نقد و آنالیز لپتاپ Lenovo IdeaPad Gaming 3؛ مقرون به صرفه اما مجذوب کننده

به گزارش بهترین عینک آفتابی، یکی از محصولات میان رده شرکت لنوو، لپتاپ IdeaPad Gaming 3 است که اگر قرار باشد برای کاربردهای غیر از بازی های ویدیویی هم از این محصول بهره ببرید، تا حدودی می تواند قدرت نمایی کند. در این یادداشت به نقد و آنالیز لپتاپ IdeaPad Gaming 3 می پردازیم.

نقد و آنالیز لپتاپ Lenovo IdeaPad Gaming 3؛ مقرون به صرفه اما مجذوب کننده

لپتاپ IdeaPad Gaming 3 با مشخصات فنی مختلفی توسعه پیدا نموده است. شما می توانید این مدل لپتاپ را با پردازنده AMD Ryzen 5 6600H و بعلاوه پردازنده اینتل Core i5 و حتی Core i7 در سطح بازار سخت افزار پیدا کنید. با وجود این که لپتاپ مورد بحثِ این آنالیز توانِ رقابت با لپتاپ های میان رده سایر شرکت ها را ندارد، مزیت های مجذوب کنندهی در این دستگاه وجود دارد که در ادامه مفصل درباره شان صحبت خواهیم کرد. در ادامه، لپتاپ IdeaPad Gaming 3 را از چند جنبه طراحی، راندمان در بازی های ویدیویی، مقایسه عملکرد گیمینگ با سایر محصولات هم تراز، قدرت صفحه نمایش، کیفیت کیبورد و تاچ پد، کیفیت صدا، قابلیت ارتقای لپتاپ، عمر باتری و میزان گرمای فراوری شده آنالیز می کنیم.

لپتاپ IdeaPad Gaming 3؛ مدل های متنوعِ کاستیوم شده اما شبیه به هم

لپتاپ IdeaPad Gaming 3 مبتنی بر دو نوع پردازنده طراحی و پیشرفته است. در سال 2020 میلادی مدل IdeaPad Gaming 3i با پردازنده های شرکت اینتل عرضه شد و توانسته نظرات تقریبا مساعدی را به خود جلب کند. با این حال، در هر دو مدل لپتاپ، صفحه نمایش 15.6 اینچ و با کیفیت Full HD با نرخ تازه سازی 120 هرتز وجود دارد. صرفا به منظور این که لپتاپ IdeaPad 3 ارزان تر گردد، مدل های متنوع کاستیوم شده ای در سطح بازار موجود است؛ به این معنا که لپتاپ هایی را احتمالا با این نام مشاهده می کنید که در بخش تنظیمات فنی، با نسخه ای که در این آنالیز به آن پرداخته می گردد تا حدودی فرق دارد. برای مثال یک نمونه لپتاپ به این نام وجود دارد که از حافظه SSD با حجم 2.5 ترابایتی بهره می برد و در بعضی دیگر از مدل ها، یک ترا بایت و حتی 512 گیگابایت وجود دارد. با این حال، چیزی که موجب شده تا فروش این محصول با تنوع بسیار بالایی همراه باشد، میزان ظرفیت رم و چیپست پردازنده اصلی لپتاپ است. در این آنالیز به سراغ آنالیز لپتاپ با این مشخصات رفته ایم:

لپ تاپ 15.6 اینچی لنوو مدل IdeaPad Gaming 3-HD

41,000,000

تومان

لپ تاپ 15.6 اینچی لنوو مدل IdeaPad Gaming 3-151HU6

31,500,000

تومان

خرید لپتاپ IdeaPad Gaming 3 از بهترین عینک آفتابی

مشاهده همه

مشخصات فنی لپتاپ Lenovo IdeaPad Gaming 3

لپتاپی که در این یادداشت به آنالیز آن می پردازیم، مشخصات فنی زیر را دارد:

لپ تاپ 15.6 اینچی لنوو مدل IdeaPad Gaming 3 15IAH7-i5 8GB 512GB 3050 - کاستوم شده

مشاهده کالا

پردازندهIntel Core i5-12500H
گرافیکNvidia GeForce RTX 3050 Ti (4GB GDDR6, 1,695 MHz Boost Clock, 85 W Max Graphics Power)
حافظه8GB DDR4-3200
فضای ذخیره سازی256GB PCIe NVMe M.2 SSD
صفحه نمایش15.6inch, 1920×1080, 120 Hz, 16:9
ارتباطات شبکهRealtek RTL8852BE Wi-Fi 6, Bluetooth 5.0
پورت ها1x USB 3.2 Type-C Gen 1, 2x USB 3.2 Type-A Gen 1, 1x USB 2.0 HDMI 2.0, 3.5mm headphone jack, Ethernet
دوربین720p with Privacy Shutter
باتری45 Whr
سیستم عاملWindows 11 Home
وزن 2.3 کیلوگرم

طراحی لپتاپ

لپتاپ IdeaPad Gaming 3 کاملا پلاستیکی است و این دستگاه در ابعاد 14.16×10.49×0.86 سانتی متر ساخته شده است. این لپتاپ، 2.3 کیلوگرم وزن دارد که در مقایسه با سایر لپتاپ ها مثل Acer Nitro 5 و HP Victus 15 وزن معقولی دارد؛ بنابراین این دستگاه نه خیلی سبک و نه خیلی سنگین به نظر می رسد. این لپتاپ در بخش پشتی خود جایگاه HDMI 2.0 و USB 3.2 Type-C دارد. بعلاوه یک نوار خاص تقریبا آبی رنگی در بخش پشتی نصب شده که به مجذوب کنندهیت بصری و ظاهری لپتاپ اضافه می نماید. در سمت راست لپتاپ تنها یک پورت USB 3.2 نوع A و در سمت چپ، صرفا جک هدفون 3.5 میلی متری وجود دارد.

عملکرد گیمینگ

لپتاپی که در این ماجرا مورد آنالیز قرار گرفته، حاوی پردازنده Core i5-12500H و کارت گرافیک GeForce RTX 3050 Ti است. با این که بیشتر لپتاپ هایی که به نام گیمینگ روانه بازار می شوند از 16 گیگابایت رم DDR4-3200 بهره می برند، لپتاپِ مورد آنالیز تنها هشت گیگابایت رم دارد.

بر اساس بنچمارک ها، لپتاپ IdeaPad Gaming 3 در بازی Shadow of the Tomb Raider در بالاترین تنظیمات توانسته بازی را با 49 فریم بر ثانیه اجرا کند که در مقایسه با سایر رقبا، در رتبه پایین تری قرار می گیرد. در بازی Far Cry 6 هم این لپتاپ توانسته نرخ فریم 21 را داشته باشد که رقم بسیار پایینی است. البته این احتمال هم وجود دارد که دستگاه در اجرای این بازی مشکلاتی داشته است؛ چراکه حداقل نرخ فریم نزدیک به 45 را باید از این لپتاپ انتظار داشت؛ رقمی که به وسیله لپتاپ Nitro 5 به ثبت رسیده است. لپتاپ IdeaPad Gaming 3 در اجرای بازی GTA V توانسته هم پای Nitro 5 عدد 61 را در بحث نرخ فریم به ثبت برساند. در بنچمارک Red Dead Redemption 2 هم این لپتاپ عدد یکسانی را با Nitro 5 یعنی 39 فریم بر ثانیه ثبت نموده است. لپتاپ Sword 15 شرکت MSI به علت وجود کارت گرافیک RTX 3060 توانسته نرخ فریم عالی 57 را نشان دهد. در سایر بخش ها هم این لپتاپ با وجود اجرای روان بازی ها، نسبت به رقبا در سطح مشابهی قرار می گیرد. با تمام این تفاسیر، نهایت قدرت لپتاپ لنوو را با Metro Exodus سنجیده ایم. لپتاپ توانسته در بالاترین تنظیمات نرخ فریم 38.16 را از خود نشان دهد، هر چند دمای پردازنده اینتلِ لپتاپ تا 70 درجه سانتی گراد افزایش پیدا کرد.

راندمان عملکردی

بر اساس کانفیگ رم 8 گیگابایت DDR4 و حافظه SSD 256 گیگابایت، تست سخت افزاری انجام شد که در تصاویر زیر قابل مشاهده است:

در نرم افزار Geekbench 5.4 که به طور عمده روی عملکرد پردازنده متمرکز است، لپتاپ IdeaPad Gaming 4 امتیاز 1640 را برای یک تک هسته و امتیاز 7908 را برای چند هسته ثبت نموده است. این لپتاپ با پردازنده Core i5-12500H در رتبه سوم بین دو لپتاپ دیگر قرار می گیرد. با این حال، لپتاپ لنوو از لپتاپ HP Victus 15 با هسته Core i5-12450H عملکرد به نسبت بهتری داشته باست.

در عملیات ترنس کد کردن یک ویدیو با کیفیت 4K به کیفیت 1080p در نرم افزار هندبریک، لپتاپ لنوو این فرایند را در 6 دقیقه و 46 ثانیه انجام می دهد و در رتبه دوم، پشت سرِ لپتاپ Nitro 5 (5:58) می ایستد. لپتاپ Sword 15 در رتبه سوم (7:26) و در نهایت لپتاپ ویکتوس 15 در رتبه آخر (8:09) قرار می گیرد.

در جریان تست کپی کردن یک فایل 25 گیگابایتی، لپتاپ لنوو توانسته میانه سرعت 828.72 مگابیت بر ثانیه (MBps) را به ثبت رسانده و جلوتر از لپتاپ ویکتوس 15 (741.24 مگابیت بر ثانیه) قرار گیرد. اگرچه، رتبه نخست در این تست متعلق به لپتاپ Nitro 5 با عدد 1240.65مگابیت بر ثانیه است.

آنالیز صفحه نمایش

صفحه نمایش لپتاپ IdeaPad Gaming 3 با ابعاد 15.6 اینچ و وضوح صفحه 1920×1080 با نرخ تازه سازی 120 هرتز ساخته شده است. کیفیت صفحه نمایش و عمق رنگ ها به نسبت قابل قبول به نظر رسیده و می توان ادعا کرد که رنگ ها به نظر زنده و واقع گرایانه است.

شفافیت صفحه لپتاپ لنوو در عمل 281 نیت گزارش شده و در مقایسه با لپتاپ Nitro 5 اندکی ضعیف تر است (314 نیت).

کیبورد و تاچ پد

کیبورد لپتاپ IdeaPad Gaming 3 تجربه به شدت خوبی را پیرامون فرایند تایپ و بازی های ویدیویی در پی دارد. دکمه های کیبورد به محض فشرده شدن، 1.5 میلی متر فرو می روند که در مقایسه با سایر محصولات IdeaPad به شدت عدد خوبی است. بعلاوه نور پس زمینه برای دکمه ها در نظر گرفته شده که کاربر می تواند با فشردن دکمه های Fn + space میزان شفافیت نورها را تنظیم کند. البته، کلا دو سطح برای میزان درخشش نور پس زمینه کیبورد در این لپتاپ موجود است.

تاچ پد این لپتاپ در ابعاد 8.9×12 سانتی متر است که برای یک لپتاپ میزان به نسبت بزرگی تلقی می گردد. البته، تاچ پد دقیقا در مرکز لپتاپ قرار نگرفته و به سمت چپ تمایل دارد. اگر کاربر به تاچ پد نیازی هم نداشته باشد، صرفا می توان با فشردن دکمه های Fn + F10 این قابلیت را غیر فعال کرد تا فرد صرفا از یک ماوس خارجی استفاده کند. معمولا غیرفعال سازی تاچ پد توصیه نمی گردد و صرفا برای گیمرها این مورد کاربرد دارد.

صدا

لپتاپ IdeaPad Gaming 3 دو اسپیکر نزدیک به لبه های سمت راست و چپ لپتاپ دارد که دست ها در حال استراحت روی آن قرار می گیرد. صفحه مشبک اسپیکر در زیر لپتاپ قرار گرفته است. بنابراین، کاربر زمانی برترین کیفیت صدا را از لپتاپ خواهد شنید که دستگاه را روی میز کار یا یک سطح صاف و سخت قرار دهد.

کیفیت صدای لپتاپ قابل قبول بوده و می توان صدای بسیار شفاف و بدون تحریفی را شنید. با استفاده از قابلیت Nahimic audio می توان کاری کند تا صدا با عمق بیشتری از دستگاه فراوری گردد. در مجموع، کیفیت صدای این لپتاپ نمره قبولی را می گیرد.

قابلیت ارتقا

برای دسترسی به مادربرد دستگاه مورد آنالیز، 14 پیچ باید از کاور پشتی لپتاپ باز شده تا بتوان به مادربرد لپتاپ دسترسی پیدا کرد.

قطعه M.2 SSD قابل تعویض بوده و اگر کاربر می خواهد حافظه 256 گیگابایت را در آورده و از حافظه ذخیره سازی بیشتری بهره ببرد، این تصمیم بلامانع است. البته از آنجایی که جایگاه حافظه در نزدیکی اسلات رم است، تنها حافظه های SSD کوچکتر از 42 میلی متر می توان در این لپتاپ نصب کرد. بنابراین، شما انتخاب های بسیار محدودی را برای ارتقای لپتاپ خواهید داشت.

در این محصول، تنها یک رم هشت گیگابایت روی مادربرد نصب شده و شما می توانید با تهیه یک رم دیگر، این قطعه را به راحتی به عدد 16 گیگابایت ارتقا دهید. با این حال، بهتر است به جای خرید یک رم هشت گیگابایت دیگر، به طور کلی یک رم 16 گیگابایت برای لپتاپ خود به منظور ارتقا بخرید؛ چراکه راه چاره اول، دردسرهایی مثل مطابقت دادن دو عدد رم از لحاظ سرعت و زمان پاسخ را در پی دارد. جدا از بحث های رم و حافظه SSD، جالب است بدانید که مدول وای-فای را هم می توان در این لپتاپ تعویض کرد.

عمر باتری لپتاپ IdeaPad Gaming 3

لپتاپ لنوو به طور کلی 4 ساعت دوام می آورد. این موضوع در حالی است که لپتاپ Nitro 5 پنج ساعت و سی دقیقه بر اساس تست باتری دوام آورده است. البته نمی توان انتظار داشت که لپتاپ های میان رده مالی گیمینگ بتوانند عمر باتری به شدت بالایی داشته باشند، به منظور آنالیز عمر باتری، لپتاپ ها را با شفافیت تصویر 150 نیت، به صورت متصل به وای-فای با وب گردی، کارهای گرافیکی سبک و استریم ویدیو تست نموده ایم.

فراوری گرما

در هنگام انجام تست گرما، بازی Metro Exodus را اجرا نموده و دمای فراوری شده به وسیله لپتاپ را در حین تجربه بازی ویدیویی ضبط نموده ایم.

در مرکز کیبورد، بین دو دکمه G و H گرمای 36.2 درجه سانتی گراد ثبت شد. در حالی که تاچ پد خنک تر بوده و صرفا دمای 27.5 درجه سانتی گراد گزارش شده است. با این حال، بیشترین دمای فراوری شده در بخش زیرین دستگاه بوده و دمای 45.8 درجه سانتی گراد مورد سنجش قرار گرفته است. این رویه طبیعی بوده و در بیشتر لپتاپ های گیمینگ این بخش از دستگاه، گرم ترین نقطه محسوب می گردد.

وبکم

با قیمتی که برای لپتاپ در نظر گرفته شده، انتظار یک وبکم با کیفیت 1080p را نداشته ایم. لپتاپ لنوو مثل سایر محصولات میان رده صرفا از یک کیفیت 720p بهره می برد. این وبکم در زمانی که نور به میزان کافی در محیط وجود دارد عملکرد قابل قبولی را ارائه می دهد اما به محض این که نور محیط را کم کنید، نویز قابل توجهی در تصویر دیده شده و اشیا در تصویر محوتر نشان داده می شوند. با تمام این تفاسیر، اگر برای ویدیو کنفرانس می خواهید از وبکم لپتاپ بهره ببرید، دوربین این دستگاه می تواند شما را تا حدودی راضی نگه دارد. هر چند، شرایط نور در محیط باید مطلوب باشد. در غیر این صورت، این وبکم به خصوص برای استریم ویدیو در حین تجربه بازی نمی تواند عملکرد درخشانی را از خود نشان دهد.

نقاط قوت
  • قیمت مناسب
  • طراحی و ظاهر مجذوب کننده و مدرن
  • اسپیکرهای فوق العاده
نقاط ضعف
  • وجود تنها یک رم تک کاناله هشت گیگابایت و حافظه محدود 256 گیگابایتی
  • عملکرد گیمینگ دور از انتظار در وضوح تصویر 1080 پیکسل

لپتاپ IdeaPad Gaming 3؛ یک لپتاپ قابل قبول گیمینگ

اگر در پی خرید یک لپتاپ گیمینگ با قیمت کمتر از هزار دلار هستید، لپتاپ IdeaPad Gaming 3 یک گزینه خوب به شمار میرود. البته به خاطر داشته باشید که لپتاپ با پردازنده Core i5-12500H به همراه کارت گرافیک GeForce RTX 3050 Ti در مشخصات فنی لپتاپ ذکر شده باشد؛ چراکه بالای بیست مدل لپتاپ کاستوم شده در بازار موجود است که تنظیمات فنی متفاوتی دارد. حتی در بعضی از لپتاپ ها با این عنوان، به جای استفاده از پردازنده اینتل از پردازنده رایزن شرکت AMD استفاده شده است.

لپ تاپ 15 اینچی ایسر مدل Nitro 5 AN515-57-59WQ

39,900,000 تومان

مشاهده و خرید

اگر بتوانید بودجه بیشتری برای خرید لپتاپ در نظر بگیرید، خرید لپتاپ Nitro 5 هم می تواند یک انتخاب بسیار خوب برای شما تلقی گردد. این لپتاپ تقریبا 200 دلار گران تر از لپتاپ لنوو IdeaPad Gaming 3 است. با این حال، 16 گیگابایت رم، 512 گیگابایت حافظه SSD و صفحه نمایش بهتر است. اگر در بحث بودجه با مشکل روبرو هستید، لپتاپ لنوو می تواند برای شما یک انتخاب ایده آل باشد. حداقل در آینده می توانید SSD و رم دستگاه را ارتقا دهید.

لپ تاپ 15.6 اینچی لنوو مدل IdeaPad Gaming 3 15IAH7-i5 8GB 512GB 3050 - کاستوم شده

مشاهده کالا

منبع: tomshardware

سوال و جواب های رایج درباره لپتاپ Lenovo IdeaPad Gaming 3

باتری لپتاپ Lenovo IdeaPad Gaming 3 چه میزان دوام می آورد؟

این دستگاه به طور عادی 4 ساعت می تواند با باتری به کارهای روتین بپردازد.

آیا لپتاپ Lenovo IdeaPad Gaming 3 برای تجربه بازی های ویدیویی تازه مناسب است؟

این لپتاپ می تواند بازی های روز جهان را با بالاترین کیفیت ممکن اما با نرخ فریم کم اجرا کند.

کدام یک از مدل های Lenovo IdeaPad Gaming 3 ارزش خرید دارد؟

به علت تنوع بسیار زیاد مدل های کاستیوم شده این ورژن از محصول شرکت لنوو، خرید محصولی که قطعه Core i5-12500H دارد به همراه حداقل حافظه 512 گیگابایت توصیه می گردد.

منبع: دیجیکالا مگ

به "نقد و آنالیز لپتاپ Lenovo IdeaPad Gaming 3؛ مقرون به صرفه اما مجذوب کننده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقد و آنالیز لپتاپ Lenovo IdeaPad Gaming 3؛ مقرون به صرفه اما مجذوب کننده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید