حال پلنگ زخمی منطقه حفاظت شده هزارمسجد وخیم است

به گزارش بهترین عینک آفتابی، خبرنگاران/خراسان رضوی مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در خصوص آخرین شرایط پلنگ زخمی پیدا شده در اطراف منطقه حفاظت شده هزارمسجد شهرستان کلات که برای درمان به مشهد منتقل شده، گفت: در حال حاضر حال پلنگ وخیم است، هوشیاری ندارد و به محرک های محیطی هم پاسخ نمی دهد.

حال پلنگ زخمی منطقه حفاظت شده هزارمسجد وخیم است

تورج همتی در گفت وگو با بهترین عینک آفتابی اظهار کرد: روز شنبه، 13 آذر ماه، آگاه شدیم که در نزدیکی روستای ژرف کلات و پیرامون منطقه حفاظت شده هزارمسجد یک پلنگ زخمی پیدا شده است. با اعلام این موضوع بلافاصله دستور داده شد اکیپی به منطقه اعزام گردد و کارشناسان با تجربه ما و با تجهیزات کامل زنده گیری به محل رفتند و پلنگ را پیدا کردند.

وی اضافه نمود: هنگام پیدا شدن این حیوان، حال آن خیلی وخیم بود. این پلنگ آنقدر بی حال بود که احتیاج به بیهوش کردن نداشت و بدون بیهوشی به مشهد آورده شد. هنگام یافتن این حیوان هوشیاری و صورت خون آلود پلنگ کاملا مشهود بوده است.

همتی اظهار داشت: اکیپ اعزام شده ساعت 23 به مشهد رسید و پلنگ آن شب را در باغ وحش و در قرنطینه ماند و روز گذشته به کلینیک دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد منتقل شد تا فرایند تشخیص و درمان به وسیله متخصصان داخلی و بخش جراحی شروع گردد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: آنالیز های صورت گرفته روی پلنگ نشان دهنده تروماست. ضربه ای به ناحیه سر پلنگ وارد شده که منجر به شکستگی گونه شده است. عفونت بالا و جابه جایی مهره های گردن نیز در پلنگ مشاهده شده است.

وی مطرح کرد: در حال حاضر پلنگ در باغ وحش قرنطینه است و درمان ادامه دارد. از تیم پزشکی که برای پلنگ تندوره کار می کردند، خواسته ایم که بیایند و از تجربه قبلی استفاده نمایند تا شاید بتوانیم تاریخ ساز باشیم و بتوانیم دومین پلنگ را باز گردانیم اما ابراز امیدواری زیادی به بازگشت این پلنگ نیست.

همتی اضافه نمود: این موضوع نشان دهنده شدید بودن ضربه است؛ از طرفی پلنگ عفونت شدید هم دارد. این ها نتایج غیرامیدوارنماینده ای است که داریم در عین حال تیم دامپزشکی مستقر است و روی پلنگ کار می نماید. امیدواریم به نتایج جدیدی برای ادامه درمان برسیم و بتوانیم این گونه ارزشمند را به زیستگاهش باز گردانیم.

وی با اشاره به اینکه این پلنگ جنس نر بوده و هشت تا 9 سال سن دارد، بیان نمود: معمولا پلنگ ها در طبیعت دچار تنش های محیطی شده و بر سر تنازع بقا و زیستگاهی که دارند، با گونه هم نوع نیز درگیر می شوند. هر پلنگی برای خود قلمروی زیستی خاصی تعریف می نماید. معمولا استاندارد قلمروی زیستی در کشور برای هر پلنگ به 6000 هکتار می رسد اما در پارک ملی تندوره قلمروی زیستی پلنگ ها حدود 1000 هکتار است که نشان می دهد تعداد پلنگ ها زیاد است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی اظهار داشت: هر پلنگ برای خود محدوده معینی دارد که این محدوده را با ادرار معین می نماید. بعضا ممکن است پلنگ ها با یکدیگر وارد نزاع شده و درگیر شوند. هر کدام که قدرت بیشتری داشته باشند پلنگ دیگر را از قلمرو خارج می نمایند. محتمل است این پلنگ هم از قلمروی خود خارج شده باشد و چون سنش هم بالا بوده احتمالا نتوانسته در درگیری با پلنگ های جوان تر دوام بیاورد و وقتی از زیستگاه خود خارج شده به اطراف روستا آمده یا حتی ممکن است در درگیری از صخره پرت شده و روی سنگی افتاده باشد. جثه پلنگ بزرگ است و بعید است که فردی جرات نموده باشد به سمت او برود و با چوب به پلنگ ضربه زده باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "حال پلنگ زخمی منطقه حفاظت شده هزارمسجد وخیم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حال پلنگ زخمی منطقه حفاظت شده هزارمسجد وخیم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید