راز زیبایی مسافران استراباکو !

به گزارش بهترین عینک آفتابی، آب این چهار چشمه باعث شفافیت پوست به دلیل برخورداری از جیوه است و به نظر می رسد رسوبات قرمز رنگ و زیبای آن در صورت فرآوری، برای سفیدی و شفافیت و طراوت و شادابی پوست و درمان بیماری های دیگر مؤثر است.

راز زیبایی مسافران استراباکو !

بهترین عینک آفتابی: اینجا، استراباکو است در حوالی جاده هراز .جایی در دل کوه، لم داده در استخر آب گرم با منظره ای دوست داشتنی؛ این تصویر رؤیایی را می توانید در همین نزدیکی تهران، به طور واقعی ببینید.

جاده هراز، تقریباً 110 کیلومتری تهران، 55 کیلومتری آمل، منطقه لاریجان، نزدیک روستای بایجان، مقابل تونل قدیمی در محلی به نام قلابن، 4 چشمه با فواصل کم از دل کوه می جوشند و پس از چند متر به رودخانه هراز سرازیر می شوند.

آب این چهار چشمه ، ماده ای به نام زبیق دارد که برای درمان امراض جلدی، به ویژه بیمارهای عفونی، بسیار مؤثر و مفید است. علاوه بر این، در آزمایشات نو مشخص شده است که دارای جیوه، منیزیم، ید و پتاسیم بوده و با ته نشین شدن املاح، نوشیدن آن برای درمان بیماری های کلیه و کبد هم مفید به فایده است.

فواید دیگر آن، شفافیت پوست به دلیل برخورداری از جیوه است و به نظر می رسد رسوبات قرمز رنگ و زیبای آن در صورت فرآوری، برای سفیدی و شفافیت و طراوت و شادابی پوست و درمان بیماری های دیگر مؤثر است.

چشمه ها، با حرارت 34 درجه سانتی گراد و آبدهی 4 اینچ در ثانیه، از پای کوه می جوشند و پیاده روی و شنا در هر یک از این چهارچشمه، برای درمان کمردرد و پادرد بسیار مفید است.

نکته جالب این است که در محل یکی از این چشمه ها به نام قلابن، نزدیک به 160 سال پیش دو استخر شنا مخصوص آقایان و بانوان احداث شده که امروزه نیز همچنان پذیرای بیمارانی است که از راههای دور و نزدیک برای التیام دردهای خود به این محل می آیند.

جاذبه های طبیعی و اقلیم سرد و مرطوب و کوهستانی، با مساحت 700 کیلومتر و زمینی پوشیده از سنگ های آذرین و آتشفشانی، موقعیتی منحصربه فرد در این منطقه پدید آورده است.

شمال و جنوب چشمه های استراباکو را دره هراز تشکیل داده است و در دو سوی دیگر، ارتفاعات دامنه دماوند دیده می شود. براى بعضى از چشمه ها، حوضچه هاى سیمانى هم ساخته اند که آب های مازاد پس از پر کردن حوضچه ها، به داخل رودخانه هراز سرازیر می شود.

استراباکو در غربت

می گویند: استراباکو از بهترین های آب معدنی جهان است. می پرسیم به چه دلیل؟ راهش ساده است؛ به اصطلاح، دندان های اسب را می شماریم و راهی چشمه استراباکو می شویم؛ شانه خاکی، شیب دره، پل، چاله حوض و مهمان هایش، حمام آب گرم و لذت دوباره غوطه ور شدن در آب شفابخش.

می گویند: استراباکو نظیر ندارد، چه ادعای بزرگی! در کدام کتاب این را نوشته اند؟ مگر اینکه مثل لغت نامه های تک زبانه، نامی باشد و شرح مختصری، آن هم لابد بدون هیچ نشانه ای! باید دید. دیدیم و پیدا کردیم؛ بیش از 1500 صفحه کتاب بود در قطع وزیری، به زبان آلمانی. تنظیم شده از روی الفبا با نقشه و کروکی و عکس و شرح مفصل هر آب و امکانات محلی و ترانسپورت و آنالیز آب و مدت استحمام و خواص درمانی و چه بسیار جزئیات دیگر. در کتابی به نام: چشمه های سلامت!

خُب، باید اعتبار و صحت مطالب کتاب را هم سنجید، اما با چه چیزی؟ اصلاً ببینی مشخصات استراباکو را دارد؟ این کوره چشمه ای که شاید هزار نفر هم آن را نمی شناسند!

ولی بالاخره یقین پیدا کردیم، مخصوصاً با چهار صفحه شرح مفصل و با این تأکید که استراباکو یکی از عالی ترین آب معدنی های درمانی جهان است، اما افسوس، این چشمه ها کم جانِ سبز و قرمز رنگ، که بوی ناخوشی دارند، غریب افتاده اند، چشمه هایی که شاید به تمام ذخیره معدن مس سرچشمه می ارزند و چه می شد اگر کسی، سروسامانش می داد. امکانات بهداشتی و مدرن استفاده از آن را فراهم می کرد. ذخیره اش را افزایش می داد.

همین 4 صفحه مطلب این کتاب مرجع بین المللی را نیز به عنوان آگهی در جهان پخش می کرد و بعد، ساعتی استحمام در یک وان آن را می فروخت به میلیون ها مشتاق آن در سراسر جهان.

این منظره دکاندارانه و طمع برانگیز، شاید کسی را وادارد که دریابد این آب و خاک را؛ که کیمیاست و شاید اندیشه درباره آن صدها دردی را که علاج می کند این آب، انگیزه ای باشد برای اصحاب خیالات بزرگ! مگر جز این است؟ اما چند نفر این نام را شنیده اند و می دانند چیست و کجاست، این استراباکو؟!

جایی در همین حوالی

استراباکو، حرف ندارد، تک است! ولی ایران ما، چشمه های شفابخش کم ندارد. بیائید پر بکشیم به جاده فیروزکوه! چشمه های روستای آبگرم، چشمه آبِ گرم روستای آب اسک و آب گرم لاریجان،

از چشمه های آب گرم و جاذبه های طبیعی منطقه دماوند است. علاوه بر این، می توان به چشمه های عمارت، محمدآباد، لاویج و تنکابن هم اشاره کرد که مسافران و بومیان از آنها استفاده می کنند.

وقتی قرار است جاذبه های طبیعی یک سرزمین، دلیل جذب توریست باشد، هیچ جایی حریف سرزمین اهورایی ایران نمی شود. هر کجای این خاک پرگهر را که بنگری، نگارگری نقاش طبیعت جلوه گری می کند. قلوه سنگ هایش، جنگل های انبوهش، دریاها و دریاچه هایش و هزاران گوشه این سرزمین، انسان ها را به مهمانی خالصانه و دست نخورده اش دعوت می کند.

از برکات دماوند

به برکت وجود دماوند آتشفشانی، چشمه های آبگرم زیادی در این منطقه وجود دارد که خاصیت درمانی دارند. همه ساله افراد زیادی برای اینکه تن به این گرمای تندرستی بسپارند، راهی رینه و روستای آبگرم و دیگر روستاهای دارای چشمه آب گرم می شوند.

رینه نامی آشنا برای تمام افرادی است که دلشان برای تفریحات طبیعی و استفاده از آب گرم و هوای سالم لک زده است. در مسیر جاده هراز، با گذر از تابلوی شهرستان لاریجان، به یکی از فرعی های کنار جاده می رسید که روی آن نوشته شده: به طرف رینه؛ وفور چشمه های آب گرم در این روستا، آن را به درمانگاه طبیعت تبدیل کرده است؛ ضمن اینکه عاشقان کوهنوردی هم در دامنه های کوه دماوند با این روستا پیوندی ناگسستنی دارند.

مطابق آمار موجود، همه ساله به طور میانه بیش از یک میلیون توریست از استان مازندران دیدن می کنند و بیش از 150 هزار نفر، هر چند به مدت کم، توقفی در رینه دارند.

تفرجگاه درمانی استراباکو

ایجاد سوئیت های خانوادگی و اقامتگاه های تفریحی موجب شده است که امکانات اقامت شبانگاهی هم استراباکو ایجاد شود. برای هر سوئیت نیز استخرهای آب گرم ایجاد کرده اند که هزینه اش البته روی همان اجاره سوئیت پرداخت می شود.

هزینه اقامت در هر سوئیت بسته به تعداد اتاق ها و بزرگ و کوچکی سوئیت و کیفیت خدمات، فرق دارد. مهم ترین امتیاز سوئیت ها این است که دیگر نیازی به استخرهای عمومی نیست، زیرا در حیاط این سوئیت ها چند حمام کوچک ساخته شده است که مجهز به حوضچه آب گرم است و می توان در هر ساعت از شبانه روز از آنها استفاده کرد.

اگر کسی قصد اقامت شبانه هم نداشته باشد، می تواند از استخرهای آب گرمی که در سطح روستا وجود دارد، ساعاتی را در آب های گرم غوطه ور شود.

درواقع، ساکنان این منطقه در چند سال اخیر به خاصیت توریستی و خواص درمانی آب های گرم خود پی برده و با ساختن سوئیت ها و استخر های فراوان و ایجاد سیستم لوله کشی آب از چشمه ها به سوئیت های تفریحی و حتی خانه های خود، به خوبی از عهده اداره این منطقه توریستی برآمده اند و این ویژگی درمانی و تفریحی چشمه ها را منبع درآمد خود کرده اند.

رونق توریستی این منطقه، رونق کاسبی دامداران را نیز به همراه داشته است، زیرا انواع کره، پنیر، ماست و شیر و سرشیر محلی در فروشگاه های این منطقه عرضه می شود که معمولاً با استقبال توریستان روبرو می شود.

منبع: توریسم آنلاین

به "راز زیبایی مسافران استراباکو !" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راز زیبایی مسافران استراباکو !"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید