شغل های مورد احتیاج کانادا 2021 کدامند؟

به گزارش بهترین عینک آفتابی، فهرست مشاغل مورد احتیاج کانادا هر سال به وسیله دولت به روزرسانی می گردد تا متقاضیان مهاجرت به کانادا در زمینه تخصص مطرح شده شانس خود را امتحان نمایند. شغل های مورد احتیاج کانادا در سطح فدرال و استانی اعلام می گردد تا دولت این کشور با جذب نیروی کار متخصص احتیاج خود را رفع کند. برای مطالعه شغل های مورد احتیاج کانادا و نحوه اقدام به مهاجرت کاری کانادا با خبرنگاران همراه شوید.

شغل های مورد احتیاج کانادا 2021 کدامند؟

شغل های مورد احتیاج کانادا

هر ساله دولت کانادا برای پوشش مشاغل مورد احتیاج اقدام به ارائه فهرستی می نماید که از آن طریق نیروی متخصص خارجی جذب کند و شغل های مورد احتیاج خود را پوشش دهد. در این طرح که به اکسپرس اینتری مشهور است، به متقاضیان واجد شرایط و خانواده شان مجوز اقامت دائم کانادا اعطا می گردد.

یکی دیگر از روش های مهاجرت به کانادا داشتن پیشنهاد شغلی یا به اصطلاح جاب آفر است. با داشتن پیشنهاد شغلی از کارفرمایان کانادایی می توان با ویزای کاری کانادا وارد خاک این کشور شد. درصورتی که شرایط ادامه همکاری وجود داشته باشد، پس از دوسال می توان اعتبار ویزای کاری را تمدید کرد و پس از 5 سال اقامت موت در این کشور به اقامت دائم کانادا دست یافت.

از آن جا که کیفیت زندگی در کانادا و فرصت های شغلی در این کشور موجب افزایش تقاضای شغل از سوی متقاضیان مهاجرت به کانادا شده، برنامه های جذب نیروی کار ماهر یا اسکیلد ورکر Skilled Workers هوادار بیشتری دارد. به همین علت ابتدا نگاهی به سیستم جذب نیروی کار متخصص می اندازیم و سپس به فهرست مشاغل مورد احتیاج کانادا می پردازیم.

اکسپرس اینتری کانادا

ورود سریع به کانادا یا به اصلاح اکسپرس اینتری برنامه مهاجرتی جذب نیروی کار متخصص به کاناداست؛ متقاضی واجدشرایط با شرکت در این برنامه و کسب امتیاز لازم، اقامت دائم کانادا دریافت می نماید و می تواند بدون هیچ محدودیتی در کشور کانادا مشغول به کار و تحصیل گردد.

این برنامه که از سال 2015 در سطح استانی (Provincial Nominee Programs (PNP و فدرال Federal Skilled Worker Class فعالیت می نماید، به وسیله دولت کانادا و اداره مهاجرت این کشور مدیریت می گردد.

مدرک تحصیلی آکادمیک، توانایی و مهارت زبان انگلیسی و فرانسوی و مهارت و تجربه کاری مرتبط با مدرک تحصیلی از معیارهای صلاحیت متقاصی برای شرکت در طرح نیروی کار ماهر به حساب می آیند و عواملی مانند شرایط سنی، مقدار تحصیلات، تجربه تحصیل و اقامت در کانادا و انعطاف پذیری (سازش و خو گیری با محیط تازه) در نتیجه نهایی گزینش نیروی کار ماهر تاثیر گذار هستند؛ اما پیش از هرچیز باید مشاغل مورد احتیاج کانادا آنالیز گردد.

سیستم طبقه بندی ملی مشاغل کانادا

دولت این کشور جهت طبقه بندی مشاغل و کسب و کارها در کانادا اقدام به طراحی سیستمی نظام مند نموده تا با کدگذاری مشاغل، آن ها را بر حسب احتیاج خود طبقه بندی کند. ناک یا NOC National Occupational Classification یک کد چهار رقمی ست که هر کدام بیانگر مفاهیم خاصی است:

  • رقم اول در کد ناک نمایان گر گروه شغلی و نوع مهارت است. برای مثال کدی که با عدد 0 (صفر) آغاز گردد، مشاغل گروه صفر یعنی شغل های مدیریتی را شامل می گردد.
  • رقم دوم سطح مهارت مورد احتیاج است؛ مهارت فردی بر اساس تجربه و مدرک تحصیلی مرتبط با شغل معین می گردد.
  • رقم سوم گروه های اصلی را نشان می دهد که شامل 40 گروه است.
  • رقم چهارم گروه های فرعی شغلی را نشان می دهد که در اصل زیرمجموعه گروه های اصلی قرار می گیرد و شامل 140 گروه می شوند.

برای مثال شغل نانوایی با کد ناک 6332 مورد آنالیز قرار می دهیم. عدد 6 مهارت فروش و خدمات را نشان می دهد، رقم دوم 3 سطح مهارت را بیان می نماید که کارآموزی و تحصیلات کالج است. دو رقم اول 63 گروه اصلی (سرپرستی خدمات و مشاغل خدماتی) را اعلام می نماید.

همان طور که گفتیم در سیستم طبقه بندی ناک رقم اول نشانی از گروه مهارتی ست. اگر عدد 0 در جایگاه رقم اول قرار بگیرد، نمایان گر مشاغل مدیریتی است؛ عدد 1 مشاغل تجاری، مالی و اداری، عدد 2 بیان گر مشاغل مربوط به علوم طبیعی و کاربردی و مشاغل مرتبط است. در این سیستم عدد3 نمایشگر مشاغل مربوط به سلامتی، و عدد 4 مشاغل حوزه آموزش، قانون و مدرسه، و خدمات اجتماعی و دولتی را نشان می دهد.

در کد ناک عدد 5 مشاغل هنری، فرهنگی، تفریحی و ورزشی را نشان می دهد و عدد 6 نشانی از مشاغل مربوط به فروش و خدمات است. عدد 7 نماینده ای از مشاغل مربوط به تجارت، حمل و نقل و تجهیزات مشاغل عملیاتی و مرتبط با آن است. عدد 8 مشاغل حوزه منابع طبیعی، کشاورزی و مشاغل فراوریی مرتبط را نشان می دهد و عدد 9 نماینده مشاغل فراوریی و خدمات است.

کد ناک در بسیاری از سازمان ها و صنایع مختلف کشور کانادا کاربرد دارد و مهم ترین آن ها سیستم اکسپرس اینتری کاناداست. تمام مشاغل در کانادا در پنج گروه اصلی قرار می گیرند:

  • گروه 0 صفر: تمام مشاغل مدیریتی از مدیریت رستوران گرفته تا کاپیتان های کشتی در امور مربوط به ماهیگیری
  • گروه A: مشاغلی که احتیاج به تخصص آکادمیک و مدارک فارغ التحصیلی از مقاطع دانشگاهی دارند؛ مانند پزشک ها، معمارها و ...
  • گروه B: مشاغل فنی که احتیاج به مدرک حرفه ای دارند. شاغلین در این قبیل مشاغل باید گواهی و مدرک مرتبط با حرفه خود داشته باشند؛ مانند تکنسین برق، سرآشپز و ...
  • گروه C: مشاغلی که فقط به مدرک دیپلم و یک دوره آموزشی احتیاج دارند؛ مانند رانندگان خودروهای سنگین، قصاب صنعتی، گارسون و ...
  • گروه D: مشاغلی که احتیاجی به مدرک و دوره آموزشی ندارند و تنها به آموزش حین کار بسنده می نمایند؛ مانند کارگران برداشت میوه از زمین های زراعی، کارگران امور نظافت و ...

با این طبقه بندی دولتی کانادا مشاغل مورد احتیاج خود را اعلام می نماید. در حال حاضر مهاجرت به کانادا به وسیله اکسپرس اینتری و نیروی کار ماهر به مشاغل دسته 0، A یا B احتیاج دارد. مشاغل گروه C و D می توانند در برنامه مهاجرتی نامزدهای استانی یا آتلانتیک پایلوت شرکت نمایند.

برنامه مهاجرتی نامزدهای استانی مربوط به مشاغل مورد احتیاج هر یک از استان های کانادا می گردد. هر یک از 10 استان کانادا برنامه ها و طرح های جذب نیروی کار ماهر یا همان ایکیلد ورکر دارند که شرایط و مزایای مشخصی دارند. این طرح شامل تمام گروه های مشاغل طبقه بندی ناک می گردد.

طرح آتلانتیک پایلوت مختص منطقه آتلانتیک کاناداست که استان های نیوبرانزویک، نوا اسکوشیا، پرینس ادوارد و نیوفاندلند و لابرادور را در بر می گیرد. مهاجرت به کانادا با شرکت در برنامه آتلانتیک پایلوت در گروه های شغلی 0 ، A ، B و C صورت می گیرد.

فهرست مشاغل مورد احتیاج کانادا

با توجه به بحران کووید 19 در سال 2021 فهرست مشاغل مورد احتیاج کانادا با تغییراتی روبرو شد؛ بسیاری از کارفرماها برای پیشبرد اهداف مالی خود در سایه پاندمی کرونا اقدام به دورکاری کردند و مشاغلی مانند پشیتبان مرکز تماس، دستیار اجرایی، خدمات پشتیبانی کامپیوتری، مدیر منابع انسانی، مشاور فناوری اطلاعات، تحلیلگر داده، بازاریاب دیجیتال، حسابدار مدیر شبکه های اجتماعی و مدیر پروژه رونق یافت.

برای مشاهده جدول کامل شغل های مورد احتیاج کانادا در سال 2021 به همراه کد ناک و گروه مهارتی آن کلیک کنید.

مشاغلی نظیر دستیار اجرایی با میانه عایدی سالانه 43,875 دلار، نماینده خدمات مشتری با عایدی 34,125 دلار، کارشناس فروش با عایدی 37,050 دلار، راننده ماشین آلات سنگین 44,234 دلار، کارمند حسابداری دریافت و پرداخت 34,750 دلار، پرستار رسمی 80,126 دلار، مدیر پروژه 37,919 دلار، کارگر عمومی 31,919 دلار، جوشکار 43,875 دلار، و مهندس برق با میانه عایدی سالانه 74,997 دلار به عنوان مشاغل مورد احتیاج سال 2021 کانادا اعلام شده است.

در کنار ده شغل پرتقاضا که در بالا نام برده شد، مشاغل دیگری نیز در میان برنامه های مهاجرت به کانادا به چشم می خورند. این مشاغل در بیشتر استان های کانادا تقاضا دارند و در هرساله در فهرست شغل های مورد احتیاج کانادا قرار می گیرند. شاید مطالعه گروه بندی مشاغل در سیستم مهاجرت به کانادا بتواند دریافت اقامت دائم کانادا را سرعت بخشد.

فناوری اطلاعات

کشور کانادا همیشه در حوزه IT خوش درخشیده است و با توجه به سرعت رو به رشد آن سال جاری از مشاغل پرتقاضا محسوب می گردد. برنامه نویس کامپیوتر با ناک 2174 و گروه مهارتی A، طراح و توسعه دهنده وب با کد ناک 2175 و گروه مهارتی A، مدیر فناوری اطلاعات و کامپیوتر با ناک 0213 در گروه 0، مشاور و تحلیلگر فناوری اطلاعات با کد ناک 2171 و گروه مهارتی A، تحلیلگر و کارشناس پایگاه داده با ناک 2172 و گروه A، تکنسین شبکه با ناک 2281 و گروه B و توسعه دهنده نرم افزار با کد ناک 2174 و گروه A از زیر مجموعه گروه شغلی فناوری اطلاعات و از جمله مشاغل پرعایدی کانادا محسوب می شوند.

داشتن مهارت های نظیر جاوا Java، جاوا اسکریپت Javascript، لینوکس Linux ،SQL، پایتون Python، سی شارپ #C و سی C / سی پلاس پلاس ++C می تواند در یافتن شغل متقاضی را در اولویت کارفرما قرار دهد.

مهندسی

یکی از حوزه هایی که در دوران پاندومی کرونا آسیب قابل توجهی دید، مشاغل مربوط به مهندسی است که همیشه در شمار مشاغل پرتقاضای کانادا واقع شده است. مهندس عمران با کد ناک 2231 و گروهB، کارشناس کنترل کیفیت با د ناک 2141 و گروه مهارتیA، مدیریت مهندسی با کد ناک 0211 و گروه 0، مهندس صنایع با کد ناک 2233 و گروه B، و مهندس پروژه با کد ناک 2131 و گروه A از این دسته محسوب می شوند.

داشتن تسلط کافی در ابزار دقیق، Solidworks، AutoCAD، کنترل کیفیت، Autodesk Revit و دانش زبان فرانسوی می تواند نقش مهمی در پیروزیت متقاضیان مهاجرت به کانادا ایفا نماید.

پزشکی

یکی از پرعایدیترین مشاغل در کانادا حوزه پزشکی و درمان است. پزشکان واجد شرایط یا فارغ التحصیلان علوم پزشکی از دانشگاه های کانادا می توانند در این کشور مشغول به کار شوند. یاری پرستار با کد ناک 3233 و گروه B، پرستار با کد ناک 3012 و گروه مهارتی A، عینک ساز کد 3231 و گروه B، دستیار کادر درمان با کد 3237 و گروه B، فیزیوتراپیست با کد 3142 و گروه A روانشناس بالینی با کد 4151 و گروه A و داروساز با ناک 3131 و گروه A از جمله شغل های مورد احتیاج کانادا هستند.

امور اداری

متقاضیان واجد شرایط مهاجرت به کانادا به وسیله اکسپرس اینتری یا جاب آفر می توانند در مشاغل زیر مجموعه امور اداری مانند دستیار امور اداری ناک 1241 و گروه B، کارمند دفتری ناک 2175 وگروه A، نماینده خدمات مشتریان با ناک 6551 و گروه C، کارمند ورود اطلاعات ناک 1422 و گروه C، و دستیار حقوقی ناک 1242 و گروه B مشغول به کار شوند و به اقامت دائم کانادا دست یابند.

مشاغل فراوریی و تدارکاتی

علاقمندان مهاجرت به کانادا با اشتغال در شغل هایی نظیر جوشکار و اپراتور تجهیزات مربوطه، تکنسین دستگاه های فراوریی، اپراتور دستگاه های فراوریی، مونتاژ کار، سوپروایزر فراوری، مکانیک دستگاه های سنگین و خودرو، راننده کامیون و سرویس، راننده لیفتراک، کارگر انبار، کارگر خدماتی و مسئول خرید می توانند پیروز به دریافت اخذ اقامت دائم کانادا شوند.

مالی و حسابداری

در میان شغل های مورد احتیاج کانادا مشاغل مربوط به حسابداری جایگاه ثابتی دارد. متقاضیان واجد شرایط در شغل های تحلیلگر کسب وکار ناک 4162 و مهارت A، کنترل نماینده حسابداری ناک 1111 و مهارت A، مشاور ارشد مالی ناک 1114 و گروه A، مدیر مالی ناک 0111 و گروه 0، حسابدار با ناک 1111 و گروه مهارتی A، کارمند حقوق و دستمزد ناک 1432 و مهارت C و حسابدار مالیاتی با کد ناک 1111 و مهارت A می توانند برای مهاجرت به کانادا با اخذ اقامت دائم کانادا اقدام نمایند.

فروش و بازاریابی

یکی از بخش هایی که آینده رو به رشدی در پیش دارد، مشاغل زیرمجموعه فروش و بازاریابی است که اغلب در بین شغل های مورد احتیاج کانادا دیده می گردد. از این میان می توان به کارشناس فروش (6235، B)، بازرگان (6222 B)، مدیر بازاریابی (0124 A) مدیر حسابرسی(0601 A)، اکانت منیجر تبلیغات (1123 A)، مدیر دیجیتال مارکتینگ (0124 0) و مدیر تجارت الکترونیک (0601 0) اشاره نمود.

آشنایی باCRM ،SalesForce، دیجیتال مارکتینگ، سئو SEO، گوگل آنالیتیکس Google Analytics، فروش B2B و نرم افزار آفیس Microsoft Office و داشتن مهارت هایی نظیر دانش زبان فرانسه می تواند فرآیند یافتن شغل و در نتیجه دستیابی به اقامت دائم کانادا را سرعت بخشد.

مشاغل مورد احتیاج دیگری نیز وجود دارد که در حیطه برنامه های اکسپرس اینتری نمی گنجد و با استفاده از دیگر طرح های مهاجرتی مانند ثبت شرکت در کانادا دست یافتنی است؛ راه اندازی مشاغلی مانند عکاسی، خیاطی، آرایشگری، دفتر وکالت و ... می تواند مورد توجه اداره مهاجرت کانادا قرار بگیرد.

جستجو در فهرست مشاغل مورد احتیاج کانادا

سیستم ناک امکان جستجوی مشاغل را در اختیار متقاضیان مهاجرت به کانادا قرار داده است؛ برای این منظور باید وارد وب سایت رسمی دولت کانادا شوید و از ابزار جستجوی مشاغل بهره ببرید. در قسمت عنوان شغل مورد نظر خود را وارد کنید. در موتور جست وجو کد ناک و گروه شغلی مهارت وارد شده نمایش داده می گردد.

علاوه بر این، هر یک از مشاغل در سیستم ناک توضیح وظایف مشخصی دارد. به این ترتیب یافتن معادل شغل شما با مقایسه توضیح آن آسان می گردد.

یکی از مهم ترین مدارک در برنامه مهاجرتی اکسپرس اینتری نامه سابقه شغلی از کارفرماهای پیشین است؛ توضیح وظایف شما در سابقه شغلی باید با مواردی که در سیستم ناک درج شده، مطابقت داشته باشد تا سابقه شما تایید گردد.

با توجه به سابقه کار و رشته تحصیلی مرتبط با آن باید شرایط متقاضی مهاجرت به کانادا با معیارهای برنامه ها و طرح های مهاجرتی این کشور مطابقت داده گردد تا بتوان با گزینه مناسبی برای اخذ اقامت دائم کانادا اقدام کرد.

منبع: لتس گو یونی

به "شغل های مورد احتیاج کانادا 2021 کدامند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شغل های مورد احتیاج کانادا 2021 کدامند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید