فنر لوله بازکنی چیست؟

به گزارش بهترین عینک آفتابی، یکی از انواع روش های لوله بازکنی و تخلیه چاه استفاده از فنر لوله بازکنی است. شاید برایتان سوال پیش آید که فنر لوله بازکنی چیست؟

فنر لوله بازکنی چیست؟

در واقع این وسیله یک دستگاه متشکل از فنر و موتور است که می تواند گرفتگی های نیمه سخت لوله فاضلاب را باز کند. با بهترین عینک آفتابی همراه باشید تا آنالیز کنیم که مزایا و معایب فنر لوله بازکنی چیست و چگونه باید از این وسیله استفاده کرد.

توجه داشته باشید که فنرهای لوله بازکنی قابلیت باز کردن انسدادهای سخت را ندارد و در این شرایط باید از خدمات تخلیه چاه و لوله بازکنی بهره ببرید تا با دستگاه های قوی مکش، لوله ها را باز نمایند.

اگر در این زمینه احتیاج به مشاوره و خدمات دارید، با شماره 1471 تماس بگیرید یا در صفحه خدمات تخلیه چاه و لوله بازکنی درخواست خود را ثبت نمایید.

نکات کلیدی

  • استفاده از فنر لوله بازکنی سردریلی به دلیل چرخش شدیدی که دارد برای گرفتگی های سطحی مناسب نیست؛ زیرا احتمال آسیب رسیدن به لوله را بالا می برد.
  • لوله های فاضلاب توالت مواد اسیدی و شیمیایی دارند و باید برای باز کردن آن ها از یک سر فنر ضدخوردگی استفاده گردد.
  • باید برای باز نمودن توالت فرنگی از دستگاه کمپرس هوا استفاده گردد.

انواع روش های رفع گرفتگی لوله فاضلاب

برای رفع گرفتگی لوله ها می توان به دو روش عمل کرد:

  1. رفع نمودن رفع گرفتگی با محلول های شیمیایی
  2. استفاده از ابزارهای مکانیکی نظیر دستگاه فنر لوله بازکنی برای باز کردن راه فاضلاب

لوله های فاضلاب ممکن است به دلیل تجمع چربی و خرده مواد غذایی یا اجسام گرفته گردد در این صورت شاید خیلی از مردم رفع گرفتگی را با محلول شیمیایی انجام دهند.

نحوه استفاده از اسید لوله بازکن کمی سخت و خطرآفرین است و محتمل است موجب پوسیدگی لوله ها گردد؛ بنابراین گزینه مناسبی نخواهد بود. بهتر است از روش های لوله بازکنی مانند فنر انواع فنر لوله بازکنی استفاده نمایید.

دستگاه لوله بازکنی با فنر چیست و چگونه کار می نماید؟

در پاسخ به سوال فنر لوله بازکنی چیست؟ باید گفت که فنر هیدرولیک لوله بازکنی وسیله ای برای تمیز کردن لوله کشی تا حدود طول 8 متر و برای باز کردن و تخلیه لوله های مسدود خانگی طراحی شده است.

نحوه کار فنر لوله بازکنی به این شکل است که لرزش و حرکت رو به جلو فنر یک کابل فلزی که به وسیله نیروی مکانیکی یک موتور دریل ایجاد می گردد باعث باز نمودن لوله های فاضلاب می گردد.

فنر لوله بازکن از فولاد ساخته شده و آنقدر نازک است که به آسانی می تواند از موانع داخل لوله عبور کند و گرفتگی را از بین ببرد.

انواع فنر چاه بازکنی چیست؟

به طور کلی دو نوع فنر لوله بازکنی وجود دارد که برای مصرف خانگی کاربرد دارد و در دو نوع دستی و دستگاهی فراوری می گردد که در ادامه شرح می دهیم:

1. فنر لوله بازکنی خانگی

فنر لوله بازکنی دستی یا خانگی از یک فنر فولادی به طول 3 تا 4 متر ساخته شده است که دارای یک دسته کچ برای ایجاد چرخش و لرزش است.

معمولا نوک این وسیله به شکل قلاب است و از آن می توان برای بازکردن لوله های سینک و دستشویی که در فواصل کوتاه دچار گرفتگی شده اند استفاده کرد.

2. دستگاه فنر لوله بازکنی

دستگاه فنر لوله بازکنی چیست؟ در واقع دستگاه هیدرولیکی، وسیله ای قدرتمند است که با یک موتور چرخاننده قوی، باعث چرخش و حرکت فنرهای سنگین و با طول زیاد می گردد.

انواع سر فنر لوله بازکنی چیست؟

چاه ها و لوله ها دارای شکل های متفاوتی هستند؛ به همین دلیل باید از فنرها و سر فنر های مختلفی استفاده کرد. برای مثال سر فنری که برای باز کردن چاه توالت استفاده خواهد شد با سر فنر لوله بازکنی مخصوص چاه آشپزخانه یا سینک فرق دارد و قیمت های متفاوتی دارند.

به عنوان مثال قیمت فنر لوله بازکنی 30 متری و 15 متری با یکدیگر تفاوت دارند. در این قسمت شما را با انواع سر فنر های لوله بازکنی آشنا خواهیم کرد تا اطلاع یابید که کارکرد انواع سرفنر لوله بازکنی چیست.

سر فنر نیزه ای

این وسیله نوک تیزی دارد و می تواند در اجسامی شبیه ماسه و خاکی که سفت شده اند فرو رود.

سرفنر لوله بازکنی اسیدی

لوله های فاضلاب توالت مواد اسیدی و شیمیایی دارند و باید برای باز کردن آن ها از یک سر فنر ضدخوردگی استفاده گردد و این وسیله مناسب ترین گزینه است.

مدل الماسی فنر لوله بازکنی چیست؟

این مدل که از محکم ترین و برترین سر فنر ها به شمار میرود، برای خرد کردن اجسام سخت و آجر یا سنگ درون چاه استفاده می گردد.

سر فنر میله فنری

این ابزار برای وصل نمودن دو فنر به یکدیگر در زمان هایی که احتیاج به فنر بلند هست، استفاده می گردد.

سر فنر مدل چاقویی

اگر برای شما این سوال پیش آمده که کاربرد مدل چاقویی فنر لوله بازکنی چیست، باید پاسخ دهیم که اگر پارچه یا مواد الیافی درون چاه گیر نموده باشند، این سر فنر لوله بازکنی انتخاب مناسبی است؛ چون می تواند این مواد را قطعه قطعه کند.

سر فنر برسی فنر لوله بازکنی چیست؟

این ابزار دقیقا مانند برس تمیزنماینده عمل نموده و رسوبات و چربی هایی که به دیواره چاه چسبیده اند را از بین می برد.

سر فنر لوله بازکنی ابزارگیر

این سرفنر قابلیت اتصال به ابزارهای مختلف را دارد و کاربردهای استفاده از فنر در لوله بازکنی را بیشتر می نماید.

مدل کوزه ای فنر لوله بازکنی چیست؟

این ابزار نیز نظیر سرفنر برسی می تواند رسوبات و جرم های درون چاه را از بین ببرد.

توجه داشته باشید که بهتر است برای فنر لوله بازکن دستی از سر فنر های مته ای استفاده نگردد؛ زیرا اگر داخل گرفتگی گیر کند امکان شکستن فنر وجود دارد.

بیشتر بخوانید: آموزش استفاده از فنر لوله بازکن دستی و برقی

مزیت ها و معایب استفاده از فنر لوله باز کنی چیست؟

از جمله مزایای فنر لوله بازکنی باید به موارد زیر اشاره نمود:

  • هزینه نسبی کمی در مقایسه با روش های دیگر
  • در دسترس بودن و استفاده آسان در مکان های مختلف
  • نفوذ به طول لوله در مسافت های طولانی
  • سرعت بالا دررفع گرفتگی لوله
  • عدم احتیاج به تخریب قسمت هایی از خانه برای رسیدن به محل گرفتگی

اما در مقابل باید دانست که معایب فنر لوله بازکنی چیست؟

در مورد معایب این دستگاه ذکر چند نکته مهم است:

  • اگر چه فنر لوله بازکنی 15 متری و بیشتر هم وجود دارد اما معمولا تا عمق لوله 8 متر کارایی بهتری دارد.
  • پیچش کابل فنری بر روی زمین امکان دارد سبب خراش در سطوح سرامیکی گردد.
  • باید برای باز نمودن توالت فرنگی از دستگاه کمپرس هوا استفاده گردد.
  • این دستگاه فقط در لوله هایی با قطر کوچک کارایی دارد.
  • در لوله هایی که دارای قطر بالاتر از 20 میلی متر از کارایی آن ها کاسته خواهد شد.

شرایط کار برای لوله بازکنی با فنر چیست؟

نحوه کارکرد فنر لوله بازکنی را شرح دادیم؛ اما برای کارایی بهتر باید بدانید که شرایط کار با فنر لوله بازکنی چیست و چگونه باید مورد استفاده قرار گیرد:

  • پیش از استفاده از انواع فنر دستی لوله بازکنی، باید حتما دستکش مناسب بپوشید.
  • سپس نوک فنر لوله باز کن دستی را درون لوله فاضلاب گذاشته و به آرامی آن را درون چاه حرکت داده تا به مانعی برسد و فنر لوله باز کنی دیگر جلوتر نرود.
  • توجه به این نکته ضروری است که در هنگام حرکت فنر در اتصالات و زانوها این کار حتما با احتیاط انجام گردد تا لوله آسیب نبیند.
  • زمانی که مطمئن بودید فنر دستی لوله بازکنی به محل گرفتگی رسیده است باید انتهای آن را بچرخانید.
  • سر انواع فنر لوله بازکنی خاصیت ارتجاعی دارد و درون لوله آغاز به پیچیدن می نماید که همین امر سبب پیچیده شدن مواد اضافی داخل لوله به دور فنر دستی لوله بازکنی می گردد.
  • پس از این کار در صورتی که فنر چاه بازکن را خارج کنید، مشاهده می کنید که مواد اضافی دور آن پیچیده شده و گرفتگی چاه منزل شما رفع شده است.
  • برای بالاتر بردن سرعت کار می توانید انتهای فنر لوله بازکن دستی را به یک دریل وصل نمایید.
  • استفاده از فنر لوله بازکنی سردریلی به دلیل چرخش شدیدی که دارد برای گرفتگی های سطحی مناسب نیست؛ زیرا احتمال آسیب رسیدن به لوله را بالا می برد.
  • مراقب دستان خود باشید و هیچ گاه این کار را با فنری که طول آن زیاد است انجام ندهید.

کارکرد نوع برقی فنر لوله بازکنی چیست ؟

روش کار با این دستگاه بسیار ساده است برای اینکه بدانید مراحل راه اندازی نوع برقی فنر لوله بازکنی چیست ؟ به نکات زیر توجه کنید.

  • ابتدا باید دستگاه لوله بازکنی را به برق متصل کرد. سپس سرفنر مورد نظر را به سر فنر دستگاه لوله بازکنی وصل می کنید.
  • بعد فنر دستگاه لوله بازکنی را به آرامی از محفظه مخصوص فنر که روی دستگاه لوله بازکنی قرار گرفته است خارج نموده و تا جایی که امکان دارد وارد لوله فاضلاب کنید.
  • بعد به صورت مقطعی و نه مداوم دستگاه را روشن و خاموش نموده و فنر را به داخل لوله راهنمایی می کنید.
  • باید ابتدا تشخیص دهید که چه مانعی در لوله ها وجود دارد. در اینصورت می توانید تشخیص دهید که سرفنر مناسب برای فنر لوله بازکنی چیست تا زودتر به نتیجه برسید.
  • سپس فنر در مسیر خود با توجه به سرفنری که انتخاب نموده اید آغاز به پاکسازی مسیر می نماید.
  • در حین کار ضروری است که با دقت و آرامش فنر دستگاه لوله بازکنی را به درون لوله فاضلاب فشار دهید و بگذارید فنر خود در لوله حرکت کند.
  • دلیل این کار این است که فنر بیشتر وارد لوله فاضلاب گردد و تمام گرفتگی آن را از بین ببرد.
  • پس از خارج شدن فنر از لوله فاضلاب باید مقداری آب داخل لوله ریخته گردد تا مواد زائد داخل لوله به داخل چاه راهنمایی شوند و دوباره سبب ایجاد گرفتگی نشوند.

سخن پایانی

یکی از برترین روش ها برای رفع گرفتگی لوله های سینک ظرف شویی، حمام و سرویس بهداشتی؛ استفاده از فنر لوله بازکنی است؛ اما اگر ندانید که نکات ایمنی استفاده از فنر لوله بازکنی چیست، ممکن است دچار مشکل شوید.

ما در این مطلب سعی کردیم شرح دهیم که فنر لوله بازکنی چیست و چه کاربردی دارد. توصیه می کنیم انجام این روش را به دست متخصصین بسپارید تا دچار آسیب دیدگی نشوید.

سوالات متداول

مدت زمان باز کردن لوله چقدر است؟

مدت زمانی که صرف باز کردن لوله میگردد به سختی و شدت گرفتگی لوله بستگی دارد. گفتنی است که نوع دستگاهی که استفاده میگردد هم یکی از المانهای موثر بر زمان باز کردن گرفتگی لوله فاضلاب است. اما به طور معمول کمترین زمانی که برای رفع کردن کامل گرفتگی لوله به وسیله دستگاه انجام میگردد، 5 دقیقه است.

آیا اسید در مقایسه با استفاده از فنر لوله باز کنی بهتر نیست؟

جواب این سوال قطعا خیر است. زیرا قبلا هم گفتیم که استفاده از فنر لوله بازکنی تاثیر بیشتری دارد. خیلی از افراد بدون اطلاع از این موضوع داخل لوله هایشان اسید میریزند. این روش سبب از بین رفتن اتصالات لوله و چسبها شده و در نهایت فاضلاب نیز نشتی میکند. اما فنر هیچ آسیب و عوارضی ندارد و بهتر از اسید است. استفاده از اسید داخل لوله باعث فراوری گاز سمی میگردد که برای دستگاه تنفسی خطرناک است. اگر غلظت آن زیاد هم باشد کشنده نیز خواهد بود.

منبع: آچاره

به "فنر لوله بازکنی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فنر لوله بازکنی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید