نگاهی به گذشته و آینده Bend Studio؛ از سایفون فیلتر تا دیز گان

به گزارش بهترین عینک آفتابی، Bend Studio با 29 سال تجربه در ساخت بازی های ویدیویی، میراثی غنی از خود در صنعت بازی به جای گذاشته است. از سری مشهور و نمادین سایفون فیلتر (Siphon Filter) گرفته تا Resistance: Retribution ،Uncharted: Golden Abyss و Days Gone، این استودیو همیشه کوشش نموده تا بازی های باکیفیتی را برای بازیکنان خود فراهم کند که تاثیری ماندگار از خود بگذارند. این استودیو به تازگی لوگوی جدیدی برای خود انتخاب نموده است.

نگاهی به گذشته و آینده Bend Studio؛ از سایفون فیلتر تا دیز گان

طبق گفته استودیو، این لوگو تصویری از تاریخ، مکان و سبک کاری آن را نشان می دهد. جالب است بدانید که استودیو بند واقع در پایه کوه های زیبای کسکیدز در مرکز اورگان، سبک زندگی منحصربه فردی را برای کارکنان خود فراهم نموده و این رشته کوه ها در وسط لوگوی آن ها قابل مشاهده است. در واقع اعضای استودیو پس از یک روز کاری در دفتر، می توانند از ماجراجویی در طبیعت لذت ببرند.

1993؛ شروع کار استودیو

این استودیو در سال 1993 با نام Blank, Berlyn and Co شناخته می شد. این شرکت چندین بازی پازل محور را برای Apple Newton منتشر کرد که از بین آن ها می توان به Dell Crossword Puzzles ،Motil و Columbos Mystery Capers اشاره نمود. مدت کوتاهی پس از آن، کریستوفر ریس (Christopher Reese)، رئیس فعلی استودیو در آن موقع استخدام شد که این در نهایت به انتشار اولین نسخه از سری بازی های ورزشی که با Live Action Football در سال 1993 روی رایانه های شخصی شروع شد، یاری کرد. پس از این، این شرکت تصمیم گرفت که تکامل یابد و وارد دنیای بازی های کنسولی گردد.

1995: ورود به دنیای سه بعدی

در سال 1995، بنیانگذاران شرکت، نام آن را به Eidetic تغییر دادند. اندکی بعد، تیم توسعه هشت نفره استودیو اولین بازی سه بعدی و کنسولی خود با نام Bubsy 3D را منتشر کرد. از منظر فنی Bubsy 3D یکی از معدود بازی های پلی استیشن بود که با وضوح بالاتر و مقدار فاصله دید بیشتر نسبت به رقبا عرضه شد. اولین بازی Eidetic این شرکت را در رادار سونی قرار داد. این بازی به نوعی ثابت کرد که استودیوی سازنده می تواند یک بازی روی کنسول پلی استیشن تازه نیز توسعه دهد. بازی بعدی سایفون فیلتر (Siphon Filter) بود.

1999؛ اولین ماموریت گیب لوگان

سایفون فیلتر یک بازی اکشن تیراندازی سوم شخص و مخفی کاری است که مامور ویژه ای با نام گیب لوگان (Gabe Logan) در آن نقش آفرینی می نماید. بازی مدت کوتاهی پس از متال گیر سالید منتشر شد و جایگاه خود را در ژانر مخفی کاری تثبیت کرد. Bend Studio به خاطر بازی های اکشن سوم شخص خود شناخته می گردد و DNA آن ابتدا در سایفون فیلتر دیده شد. در آن بازی زوایای دوربین با حرکت بازیکن در اطراف موانع در ماموریت ها یا هنگام کاور گیری در پشت ساختمان سازگار است. در حین کاور گیری، سر گیب نیز به نوعی نامرئی می شد و به بازیکن رجحان جزئی نسبت به دشمن می داد.

در این بازی همه چیز حول محور مجموعه وسیعی سلاح ها و ابزارها است و گزینه های متعددی را در اختیار بازیکن قرار می دهد تا به وسیله ترکیبی از اکشن و مخفی کاری، مراحل را تکمیل کند. محبوب ترین در میان آن ها، Air Taser بود. این یک سلاح منحصر به فرد بود که گلوله هایی بی نهایت داشت و می توانست که به دشمنان الکتریسیته وارد کند و حتی آن ها را به آتش بکشد. این سلاح به گونه ای طراحی شده بود که گزینه ای را در زمانی که مهمات آن ها کم بود یا تمام شده بود، در اختیار بازیکن قرار می داد و در هنگام مخفی کاری مؤثر بود. سایفون فیلتر شروع یک دوران تازه برای استودیو بود.

تیم توسعه به خاطر این بازی که در فوریه 1999 در قفسه ها فروشگاه ها مشاهده شد، مورد تحسین منتقدان نهاده شد و اعضای آن از هشت نفر به سیزده نفر رسید. پس از پیروزیت Siphon Filter، سونی Eidetic را در سال 2000 خریداری کرد و نامی را که امروز می شناسید یعنی Bend Studio به آن داد.

2000 تا 2007؛ میراث سایفون فیلتر

در طی هفت سال، Bend Studio شش بازی از سایفون فیلتر را روی سه پلتفرم پلی استیشن عرضه کرد. با انتشار Siphon Filter: The Omega Strain، این سری به کنسول پلی استیشن 2 منتقل شد و دیگر اثری از نسخه های تازه آن روی پلی استیشن 1 مشاهده نشد.

در سال 2006، Siphon Filter: Dark Mirror تیم توسعه را به عرضه بازی روی پلی استیشن پرتابل (PSP) سوق داد و پس از آن Siphon Filter: Logans Shadow و Siphon Filter: Combat Ops نیز روی این کنسول دستی منتشر شدند. البته گفتنی که نسخه های Dark Mirror و Logans Shadow پس از انتشار، روی پلی استیشن 2 نیز در دسترس نهاده شدند.

در هر صورت فرمول سایفون فیلتر به وسیله داستان، طراحی، گیم پلی و فناوری به تکامل خود ادامه داد و با هر نسخه، ماموریت های منحصر به فرد بیشتری وجود داشت که چالش ها و پازل هایی تازه را برای بازیکن فراهم می کرد. در نسخه ی Dark Mirror، جزئیات گرافیکی و تنوع به طرز چشمگیری بهبود یافته است. لباس های هر کدام از شخصیت ها دارای جزئیات زیادی بود و همین جزئیات در محیط های مختلف بازی نیز قابل مشاهده بود. تیم سازنده از جزئیاتی نظیر رد پا در برف گرفته تا ابرهایی از گرد و غبار در بازی بهره برد و در واقع از قابلیت سخت افزار پلی استیشن پرتابل نهایت استفاده را برد و نشان داد که این پلتفرم قادر به انجام چه کارهایی است.

تیم توسعه در ادامه با سرانجام حماسی خط داستانی گیب لوگان در نسخه Logans Shadow، سطح این سری را بار دیگر بالا برد. Logans Shadow نقطه اوج مجموعه بود و کنترل هایی روان، عناصری بهبود یافته در گیم پلی و سیستم چند نفره عمیقی که از Dark Mirror وام گرفته بود را به نمایش می گذاشت. لازم به ذکر است که Bend Studio آن را برترین نسخه از سری سایفون فیلتر می داند.

2009؛ شروع راستای تازه

پس از گذشت تقریبا 10 سال، Bend Studio فراتر از سری سایفون فیلتر رفته و Resistance: Retribution را برای پلی استیشن پرتابل توسعه داد. Resistance یک قهرمان تازه به نام جیمز گریسون (James Grayson) را معرفی کرد. گریسون بلافاصله با ژاکت شیک خود به محبوب هواداران تبدیل شد که این برای بازیکنانی که کمپین مجذوب نماینده تک نفره را به سرانجام رسانده، معنای عمیق تری دارد. در این بازی، استودیو تخصص خود را در ساخت بازی های اکشن سوم شخص برای ساخت اثری اول شخص به کار برد. کنترل های بازی با قابلیت های اضافه شده مانند Aim Assist، بهبود بخشیده شدند.

یکی از برترین المان های پیاده سازی شده در Resistance: Retribution، سیستم چند نفره ی آن در پلی استیشن پرتابل بود که ما را یاد بازی های چند نفره پلی استیشن 3 می انداخت. این بخش یک تجربه عمیق حداکثر 8 نفره را برای بازیکنان فراهم کرد. هدف استودیو در واقع این بود که کیفیت کمپین تک نفره را گرفته و آن را با سیستم آنلاین ادغام کند که در این راه پیروز بود.

2012؛ آنچارتد

طبق گفته اعضای استودیو، آن ها همواره از مرزهای محدودیت سخت افزاری عبور می نمایند تا تجربیات منحصربه فردی را برای بازیکنان خود به ارمغان بیاورند. با Uncharted: Golden Abyss، استودیو بند یکی از چندین استودیو پلی استیشن بود که در نمایش قابلیت های پلی استیشن ویتا مشارکت داشت و به شکل گیری این دستگاه قابل حمل یاری کرد.

این بازی بعلاوه به استودیو فرصتی داد تا مهارت های خود را در موشن کپچر بهبود بخشد. در واقع در طول فرآیند توسعه، فناوری موشن کپچر همچنان تازه بوده و از اعضای استودیوی ناتی داگ Naughty Dog و تیم جلوه های بصری پلی استیشن یاری گرفته شده است.

2019؛ دیز گان

اولین آی پی اوریجینال استودیو پس از سایفون فیلتر، دیز گان (Days Gone) است که جاه طلبانه ترین بازی این استودیو نیز به شما می رود. پس از عرضه Uncharted: Golden Abyss روی پلی استیشن ویتا، تیم سازنده چالش بزرگ بعدی خود یعنی ایجاد یک دنیا باز پویا با سیستم های متنوع که قرار بود روی پلی استیشن 4 عرضه گردد را پذیرفت. طبق گفته استودیو، در بازی وجود موتور سیکلت یک تغییر بزرگ در نحوه رویکرد آن ها به کل بازی بوده است. چگونه حرکت از نقطه A به نقطه B، موانع موجود در راستا، راستاهای فرعی و غیره تعدادی از سوالاتی بوده که پاسخ به آن در حین توسعه دنیا بزرگ بازی ضروری بوده است.

از طرفی یکی از بزرگترین ویژگی های دیز گان که در ابتدا سروصدای زیادی به پا کرد؛ وجود گروه های بزرگ از زامبی ها بود. این گروه های بزرگ محدودیت های پلی استیشن 4 را کنار زده، تعداد قابل توجهی از دشمنان را در یک زمان روی صفحه نمایش داده و در عین حال پیشرفت استودیو در هوش مصنوعی را نشان دادند. وقتی در سال 2016 دیز گان به دنیا معرفی گردید، بزرگترین گروه زامبی های بازی به بازیکنان نمایش داده شد و این بلافاصله توجه آن ها را به خود جلب کرد و در این بین سوالاتی از نحوه مواجهه با آن ها گرفته تا مقدار سرگرم نمایند گی را در آن ها برانگیخت.

2022؛ اینده استودیو

Bend Studio در بیانیه ای در خصوص آینده این استودیو بیان نموده است:

منبع: PlayStation.Blog

منبع: دیجیکالا مگ

به "نگاهی به گذشته و آینده Bend Studio؛ از سایفون فیلتر تا دیز گان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به گذشته و آینده Bend Studio؛ از سایفون فیلتر تا دیز گان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید