نقشه راه توسعه صادرات به زودی ابلاغ می گردد

به گزارش بهترین عینک آفتابی، رئیس مرکز مطالعات پژوهش های بازرگانی گفت: ما با دست اندرکاران حوزه صادرات ارتباط مستقیم داریم و از بخش خصوصی تا سازمان توسعه تجارت جلسات هماهنگی و مشاوره ای برگزار شده بود که نتیجه آن تدوین نقشه راه توسعه صادرات بوده که به زودی از سوی رئیس سازمان توسعه تجارت ابلاغ خواهد شد.

نقشه راه توسعه صادرات به زودی ابلاغ می گردد

مرجان فقیه نصیری با اشاره به تحریم های اعمال شده بر ضد ایران گفت: پس از اعمال این تحریم ها نقش این مرکز تغییر پیدا کرد و در واقع وظایف جدیدی برای آن تعریف شد. مهم ترین دغدغه ما معیشت مردم بود و میزان اثرگذاری تحریم ها در حوزه بازرگانی اعم از تأمین کالا، لجستیک، تنظیم بازار و صادرات بر همین اساس این موسسه به صورت تدریجی گزارش شرایط را برای مقامات ارسال می نمایند تا آنها نظرات کارشناسی را در تصمیم گیری های خود لحاظ نمایند. محتوی این گزارش ها کاملاً محرمانه است اما در آن آخرین تحولات اتفاق افتاده در جهان و اثرگذاری تحریم ها ذکر شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در دو ماه اخیر، آمریکا تحریم های جدیدی اعمال نموده اثرات آن را در سیستم بازرگانی کشور تحلیل کردیم و گزارش ها را برای رهبری، مجمع تشخیص و سایر مقامات عالی فرستادیم. البته تحریم یک تیغ دو لبه است و باید از فرصت هایی که به وجود آورده استفاده کرد. بر همین اساس در وزارت صمت برنامه ساخت داخل و تعمیق آن اجرایی شده است.

معاون وزیر صنعت ادامه داد: مرکز مطالعات گلوگاه های حوزه بازرگانی را معین نموده به طوری که از کل زنجیره مواد اولیه تا فراوری صنایعی که ممکن است بیشترین ضربه را ببیند تشریح نموده است و آن صنایعی که دارای توانایی ساخت داخل هستیم نیز معین شده است.

وی با اشاره به تعاملات این مرکز با بخش خصوصی گفت: ما با دست اندرکاران حوزه صادرات ارتباط مستقیم داریم و از بخش خصوصی تا سازمان توسعه تجارت جلسات هماهنگی و مشاوره ای برگزار شده بود که نتیجه آن تدوین نقشه راه توسعه صادرات بوده که به زودی از سوی رئیس سازمان توسعه تجارت ابلاغ خواهد شد.

فقیه نصیری توضیح داد: این نقشه با توجه به شرایط فعلی و تحریم ها تا سال 1404 تدوین شده است. ما کوشش کردیم که در حوزه بازاریابی و تسهیل فعالیت های تجاری با اولویت بندی 15 کشور همسایه به اضافه چین و هند این نقشه راه را تدوین کنیم.

وی با اشاره به بخش هایی از این نقشه گفت: به طور مثال میزهای کالایی و کشوری سازمان توسعه تجارت با یکدیگر هماهنگ شده که هر میز دارای چه توانایی هایی است در آخرین جلسه توسعه صادرات غیرنفتی آقای زادبوم اعلام نموده اند که هماهنگی مناسبی بین میزها انجام شده و حتی قرار شد میزهای استانی نیز تشکیل شود به طوری که مزیت های هر استان و توانایی آنها در صادرات و چالش ها به تفکیک معین کردند.

وی اضافه کرد: در حوزه تنظیم بازار نیز ما آخرین گزارش ها را مقطع به مقطع برای مدیران ارسال می کنیم به طور مثال کمپین بدون برچسب نخوریم حاصل همین گزارش ها بوده که بر طبق آخرین تجارب جهانی تدوین شده است.

در ادامه این نشست علیرضا گرشاسبی معاون مرکز مطالعات بازرگانی با اشاره به تجمیع فعالیت های بازرگانی کشور در قائم مقامی وزارت صمت گفت: پس از تأکید رهبری برای توسعه نقشه تنظیم بازار این وظیفه به عهده این مرکز گذاشته شد و بیش از 40 هزار ساعت نیروی انسانی برای آن صرف شده و قبل از نهایی شدن برای نظرخواهی برای کلیه مدیران این حوزه فرستاد شد.

وی با اشاره به بخش هایی از سند تنظیم بازار گفت: مهم ترین نکات این سند تنظیم بازار با مؤلفه های فراوری و صادرات است این سند پیش بینی کردن بازار را دنبال می نماید و پیشنهاد معین ما این بود که با توجه به شرایط فعلی کشور باید یک تقویم کالایی معین شود که در آن موقعیت های مذهبی یا آیینی نیز کاملاً ذکر شود و از همان ابتدا اگر احتیاج به مداخله دولت در بازار است چه اقداماتی صورت می گیرد.

گرشاسبی ادامه داد: حوزه های واردات موجودی کالا، ذخیره سازی، توزیع نظارت، بازرسی و اطلاع رسانی در این سند موردتوجه قرار گرفته است. ضمن آنکه در حوزه فراوری نیز با استفاده از کمیته های مختلف مطالبی ذکر شده است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "نقشه راه توسعه صادرات به زودی ابلاغ می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقشه راه توسعه صادرات به زودی ابلاغ می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید