درباره اربعینِ شیطون بلا و توپ آقای دکتر!

به گزارش بهترین عینک آفتابی، یا معنی و کاربرد محاوره ای ترکیب شیطون بلا و توپ را بلد نیستند؟ یا شاید هم دوست دارند بسیار آپدیت، امروزی و همگام با جوانان به نظر آیند؟!

درباره اربعینِ شیطون بلا و توپ آقای دکتر!

عصر ایران نوشت: در چند روز گذشته صحبت های بشیر حسینی و مژده لواسانی مجری های برنامه بی نهایت شو که با تهیه کنندگی آستان قدس رضوی از شبکه سوم سیما پخش شد در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفته است. بشیر حسینی روی آنتن زنده این شبکه ضمن آرزوی انتها هر چه سریع تر بحران کرونا، آرزوی رفتن به سفر اربعینی توپ و شیطون بلا با مژده لواسانی را می نماید. خیلی ها می پرسند اربعین شیطون بلا که بشیر حسینی می گوید یعنی چه؟

سیدبشیر حسینی متولد 15 آذر 1360 است، تحصیلات حوزوی را تا سطح 2 ادامه داده، فوق لیسانس حقوق و دکترای فرهنگ و ارتباطات دارد. سید بشیر حسینی استاد دانشگاه و یکی از داوران مسابقه تلویزیونی عصر تازه در شهریور 1397 به اسم مدیر گروه فرهنگ و اندیشه شبکه 4 سیمای جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد.

اساسا به کار بردن واژگانی چون توپ و شیطون بلا در کنار اربعین یک اتفاق عجیب است! آنهم از کسی که استاد دانشگاه است و مدیر گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار !

پرسش این است معنی و کاربرد محاوره ای ترکیب شیطون بلا یا توپ را بلد نیستند؟ یا اینکه اربعین حسینی را درک نکرده اند؟ یا شاید ناخواسته و ندانسته سعی در مجذوب کننده بودن و شیرین سخنی داشته اند! شاید هم دوست دارند بسیار آپدیت، امروزی و همگام با جوانان به نظر آیند؟!

کد ویدیو

دانلود

فیلم اصلی

آیا واقعا هر نوع مجذوب کنندهیت و جلب توجهی و استفاده از چنین ترکیب نامانوسی جایز و موجه است؟ آنهم از آقای دکتر؟ از نویسنده کتاب های ماه عسل مجردها، لایک ممنوع و 150 هشتگ نهضت سواد رسانه ای ؟!

در مطلبی پیشتر هم نوشته ام و دوباره می نویسم فقط می توان گفت : چقدر این موقعیت گروتسک است!

گروتسک چیست؟ گروتِسک نوعی از طنز در ادبیات و هنر که بسیار شبیه به طنز سیاه است ولی با آن تفاوتهایی دارد. در لغت هر چیز تحریف شده، زشت، غیرعادی، خیالی یا باورنکردنی را گروتسک یا صُوَر عَجایب یا عجیب و غریب می گویند.

محتوای یک طنز محض صرفا برای خنداندن مخاطب است ولی محتوای یک طنز سیاه معمولاً موجب خنده، دست کم در وجه معمول آن نمی گردد و بیشتر وحشت، و تلخ کامی و اندوه را بیدار می نماید.

گروتسک مخاطب را در میان این دو نوع از حالات معلق می گذارد. تردید بین خنتماشا یا وحشت کردن. بلاتکلیف میان مضحک بودن و سیاه بودن محتوا. موقعیت هم خنده دار است و همه لبریز از اشک. معلق میان گریستن یا خنتماشا!

موقعیت ما با این شرایط فقط چنین حالی است که با تماشا چنین اتفاقی دقیقا این است که واقعا نمی دانیم باید بخندیم یا گریه کنیم؟!

واقعا گروتسک نیست!؟

منبع: فرارو

به "درباره اربعینِ شیطون بلا و توپ آقای دکتر!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درباره اربعینِ شیطون بلا و توپ آقای دکتر!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید