خال ها همواره خطرناک هستند؟!

به گزارش بهترین عینک آفتابی، اگر در مواردی که خال های روی بدنتان دچار تغییراتی از جمله رشد ناگهانی و تغییر مقدار، خارش، تغیرات سطحی و تغییر رنگ شده اند باید به پزشک مراجعه کنید تا از این خال نمونه برداری گردد.

خال ها همواره خطرناک هستند؟!

خال ها می توانند به شکل ها و رنگ های متنوع، در نقاط گوناگون بدن و در سنین مختلف تظاهر پیدا نمایند. اگر در مواردی که خال های روی بدنتان دچار تغییراتی از جمله رشد ناگهانی و تغییر میزان، خارش، تغییرات سطحی و تغییر رنگ شده اند باید به پزشک مراجعه کنید.

مردم خال را فقط به یک ضایعه برجسته مشکی رنگ اطلاق می نمایند. این تعریف چندان اشتباه نیست، اما یک تعریف بسیار ناقص از خال است. خال یک اصطلاح کاملا عمومی است که طیف وسیعی از ضایعات پوستی را دربرمی گیرد. این ضایعات به اصطلاح خال مانند در اثر بر هم خوردن ترکیب طبیعی ساختمان پوست به وجود می آیند و ناشی از کاهش یا نقص عملکرد یک یا چند بافت است.

در واقع خال ها براساس نوع بافتی که غیرطبیعی شده است، نام گذاری می شوند؛ مانند خال سلول رنگدانه ساز، خال عروقی، خال چربی و … خال ها می توانند به شکل ها و رنگ های متنوع، در نقاط گوناگون بدن و در سنین مختلف تظاهر پیدا نمایند. اما خال سلول های رنگدانه ساز از همه انواع خال شایع تر است. خال ها هم به تنهایی و هم به صورت گروهی می توانند در هر قسمتی از بدن ظاهر شوند.

نکته مهم این است که خال ها معمولا یک شکل نیستند و از نظر ویژگی های مختلفی از جمله میزان، رنگ، نوع، مسطح یا برجسته بودن با هم متفاوت هستند.

انواع خال و اهمیت آن ها در بدخیمی ها

همان طور که در قسمت قبل به این موضوع اشاره کردیم خال ها انواع متفاوتی دارند. در این میان احتمال سرطانی شدن بعضی از انواع خال ها بیشتر از سایرین است. در میان انواع سرطان های پوستی ملانوم خطرناک ترین آن ها محسوب می گردد.

این بدخیمی (ملانوما) می تواند روی بعضی از انواع خال ایجاد گردد. در واقع ملانوما اغلب خال های مادرزادی با قطر بیشتر از 20 سانتیمتر را درگیر می نماید. بیشتر خال ها در 20 سال اول زندگی فرد ظاهر می شوند و بعد از سن 35 سالگی احتمال پیدایش خال تازه خیلی کمتر است و اغلب دیده نمی گردد.

خال های پوستی در بعضی بدخیمی ها تغییر شکل یا تغییر رنگ می دهند. منظور ما از بدخیمی فقط سرطان های پوستی نیست بلکه حتی سرطان های دیگر مثلا سرطان های ریه، کبد، معده و … می توانند موجب تغییر شکل و رنگ خال های شما شوند یا حتی خال های تازهی روی پوستتان ایجاد نمایند.

در نتیجه اگر در مواردی که خال های روی بدنتان دچار تغییراتی از جمله رشد ناگهانی و تغییر میزان، خارش، تغیرات سطحی و تغییر رنگ شده اند باید به پزشک مراجعه کنید تا از این خال نمونه برداری گردد.

با این بیوپسی (نمونه برداری) پزشک بدخیمی را در این خال رد یا تایید می نماید. به همین خاطر ممکن است اگر برای معاینات سالیانه نزد پزشک می روید (مثلا برای ارزیابی سالیانه از نظر سرطان پستان) پزشک معالجتان این پرسش را مطرح کند که آیا خال هایی که از قبل روی پوستتان داشته اید اخیرا تغییری نموده اند؟

تغییرات خال هایتان نباید همواره موجب نگرانی تان گردد!

رنگ قهوه ای و یا سیاه خال ها مربوط به وجود سلول های رنگدانه ساز است. این سلول ها رنگدانه ای به نام ملانین را می سازند. به طور کلی می توان گفت که اختلالات پوست اغلب خود را به صورت خال نشان می دهند، ولی در واقع دلیل تشکیل خال به طور دقیق معین نیست.

بیشتر خال ها در 20 سال اول زندگی فرد ظاهر می شوند و بعد از سن 35 سالگی احتمال پیدایش خال تازه خیلی کمتر است و اغلب دیده نمی گردد. به همین خاطر اگر سن شما بیشتر از 35 است و خال های تازهی در پوستتان شناسایی می کنید آن ها را بسیار جدی تر بگیرید و حتما به پزشک مراجعه کنید.

هر خال، الگوی رشد خاص خود را دارد. بعضی از آن ها با گذر زمان به تدریج بزرگ تر و پررنگ تر می شوند و بعضی دیگر با گذشت زمان کوچک تر و کم رنگ تر می شوند تا جایی که حتی ممکن است به تدریج محو شوند. دوره میانه این تغییرات حدود 50 سال است.

تمام ضایعات رنگی پوست را به عنوان خال تلقی نکنید

ممکن است روی پوستتان متوجه لکه های تیره ای شوید. شاید اگر آن ها را با دقت آنالیز کنید متوجه شوید که اصلا خال نیستند. کک و مک شایع ترین نوع این لکه هاست. کک و مک ها معمولا از چند میلیمتر بزرگ تر نیستند. در حالی که خال ها معمولا میزان ای بزرگ تر از این اندازه دارند.

یکی دیگر از راه هایی که می توانید کک و مک را از خال افتراق دهید این است که کک و مک ها معمولا در اثر تماس با نورخورشید تیره تر می شوند و گا ها دیده شده که در زمستان کاملاً محو می شوند.

نکته بعدی در افتراق خال از کک و مک محل دیده شدن آنهاست. خال ها ممکن است در هرجایی از بدن یافت شوند در حالی که کک و مک به طور معمول محدود به نواحی روباز بدن است که بیشتر در معرض نور آفتاب قرار دارند. (مثل صورت، گردن و قسمت فوقانی پشت)

افرادی که پوست روشن و مو های قرمز دارند، خیلی سریع دچار کک و مک می شوند. به علاوه در پوست این افراد آثار کک و مک بیش از سایرین نمایان است و چشم انداز ناخوشایندی را برای فرد ایجاد می نماید.

علاوه بر کک و مک یک دسته دیگر از ضایعات پوستی هستند که ممکن است با خال اشتباه گرفته شوند. بعد از رسیدن فرد به سنین میانسالی، یک سری ضایعات پوستی ممکن است ظاهر شوند که نباید با خال اشتباه گرفته شوند. این ضایعات، برجستگی هایی زگیل شکل هستند که به رنگ قهوه ای در صورت یا تنه دیده می شوند. این برجستگی ها کراتوز سبورئیک نامیده می شوند. البته تشخیص قطعی آن به عهده خود پزشک متخصص است.

چه علائمی زنگ خطری برای احتمال ابتلا به سرطان محسوب می شوند؟

همان طور که گفتیم پوست می تواند همانند آینه ای باشد که اختلالات و مسائل درونی بدن را به نمایش بگذارد. به این دلیل در این قسمت به ذکر نکاتی می پردازیم که در صورت مشاهده آن ها باید حتما به پزشک مراجعه کنید و موضوع را با وی درمیان بگذارید. بزرگ شدن ناگهانی میزان خال در ایام اخیر؛ دقت کنید که بزرگ شدن تدریجی خال که معمولا برحسب سن صورت می گیرد، چندان مهم نیست.

نامنظم شدن حاشیه خال و یا محو شدن مرز بین پوست سالم وخال

غیر قرینه شدن خال

تغییر رنگ خال مخصوصا پیدایش رنگ قرمز یا آبی، سفید یا خاکستری

تغییر سطح خال مانند ایجاد شدن اخیر پوسته یا زخم یا ترشح و دلمه و یا خونریزی بر سطح خال

تغییر حس در خال به طوری که خال در لمس حساس ودردناک باشد یا دچار خارش ودرد گردد

معمولا خال های یک شخص شکل وقیافه مشابهی دارند و شکل آن ها معمولی است. در واقع به گونه ای نیست که تماشا آن ها منظر ناخوشایندی را برای خود فرد و دیگران ایجاد کند، ولی هرازگاه یکی از این خال ها شکل وقیافه متفاوت و ناخوشایندی به خود بگیرد، احتمال سرطانی بودن آن بیشتر می گردد. در نتیجه در این موارد باید حتما از خال بیوپسی (نمونه) گرفته گردد و مورد آزمایش قرار گیرد تا احتمالا بدخیمی در آن ها رد یا تایید گردد.

هرگاه خالی در یک منطقه از محیط خود به صورت نقطه ای تیره پیشرفت کند ممکن است علامتی از بدخیمی باشد.

پیدایش یک خال تازه بعد از سن 35 سالگی ممکن است نوعی سرطان باشد. به همین خاطر خال هایی که بعد از سنین 35 سالگی ایجاد می شوند باید جدی تر گرفته شوند.

سرطان پوست مخصوصا ملانوما یکی از شایع ترین سرطان های موجود در کل دنیاست. خوشبختانه این سرطان اگر در مراحل اولیه تشخیص داده گردد، به خوبی درمان می گردد و فرد می تواند به زندگی عادی خود بازگردد. از طرف دیگر پوست می تواند بازگونماینده بسیاری از بدخیمی ها و سرطان های موجود در بدن باشد.

این موارد می توانند خود را به صورت خال یا لکه هایی بر روی پوست نشان دهند؛ بنابراین توجه به سلامت پوست و توجه به تغییر شرایط مشکوک آن امری بسیار حائز اهمیت است و ذکر آن در زمان معاینه به پزشک امری به شدت ضروری و راهگشا در تشخیص است.

امیر هوشنگ احسانی، استاد بیماری های پوستی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره علل بروز خال در بدن، بیان داشت:خال ها ممکن است ژنتیکی باشند یا خود بخود به وجود بیایند.

وی ادامه داد: یک فردی در بدن دو خال دارد و یکی 20 خال و ... در نتیجه نمی توان پیش بینی کرد که یک فرد در زندگی چند خال در بدنش ایجاد می گردد. در واقع خال ها زمانی خطرناک می شوند که تغییر ماهیت بدهند و بزرگ شوند، تغییر چهره دهند و بد شکل شوند و رنگ آن پراکنده و نامنظم گردد یا پررنگ و کم رنگ شوند.

استاد بیماری های پوستی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه دلیل اصلی بروز خال ژنتیک است، یادآور شد: خال های بد به بیوپسی و جراحی احتیاج دارند. خالی که روی بدن است، اما تغییر شکل ندهد اهمیتی ندارد و احتیاجمند هیچ درمانی نیست.

منبع: فرادید

به "خال ها همواره خطرناک هستند؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خال ها همواره خطرناک هستند؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید