سند چشم انداز 10 ساله وزارت میراث فرهنگی در دست تدوین نهایی است

به گزارش بهترین عینک آفتابی، ایرنا/ براساس سخنان قائم مقام وزیر میراث فرهنگی کشور، سند چشم انداز 10 ساله وزارت میراث فرهنگی در دست تدوین نهایی است.

سند چشم انداز 10 ساله وزارت میراث فرهنگی در دست تدوین نهایی است

علی دارابی در آیین افتتاحیه هفته پژوهش که در موزه ایران باستان برگزار گشت، گفت: پژوهشگاه باید در این سند سهم و جایگاه خود را تعریف کند و مقالات آن گرهی از مسائل برداشته و افق های تازه ای را باز کند.

وی تاکید کرد: ما در کنار تضارب آرا، نیاز به وحدت و انسجام درون سازمانی با رعایت سلسله مراتب داریم. پژوهشگاه باید با درنظر گرفتن نیازهای متنوع سه حوزه اولویت و نیازها را احصا و نظام وظایف را معین و سهم خود را معین کند. در هم تنیدگی و رابطه معنادار بین پژوهشگاه و وزارت میراث فرهنگی در این نکته نهفته است و پژوهشگاه به عنوان قوه عاقله و مرکز راهبردی و استراتژیک وزارتخانه شناخته می شود.

دارابی همچنین گفت: نامگذاری یک هفته به نام پژوهش و فناوری بیانگر این موضوع است که در جامعه ما به علم و دانش از گذشته تا به امروز توجه جدی شده است.

وی اعلام کرد: در مراسم هفته پژوهش در سال گذشته بر چگونگی رابطه پژوهشگاه میراث فرهنگی با حوزه اجرایی و فراهم کردن پیوست های علمی از طریق پژوهشگاه برای انجام ماموریت ها تاکید کرده بودم.

دارابی پژوهشگاه را مرکز پژوهش، علم و فناوری وزارتخانه مطرح نمود و افزود: در گام اول باید نظام مسائلمان را احصا کنیم و با اتکا به پژوهشگاه بر مسائل فائق آییم.

وی رابطه میراث فرهنگی و توسعه پایدار را مبتنی بر پژوهش دانست و گفت: میراث فرهنگی را باید به مثابه فرهنگ عمومی تلقی کنیم و پژوهشگاه به مثابه چراغ روشن علم و اندیشه باید قلمرو ایران فرهنگی بزرگ را پرتو افشانی کند و امروزه در دیپلماسی عمومی به شدت به این مهم نیاز داریم.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به ثبت جهانی چهار عنصر میراث فرهنگی ناملموس کشور در هفدهمین نشست کمیته بین الدولی پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس یونسکو هم اشاره کرد و در این باره گفت: این اتفاق و ثبت یلدا به عنوان عنصر جهانی پیروزیت بزرگی برای حوزه میراث فرهنگی و کشور است. ایران با ثبت این چهار اثر پیروز شد تعداد اثار ناملموس ثبت جهانی را به 21 اثر برساند و با یک رتبه صعود به رتبه ششم دست پیدا کند.

وی کاربردی کردن، ماموریت محوری و آینده نگری را سه امر مهم در تقویت رابطه اجرا و پژوهش عنوان و تاکید کرد: باید ظرفیت های نو را شناسایی کنیم و به این امر گره بزنیم. باید حلقه های واسط را به یکدیگر متصل کنیم و در هر کاری که برای خودمان انحصار ایجاد کنیم، به پیروزیت نمی رسیم.

دارابی با اشاره به درخواست کشورهای همسایه مبتنی بر معرفی کارشناسان و ارزیابان برای تهیه پرونده های ثبت جهانی، حوزه بازسازی و موزه داری همچنین کاوش و حفاری ادامه داد: رویکرد وزارتخانه در دیپلماسی میراث فرهنگی توسعه چنین روابطی با کشورهاست و باید این پشتیبانی های علمی را تقویت کنیم.

معاون میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه در همه مجامع و بالاترین سطوح تصمیم گیری پژوهشگاه دارای جایگاه ویژه ای است، افزود: تدوین برنامه ملی گردشگری یکی از مهمترین مواردی است که پژوهشگاه می تواند نقش مهمی ایفا کند و ماموریت هایی به همکاران در پژوهشگاه داده شده است.

وی با بیان اینکه باید رابطه معناداری بین پژوهش های اجرا شده و برنامه ها وجود داشته باشد، افزود: یکی از مسائلی که در نظام برنامه ریزی وجود دارد مربوط به نظام اجرایی است. باید به مثابه یک کل و سیستم واحد عمل کنیم و پژوهشگاه با اندکی فاصله در حوزه اجرا ما را راهبری کند.

دارابی با اشاره به برنامه ریزی 10 ساله میراث فرهنگی در حوزه ثبت جهانی آثار گفت: آثار ثبت جهانی در تعدادی از استانها متمرکز شده اند آیا دیگر استانها عنصری برای ثبت ندارند؟ باید طرح جامعی داشته باشیم و همه کشور را مطالعه و نیازسنجی کنیم و نقش پژوهشگاه در این راه مهم است.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شرح داد: برنامه های توسعه نسخه شفابخش برای همه کشورها نیست، باید شرایط بومی، زیرساختهای فرهنگی، سیاسی، مالی در نظر گرفته شود و براساس آن به توسعه پایدار رسید.

وی با اشاره به اهمیت شبکه سازی پژوهش افزود: باید ظرفیت های دولتی و غیر دولتی و خدمات هر یک شناسایی شود و با شبکه سازی از همه ظرفیت ها برای برنامه ریزی ها استفاده کنیم، همچنین از دست ندادن زمان و ساماندهی داده های موجود باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون میراث فرهنگی کشور با تاکید بر داشتن جایگاه ویژه در نظام توسعه ای کشور افزود: وزارت میراث فرهنگی و به تبع آن پژوهشگاه رکن مهمی در نظام توسعه و برنامه ریزی کشور دارد و برای توسعه پایدار باید پژوهش ها و مقاله های اجرا شده در احکام و تبصره ها به عنوان پیشران توسعه در نظر گرفته شود.

در این مراسم با حضور علی دارابی از 15 کتاب انتشارات پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رونمایی شد. همچنین نمایشگاه آثار هنری سنتی نیز آغاز بکار کرد.

منبع: همگردی

به "سند چشم انداز 10 ساله وزارت میراث فرهنگی در دست تدوین نهایی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سند چشم انداز 10 ساله وزارت میراث فرهنگی در دست تدوین نهایی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید