواتانگ در گوگل مپ

11. هوای تونگ تائو (Huay Tung Tao)

هوای تونگ تائو مکانی در دل تپه های سرسبز و دریاچه ای زلال است که جان می دهد برای فرار از شلوغی شهر و گوش سپردن به صدای دلچسب طبیعت! اگر دوست داشته باشید می توانید کنار این دریاچه زیبا در خانه های کوچکی مستقر شوید. هنگام ظهر برای صرف وعده ناهار هم می توانید طعم غذاهای محلی این منطقه را تجربه کنید.

آدرس هوای تونگ تائو در گوگل مپ

12. خانه های شناور (Mae Ngat Dam)

خانه های شناور را با نام خانه های قایقی ایکاچای نیز می شناسند. این خانه ها روی آب قرار دارند و برای رسیدن به آن ها باید سوار بر قایق بشوید. در این خانه های شناور چشم انداز ای زیبا و به یادماندنی منتظر شماست. تصور سکونت روی آب و تماشای منظره ها طبیعت از روی آب بسیار هوس برانگیز و فرق دارد. فاصله شهر تا این بهشت زیبا تنها 30 دقیقه است.

البته یادتان باشد که از قبل باید خانه ای برای خود رزرو کنید. شب های این منطقه هم حال وهوای دیگری دارد که قابل وصف نیست. شب ها را می توانید در جشن و پایکوبی محلی ها شرکت نموده و خاطرات بسیار شیرین و به یادماندنی از حضور کنار بومی های منطقه ثبت کنید.

آدرس خانه های شناور در گوگل مپ

13. معبد جت یاد (Wat Jed yod)

ردپای فرهنگ هندو را در تایلند هم می توانید پیدا کنید. معبد جت یاد مکانی است که به خوبی این فرهنگ و هنر را بازتاب می دهد. از همین رو تفاوت بسیاری میان معبد جت یاد با سایر معابد تایلند وجود دارد. ساختمان این معبد روی یک بنای مکعبی شکل واقع شده است. یکی از اصلی ترین جاذبه های این معبد پیکره ای است که در بخش ورودی آن به چشم می خورد. البته پیکره ای که نزدیک ورودی جا خوش نموده، دیگر فرسوده شده و رخ مشخصی ندارد.

طرح ها و کنده کاری های روی دیوار هم مجذوب کنندهیت بیشتری به این معبد کهن بخشیده است. بنابر اسناد تاریخی این معبد در قرن 15 بنا شد تا پیروان بودا در آن گرد هم جمع شوند و به ادای مناسک مذهبی بپردازند. در دو طرف سالن معبد هم پیکره هایی وجود دارد.

پیکره های یک سمت معبد در حالت ایستاده و تندیس های سمت دیگر به حالت نشسته ساخته شده اند. نکته خیلی جالب درباره این تندیس ها آن است که در ساخت پیکره های ایستاده کوچک ترین جزئیات هم لحاظ شده است؛ این در حالی ست که پیکره های جلوس نموده عاری از جزئیات هستند. اما این پیکرها همگی یک ویژگی مشترک دارند و آن نداشتن دست چپ است!

آدرس معبد جت یاد در گوگل مپ

14. روستای بافت ابریشم و کتان (San Kamphaeng)

یکی از مکان های تماشای چیانگ مای روستای ابریشم بافی است که مرکز فراوری و پخش محصولات ابریشم و کتان به شمار میرود. جالب است بدانید که هیچ کارخانه یا وسیله صنعتی مدرنی برای بافت محصولات ابریشمی در این روستا وجود ندارد و تمام آنها به روش سنتی و دستگاه های چوبی و دست ساز فراوری می شوند.

شما می توانید به صورت رایگان سری به این روستا زده و از جاذبه های آن تماشا کنید. به این ترتیب می توانید با شیوه های سنتی بافت ابریشم بیشتر آشنا شوید.

آدرس روستای بافت ابریشم و کتان در گوگل مپ

15. روستای دوی پوی (Doi Pui)

اگر هم می خواهید یکی از جاهای تماشای چیانگ مای را ببینید و هم از سنت و رسوم مختلف این شهر آگاهی پیدا کنید، بد نیست سری به روستای همونگی بزنید. در حقیقت در این روستا یک موزه از آثار نسل های گذشتگان وجود دارد که شما را به خوبی با سنت و آیین تایلندی آشنا می نماید. البته اگر دوست داشته باشید چیزی از روستا به یادگار ببرید، می توانید انواع صنایع دستی، چای و زر و زیور و… را از مغازه های نقلی آن خریداری کنید.

البته جایی هم در این روستا وجود دارد که فقط به درد طبیعت دوستان می خورد. یک باغ وسیع و زیبا که محل زایش و رویش گیاهان زیادی است. در مجاورت روستای Doi Pui روستای دیگری هم با نام Doi suthep وجود دارد. شما می توانید فاصله بین آنها را با دوچرخه طی نموده و همزمان از طبیعت سرسبز و باشکوه بین راه لذت ببرید.

آدرس روستای دوی پوی در گوگل مپ

16. روستای چتر (Bo Sang)

کافیست 9 کیلومتر از شهر خارج شوید تا به یکی از دوست داشتنی ترین تماشای های چیانگ مای تایلند برسید. روستایی که پر از زنان زحمت کشی است که مشغول ساختن انواع چتر و سایه بان از جنس کتان، ابریشم و کاغذ هستند. کسب وکار اصلی مردم این روستا ساخت دست ساز چتر و سایه بان های رنگارنگ است که باعث شده روستا به قطب ساخت چتر تبدیل شده و در نوع خود یکی از جاذبه های گردشگی و جاهای تماشای چیانگ مای باشد. این چترهای خوش آب ورنگ و زیبا سوغات خوبی برای عزیزان شما خواهند بود.

آدرس روستای چتر در گوگل مپ

17. باغ وحش چیانگ مای (Chiang Mai Zoo)

یک جای عالی برای دوستداران حیوانات، باغ وحش چیانگ مای است. این باغ وحش محل زندگی و فراوری مثل 200 نوع پرنده و پستاندار محسوب می گردد که از سرتاسر آسیا و آفریقا جمع آوری شده اند. نکته جالب درباره این باغ وحش سکونت بسیار راحت حیوانات مختلف در آن است. به طوری که برخلاف اغلب باغ وحش های جهان شما در این مرکز با حیواناتی شاد و بازیگوش روبرو هستید که حسابی سرگرمتان می نمایند.

شما می توانید با پانداهای بامزه ای که در این باغ وحش هستند، سلفی بگیرید. بعلاوه می توانید در رستوران های فعال در باغ وحش یک غذای دلچسب هم میل کنید.

آدرس باغ وحش چیانگ مای در گوگل مپ

18. چشمه های آب گرم (Fang)

چشمه های آب گرم چیانگ مای کمی با سایر چشمه ها متفاوت ستند. دمای آب این چشمه ها حدودا 100 درجه سانتی گراد است، پس مراقب باشید نسوزید! شما می توانید این 50 چشمه را در قلب یک جنگل زیبا پیدا کنید که 163 کیلومتر با شهر چیانگ مای فاصله دارند.

خیلی از گردشگران از سراسر جهان برای آب درمانی و با هدف گردشگری سلامت به این چشمه ها سفر می نمایند که باعث شده این منطقه به یکی از جاهای تماشای چیانگ مای تبدیل گردد.

آدرس چشمه های آب گرم در گوگل مپ

19. بازار چیانگ مای گیت (Chiang Mai Gate Market)

یکی از جاهای تماشای چیانگ مای که محل مناسبی برای شکموهاست، بازار چیانگ مای گیت نام دارد. تایلند پر از آشپزهایی است که غذای خیابانی می فروشند. شما هم می توانید شب هنگام دل به دریا بزنید و به این بازار بروید تا خودتان را به یک شام لذیذ مهمان کنید. این آشپزهای خوش ذوق در نقطه نقطه خیابان مشغول فروش غذا هستند و انواع مختلفی از غذا و دسر را می فروشند. اسموتی، گوشت برشته، برنج و… از جمله غذاهایی هستند که می توانید به انتخاب خودتان میل کنید.

آدرس بازار چیانگ مای گیت در گوگل مپ

20. یکشنبه بازار از جاهای تماشای چیانگ مای

یکی دیگر از جاهای تماشای چیانگ مای که به بهشت غذا مشهور است، یکشنبه بازار این شهر است. البته به جز غذا محصولاتی همانند صنایع دستی، کیف و کفش، شال های رنگی، عروسک، پوشاک، زر و زیور، لوازم تزئینی و خلاصه هر چه که دلتان بخواهد در یکشنبه بازار موجود است. محدوده این بازار از خیابان Rachadamnoen تا دروازه Thapea است.

البته اگر از شلوغی بیزار هستید، می توانید به شنبه بازار بروید. اگر هوادار غذاهای چرب و پرکالری مثل سمبوسه، کوفته، کاری ژاپنی، موز سرخ شده و … هستید، باید به خیابان Rachadamnoen بروید. این غذاهای خیابانی و حجیم علاوه بر خوشمزه بودن ارزان هم هستند و می توانند یک انتخاب ارزان برای سفر و شکم گردی مالی باشند.

در نهایت …

هر گوشه تایلند را که نگاه کنید، طبیعت چشم نواز و بناهای زیبا عقل و هوش تان را می برد. پیشنهاد می کنیم در سفر به تایلند حتما وقت بگذارید و سری هم به جاهای تماشای شهر چیانگ مای بزنید. مطمئن باشید مجذوب کنندهیت ها و تماشای های چیانگ مای هم واقعا ارزش تماشا و وقت گذاشتن دارند.

منبع:عـلی بـابا

منبع: دیجیاتور

به "گوشه و کنار جاهای دیدنی چیانگ مای تایلند را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گوشه و کنار جاهای دیدنی چیانگ مای تایلند را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید