دوکاتی؛ فِراریِ دنیای موتورسیکلت ها

به گزارش بهترین عینک آفتابی، درحال حاضر شرکت های موتورسیکلت سازی بیشتری توجه خود را به مدل های برقی معطوف کرده اند، اما سرنوشت دوکاتی به عنوان پیشتاز تولید موتور های بنزینی چه خواهد بود؟

دوکاتی؛ فِراریِ دنیای موتورسیکلت ها

دوکاتی نام خود را از طریق طیف گسترده ای از موتور های قدرتمند در تالار مشاهیر دنیای موتورسیکلت ثبت کرده؛ از موتوجی پی تا جام توریستی جزیره من، این شرکت موتورسازی ایتالیایی به برند قدرتمندی در داخل و خارج پیست تبدیل شده است.

درحال حاضر شرکت های موتورسیکلت سازی بیشتری توجه خود را به مدل های برقی معطوف کرده اند. به عنوان مثال ترایمف درحال آزمایش ابرموتورسیکلت TE-1 است. در همین حال، کاوازاکی قرار است نسخه برقی موتورسیکلت اسپرت نینجا را عرضه کند. با این اوصاف چه زمانی شاهد عرضه یک موتورسیکلت برقی از طریق دوکاتی خواهیم بود؟ آیا این برند ایتالیایی آینده ای در استفاده از پیشرانه های برقی متصور شده است؟

فابریتسیو کازولی، رئیس دوکاتی بریتانیا، به تازگی در یک مصاحبه درباره برنامه های برقی سازی این شرکت، تصمیم برای تولید موتورسیکلت برقی برای مسابقات MotoE و اینکه چگونه شرکت والد آن، یعنی لامبورگینی و همچنین فولکس واگن از جاه طلبی های این برند حمایت می کنند، صحبت کرده است.

واکنش دوکاتی به بازار موتورسیکلت های برقی

کازولی درباره بازار موتورسیکلت های برقی گفت که احتمال تولید یک دوکاتی برقی وجود دارد، ولی به این زودی از راه نخواهد رسید. او در ارزیابی خود از بازار فعلی نیاز به احتیاط در هنگام پذیرش شکل نوی از فناوری را برجسته کرد. وی اضافه نمود که نمی توان فلسفه دوکاتی را به منظور تولید یک موتورسیکلت برقی نو نادیده گرفت.

کازولی می گوید: برقی سازی خط تولید نه تن ها برای دوکاتی، بلکه برای کل صنعت موتورسیکلت سازی راه درازی خواهد بود؛ چرا که درحال حاضر راه چاره کاملاً مناسبی نیست. با یک پیشرانه برقی، باید محدوده پیمایش، وزن، عملکرد یا قابلیت سواری را فدا کنید. با احترام به سایر سازندگان موتورسیکلت، درحال حاضر یک محصول کامل وجود ندارد که بتواند تمام این موارد را پوشش دهد.

فلسفه دوکاتی را نمی توان فدا کرد، ما این کار را برای ساخت یک موتورسیکلت برقی انجام نمی دهیم. اما درحال سرمایه گذاری روی این فناوری هستیم که به صورت روزانه درحال بهبود است و در زمان مناسب یک موتورسیکلت برقی خواهیم ساخت.

پیشتازی در سری مسابقات MotoE

سری مسابقات MotoE مخصوص موتور های برقی در سال 2019 شروع به کار کرد و به عنوان مکمل مسابقات موتوجی پی عمل می کند. از زمان شروع به کار این مسابقات، همه تیم ها از یک موتورسیکلت برقی تأمین شده از طریق انرژیکا استفاده کرده اند. این موضوع در سال 2023 تغییر خواهد کرد؛ چرا که دوکاتی قراردادی را برای تصاحب جایگاه انرژیکا به عنوان تولیدکننده موتور های مخصوص این مسابقات امضا کرده است.

کازولی توضیح داد که امضای قرارداد MotoE برای آینده دوکاتی مهم است. او اضافه نمود موتورسیکلت تولیدی با کد V21L می تواند محصولات آینده را تحت تأثیر قرار دهد. کازولی می گوید: به نظرم عده زیادی از دوکاتی که در زمینه موتور های درون سوز تا این حد پیروز بوده است، انتظار نداشتند چنین پروژه بزرگی را بپذیرد. او اضافه نمود: چرا این پروژه را قبول کردیم؟ چون مشخص است که روند بازار در آینده برقی خواهد بود. از همه مهم تر، ما می توانیم از این مسابقات برای انتقال این فناوری به موتور های جاده ای که به صورت روزانه استفاده می شوند، بهره ببریم.

سرمایه گذاری در فناوری موتورسیکلت های برقی به ما کمک خواهد کرد تا دانش و معلومات خود را افزایش دهیم و MotoE از این دیدگاه پشتیبانی خواهد کرد.

حمایت گروه فولکس واگن از دوکاتی

گذار از موتور های درون سوز به پیشرانه های برقی کار دشواری است، اما همان طور که کازولی تأکید کرد، حضور در گروه گسترده تری از برند ها میزان حمایت بیشتری از برنامه های برقی سازی این شرکت را به وجود آورده است. کازولی می گوید: شکی نیست که عضویت در چنین گروه خودروسازی بزرگی، مزیت بزرگی است و موقعیت رقابتی بهتری را به ما داده. ما در پروژه MotoE و در مدل های فعلی خود برای اولین بار از فناوری تولید محصولات مختلف از لاستیک در موتورسیکلت های خود استفاده می کنیم. ما به یکی از اولین برند هایی تبدیل می شویم که از این فناوری استفاده می کند.

پتانسیل هیدروژن و سوخت های زیستی

اگرچه به نظر می رسد برقی سازی راه چاره مناسبی برای موتورسیکلت های آینده باشد، اما کازولی همچنین از ایده پیشرانه های هیدروژنی استقبال کرد و اضافه نمود که جایگزین های دیگر بنزین مانند سوخت های زیستی نیز می توانند گزینه خوبی باشند. کازولی می گوید: ما باید با فکر باز به این موضوع نگاه کنیم، چون ممکن است راه چاره بهتری نسبت به پیشرانه های برقی وجود داشته باشد.

این یک مسئله پیچیده است؛ زیرا ما نمی دانیم کدام پیشرانه برقی در آینده بهترین خواهد بود. سرمایه گذاری گسترده ای در سطح دانشگاهی و سازمانی برای مطالعه فناوری های مختلف در این زمینه اجرا شده است که نباید نادیده گرفته شوند. ما باید درکی از تمام احتمالات داشته باشیم؛ زیرا پیشرانه برقی درحال حاضر یک راه چاره کاملاً قابل استفاده نیست، اما در آینده نزدیک این اتفاق خواهد افتاد.

وقتی از کازولی درباره استفاده از پیشرانه های خاص برای بخش های مختلف بازار سؤال شد، او تأکید کرد که این مورد نیز باید مورد توجه قرار گیرد. وی اضافه نمود که ممکن است پیشرانه برقی برای موتور های کوچک تر کاربرد بهتری داشته باشد. او دراین باره گفت: استفاده از موتور برقی برای یک اسکوتر بسیار منطقی به نظر می رسد، چون مردم با آن ها در سطح شهر تردد می کنند. اما به عنوان مثال استفاده از یک موتور برقی در دوکاتی مولتی استرادا که باید مسافت زیادی را طی کند، اصلاً منطقی نیست.

شما نمی خواهید 100 مایل موتورسواری کنید، سپس توقف کرده و دو ساعت آن را شارژ کنید؛ این روش هوشمندانه ای برای تولید یک موتورسیکلت برقی نخواهد بود. ما باید با فکر باز به موضوع نگاه کنیم، باید به چشم انداز آینده توجه کنیم و یک پیشنهاد مناسب ارائه دهیم که مقرون به صرفه نیز باشد.

رویکرد متفاوتی به وسایل نقلیه

واضح است که دوکاتی تمایلی به ورود عجولانه به عصر وسایل نقلیه برقی ندارد و در زمینه عرضه یک موتورسیکلت برقی محتاطانه عمل می کند. اگرچه هنوز زمان زیادی تا عرضه یک موتورسیکلت برقی از طریق دوکاتی در پیش داریم، اما این شرکت محدوده فعالیت خود را از طریق اسکوتر ها و دوچرخه های برقی توسعه داده است. شایان ذکر است که اسکوتر های برقی دوکاتی از طریق برند سوپر سوکو تولید می شوند؛ اما همان طور که کازولی توضیح داد، دوکاتی باید با تغییرات در حمل ونقل سازگار شود.

رئیس دوکاتی بریتانیا می گوید: ما در دنیایی زندگی می کنیم که حمل ونقل را می توان با استفاده از ترکیبی از ابزار ها انجام داد و دوکاتی در زمینه اسکوتر ها و دوچرخه های برقی با نیاز های مردم جامعه سازگار شده است. دوچرخه های برقی نمونه کاملی از این موضوع هستند؛ زیرا فلسفه و ارزش های دوکاتی را به طور کامل برآورده می کنند. ما همچنین به تازگی با محصول فوق العاده فوتا وارد بازار دوچرخه های برقی جاده ای شده ایم.

نگاه دوکاتی به آینده

با درنظرگرفتن پروژه MotoE دوکاتی و موتورسیکلت برقی آزمایشی V21L، می توان گفت که این برند افسانه ای ایتالیایی سرمایه گذاری زیادی روی برقی سازی خط تولیدش انجام داده است. در صورتی که ورود به بازار موتورسیکلت های برقی برای این برند یا مشتریانش مناسب نباشد، کازولی به همراه بقیه اعضای تیم دوکاتی دست به چنین کاری نخواهند زد. همان طور که کازولی تصریح می کند: فناوری های زیادی اکنون در مراحل اولیه توسعه قرار دارند و برخی از آن ها می توانند گزینه های بهتری نسبت به پیشرانه های باتری برقی باشند.

او می گوید: زمانی که استفاده از باتری را برای خودرو ها در نظر گرفتیم، عجولانه عمل نکردیم؛ بلکه با مدل های هیبریدی شروع کردیم و حالا شاهد عرضه خودرو های برقی بیشتری هستیم. ما قبل از اینکه بتوانیم راه برویم، نمی توانیم بدویم. در زمینه تولید موتورسیکلت های برقی نیز مسیری وجود دارد که باید به صورت کامل طی شود.

منبع: دیجیاتو

منبع: فرادید

به "دوکاتی؛ فِراریِ دنیای موتورسیکلت ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دوکاتی؛ فِراریِ دنیای موتورسیکلت ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید