فرهنگ بحران امروز دانشگاه ها نیست، سلطه بازار و سیاست 2 چالش اصلی دانشگاه های ایران

به گزارش بهترین عینک آفتابی، عضو هیأت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی با تأکید بر اینکه فرهنگ بحران امروز دانشگاه ها نیست، گفت: ریشه امروز دانشگاه ها را باید در دو نیروی سلطه بازار و سیاست در این مراکز جست وجو کنیم.

فرهنگ بحران امروز دانشگاه ها نیست، سلطه بازار و سیاست 2 چالش اصلی دانشگاه های ایران

به گزارش بهترین عینک آفتابی، نعمت الله فاضلی امروز در اولین همایش ملی مطالعات فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی که به مناسبت یادمان دکتر قانعی راد برگزار گردید، بر نقش فرهنگ در ارتقای آموزش عالی تأکید کرد و اضافه نمود: آموزش عالی یک سازه فرهنگی چند لایه است که فرهنگ رشته ای، سازمانی، زیسته دانشجویان و استادان که زبان و فرهنگ خود را با خود به دانشگاه می آورند و همچنین فرهنگ معنوی و اخلاقی از جمله لایه های آن را تشکیل می دهند. در واقع علم ورزی ماهیتا کنشی فرهنگی و اخلاقی است.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه فرهنگ در دانشگاه های ما تهدید می گردد، اظهار کرد: دو نیروی بازار و تجاری شدن و همچنین ایدئولوژی و سیاست، تهدید اصلی فرهنگ دانشگاهی به شمار می رود. در واقع در نیروی تجاری شدن به شدت تأکید بر این است که دانشگاه ها کارآفرین شوند و در نیروی سیاسی نیز منافع ایدئولوژیک در دانشگاه ها غلبه پیدا می نماید و این مفاهیم موجب می گردد که فرهنگ در دانشگاه ها تهدید گردد.

عضو هیأت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی همچنین تأکید کرد: بازار و قدرت سیاسی به هیچ عنوان به فرهنگ علم، اخلاق و معنویت علاقه مند نیست، به همین دلیل باید با هویت دادن به فرهنگ دانشگاهی این بخش دانشگاه ها تقویت گردد و بتواند بر قدرت و سیاست سلطه داشته باشد. در واقع از دیدگاه بازار و قدرت سیاسی دانشگاه ابزاری برای سلطه محسوب می گردد و نتیجه این دیدگاه در کشورهایی مثل ایران که کمتر دموکراتیک هستند، موجب خواهد شد که فرهنگ را در دانشگاه ها به حاشیه براند.

این جامعه شناس یادآور شد: وقتی فرهنگ در دانشگاه ها به حاشیه برود، مأموریت اصلی این مراکز که پرورش انسان آکادمیک، پرورش سوژه، شهروند و خردورزی است، به حاشیه رفته و بزرگترین بحران در آموزش عالی این است که در جهت منافع مالی و سیاسی فعالیت کند. در واقع در حال حاضر بحران آموزش عالی این است که نتوانسته مأموریت اصلی خود را که همان پرورش انسان مدرن، شهرنشین و... است، به جای آورد.

این پژوهشگر با تأکید بر اینکه بحران آموزش عالی کشور را باید در دو نیروی بازار و سیاست جست وجو کرد، خاطر نشان کرد: البته این نگاه به معنی قطع ارتباط با بازار و سیاست نیست، بلکه بازنگری در شیوه ارتباط می تواند دانشگاه ها را از سلطه این دو نیرو نجات بدهد؛ چرا که در این شرایط دانشگاه می تواند مولد قدرت باشد نه سلطه؛ اما اگر دانشگاهی سلطه گردد، اختیاری برای فراوری قدرت ندارد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه با بیان اینکه فرهنگ به هیچ عنوان بحران دانشگاه ها نیست، گفت: آنچه که امروز فرهنگ را به معضل دانشگاه ها تبدیل نموده است همان فقدان نگاه فرهنگی به این مراکز است. در این شرایط دانشگاه ناخواسته مقاومت می نماید و در نهایت نتیجه ای جز ویرانی را ندارد.

  • تور چین ارزان

    تور چین ارزان قیمت، تور پکن، هانگزو، شانگهای، تور نوروز چین همگی را در این وبسایت بیابید.

  • تور ویتنام

    تور ویتنام | برای دیدار از سرزمین زیبای هانوی و شهرهای شگفت انگیز ساحلی با ما همراه باشید.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "فرهنگ بحران امروز دانشگاه ها نیست، سلطه بازار و سیاست 2 چالش اصلی دانشگاه های ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرهنگ بحران امروز دانشگاه ها نیست، سلطه بازار و سیاست 2 چالش اصلی دانشگاه های ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید