سدالنهضه، نبیل فهمی: جنگ میان مصر و اتیوپی حتمی است

به گزارش بهترین عینک آفتابی، وزیر خارجه اسبق مصر درگیری میان این کشور و اتیوپی بر سر مناقشه سدالنهضه حتمی دانست.

سدالنهضه، نبیل فهمی: جنگ میان مصر و اتیوپی حتمی است

به گزار ش گروه بین الملل بهترین عینک آفتابی به نقل از روزنامه الرای الیوم، وزیرخارجه اسبق مصر گفت: در صورت حل و فصل نشدن بحران سدالنهضه درگیری میان مصر و اتیوپی اجتناب ناپذیر خواهد بود.

نبیل فهمی با ابراز نگرانی زیاد از بروز جنگ میان مصر و اتیوپی گفت: ریشه بحران سدالنهضه این است که در مذاکرات گذشته میان مصر، سودان و اتیوپی یک طرف می خواست نظر خود را به طرف مقابل تحمیل کند.

مصر و سودان تاکید دارند که پیش از آغاز مرحله دوم آبگیری سدالنهضه یک توافق الزام آور میان قاهره، خارطوم و آدیس آبابا درباره حق آبه رود نیل امضاء گردد تا امنیت آبی مصر و سودان با خطر روبرو نگردد اما اتیوپی با امضای چنین توافقی مخالف است لذا مداکرات 10 ساله سدالنهضه تا به امروز هیچ نتیجه ای به همراه نداشته است.

وزیرخارجه اسبق مصر توضیح داد: اتیوپی می کوشد بر سرنوشت رودخانه های مرزی حاکم باشد و مقدار ومیزان بهره برداری از آب این رودخانه ها را برای سایر کشورها معین کند.

وی سیاست های آبی اتیوپی را دارای پیامدهای بسیار منفی دانست و گفت: اگر این سیاست در شرایط کنونی پذیرفته گردد، این بدان معناست که اتیوپی در سال های کم آبی و یا خشکسالی سیاست های آبی خود را درباره دیگر کشورها اعمال خواهد نمود و این موضوع حتما جنگ به همراه خواهد داشت.

نخست وزیر اتیوپی هفته گذشته گفت: آدیس آبابا در نظر دارد طی سال آینده اقتصادی 100 کوچک و متوسط در مناطق مختلف کشور احداث کند.

وزارت خارجه مصر با انتشار بیانیه ای با این سخنان آبی احمد مخالفت و بیان کرد: آدیس آبابا در بهره داری از نیل و سایر رودخانه های بین المللی سوء نیت دارد و این تصمیم اتیوپی مخالف قوانین جهانی درباره بهره برداری از رودخانه های بین المللی است.

در همین حال، تعدادی از کارشناسان مصری خواستار ویران کردن سدالنهضه شدند. آنان معتقدند: گزینه ای در برابر قاهره جزء ویران کردن این سد باقی نمانده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "سدالنهضه، نبیل فهمی: جنگ میان مصر و اتیوپی حتمی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سدالنهضه، نبیل فهمی: جنگ میان مصر و اتیوپی حتمی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید