همه چیز درباره استایل گرانج؛ بیانیه ای بر علیه زرق و برق و مصرف گرایی

به گزارش بهترین عینک آفتابی، استایل های گوناگونی در دنیا وجود دارند که بعضی از آن ها تنها در یک نوع سبک لباس پوشیدن خلاصه نمی شوند؛ بعضی از این استایل ها در واقع برگرفته از جنبش های اجتماعی و بیانگر سبک زندگی، علایق و طرز فکر خرده فرهنگ های گوناگون در دوره های مختلف تاریخ معاصر هستند. استایل گرانج یکی از استایل های محبوب و پرطرفدار در دنیا است که برگرفته از خرده فرهنگ های دهه هشتاد و نود میلادی است. حتی اگر نام این سبک پوشش به گوشتان نخورده باشد یکی از مهم ترین شاخصه های این استایل را مشاهده نموده اید؛ شلوارهای جین پاره و زاپ دار. در این مطلب ضمن معرفی استایل گرانج به پیشینه آن خواهیم پرداخت و مهم ترین شاخصه ها و آیتم های محبوب در این استایل را برایتان معرفی خواهیم کرد؛ همراه ما باشید.

همه چیز درباره استایل گرانج؛ بیانیه ای بر علیه زرق و برق و مصرف گرایی

استایل گرانج چیست و چه پیشینه ای دارد؟

اگر در مورد انواع استایل مطالعه کنید خواهید دید که بعضی از این استایل ها در واقع بیانیه های اجتماعی محسوب می شوند و استایل گرانج را می توانیم یکی از شاخص ترین سبک های پوشش بدانیم که برگرفته از جنبش های اجتماعی است. سردمدار این استایل کرت کوبین و گروه موسیقی او نیروانا است. کرت کوبین یکی از مشهورترین خوانندگان موسیقی دنیا است و با توجه به محبوبیت بسیار گسترده اش بین جوانان توانست سبکی بسیار تأثیرگذار در موسیقی و پوشش را در دنیا ترویج کند. فلسفه استایل گرانج بر یک مفهوم کلی پایدار است؛ پوشش عاری از زرق وبرق، خودنمایی و مصرف گرایی.

پیشینه استایل گرانج را باید در دوره ای جستجو کنیم که سبک موسیقی گرانج پدید آمد. سبک موسیقی گرانج برگرفته از موزیک هارد راک، پانک و متال بود که به وسیله گروه های موسیقی مشهوری مانند نیروانا، Alice in Chains و گروه پریل جم (Pearl Jam) در اواخر دهه هشتاد و اوایل دهه نود میلادی به وجود آمد. این سبک خاص موسیقی موردعلاقه آن دسته از جوانان آوانگاردی نهاده شد که این سبک از موسیقی را جنبشی برای به چالش کشیدن هنجارها و کلیشه های اجتماعی می دیدند و همان طور که انتظار می رفت گروه های موسیقی گرانج طرف داران بسیاری را در دنیا جذب کردند.

گروه های موزیک گرانج و هوادارانشان سبکی از مد را ترجیح می دادند که به دور از زرق وبرق و مصرف گرایی باشد و کاملاً به دور از ترندهای مد و فشن آن سال ها عمل می کردند؛ موهای ژولیده، ژاکت ها و پیراهن های مندرس رنگ و رو رفته و شلوارهای جین کهنه و معمولی از مهم ترین ویژگی های سبک پوشش طرف داران گرانج محسوب می شد و هواداران سبک گرانج که خود را گرانجر می نامیدند کوشش داشتند با این سبک پوشش بر علیه ترندهای پر زرق وبرق آن دوران بیانیه بدهند.

بعضی سبک گرانج را شبیه به سبک پانک می دانند در حالی که این دو سبک با یکدیگر متفاوت اند. در آن دورانی که گروه های موزیک پانک و هوادارانشان با آیتم هایی خاص مانند کت های چرمی، شلوارهای جین پاره، پیراهن بدون آستین، زنجیر فلزی و لباس های تیره سعی در خودنمایی و جلب توجه داشتند گرانجرهای راک سعی می کردند با پوشیدن لباس های مندرس و معمولی این نوع خودنمایی در استایل را به چالش بکشند. آن ها همه جا با لباس های معمولی روزمره شان را بر تن داشتند، از سالن کنسرت گرفته تا خیابان، مصاحبه های تلویزیونی و حتی مراسم مهم. آن ها با پیراهن های فلانل چهارخانه رنگ و رو رفته و بوت های دکتر مارتین با ماهیت بی تکلفشان به عنوان یک بیانیه ای ضد مد معرفی می شدند و صرفاً خود موسیقی را ابزاری برای بیان آرمان ها مطرح می کردند.

کرت کوبین، خواننده و گیتاریست نیروانا که به عنوان سردمدار سبک گرانج شناخته می شد، برای اجراهایش ژاکت های بافتنی گشاد، شلوار جین پاره، یک جفت کانورس می پوشید و موهای بلند نامرتبش جزو شاخصه های استایلش بود؛ بر همین اساس به تدریج طرف داران موزیک گرانج هم سبک پوشش موزیسین های محبوبشان را تقلید می کردند و روزانه بر طرف داران استایل گرانج افزوده می شد.

زمانی که گرانج در اوایل دهه 1990 تبدیل به یک روند محبوب شد، مارک جیکوبز طراح مد مشهور اولین طراحی بود که گرانج را به پلتفرم لوکس آورد. در سال 1993، جیکوبز به عنوان مدیر خلاق طراحی مد زنانه در برند Perry Ellis، مجموعه ای بهاری را معرفی کرد که از استایل گرانج الهام گرفته شده بود. این مجموعه شامل بعضی از آیتم های نمادین گرانج می شد، مانند پیراهن های فلانل، تیشرت های اورسایز با طرح های چاپی، چکمه های دکتر مارتین و کلاه های بافتنی طرح دار.

حتی مرگ نابهنگام و شوکه کننده کرت کوبین در دهه نود هم نتوانست از محبوبیت سبک گرانج کم کند و این سبک تا امروز بعد از گذشت سالیان متمادی هنوز هم هواداران بسیاری در دنیا دارد و نتوانسته بر بعضی از شاخصه های مد و فشن هم تأثیرگذار باشد. آیتم هایی از سبک گرانج مانند شلوارهای پاره و زاپ دار تا همین امروز در چرخه مد دنیای مانده اند.

در سبک گرانج مدرن لزوماً آیتم های کهنه و پاره وجود ندارند، بلکه المان ها و ویژگی های شاخص سبک گرانج با ترندهای مد و البته دیگر استایل ها ترکیب شده است و گستره متنوعی از رنگ ها و آیتم ها را برای افرادی که دوست دارند به این سبک لباس بپوشند پدید آورده است. گرانج استایل در ایران هم از محبوبیت بالایی برخوردار است و استایل گرانج ایرانی که به طور خاص در میان جوانان و نوجوانان محبوبیت دارد چندان تفاوتی با پوشش گرانجرها در سرتاسر دنیا ندارد.

چگونه استایل گرانج داشته باشیم؟

برای اینکه یک گرانجر اصیل باشید باید به سراغ آیتم های ساده و کژوال بروید و آن ها را با اکسسوری های گرانج ترکیب کنید. تیشرت های سایز بزرگ چاپی، پیراهن های فلانل چهارخانه و رنگ و رو رفته، بوت های ارتشی دکتر مارتین، بوت های پلت فورم، کتانی های کانورس، کت های چرمی یا جین، شلوارهای جین زاپ دار اصلی ترین و کلاسیک ترین آیتم های سبک گرانج محسوب می شوند. اکسسوری هایی مانند انواع چوکر، پیرسینگ، گوشواره های حلقه ای، کلاه های بافتنی طرح دار و… هم جزو آیتم های اصلی استایل گرانج است.

البته شما مجبور نیستید حتماً به سبک گرانج کلاسیک وفادار بمانید بلکه می توانید آیتم های پانک و گوتیک را نیز با آیتم های گرانج ترکیب کنید.

یکی از ویژگی های بازر سبک گرانج این است لباس ها اتوکشیده و مرتب نیستند بنابراین برای این که به این سبک لباس بپوشید پیراهن هایتان را اتو نکنید. چندلایه بودن هم یکی از ویژگی های این استایل است و ترکیب پیراهن یا شکت های چهارخانه با تی شرت یکی از رایج ترین ترکیب های گرانج است. در زمستان می توانید سویشرت های جودون اسپرت، ژاکت های پشمی و کت های جین را هم با لباس هایتان ترکیب کنید.

استایل گرانج دخترانه و زنانه

استایل گرانج مردانه و زنانه چندان تفاوت خاصی با هم ندارد؛ با این وجود اکسسوری هایی مانند چوکر و جوراب شلواری های زنبوری پاره جزو شاخصه های استایل گرانج دخترانه و زنانه است.

اگر می خواهید استایل گرانج کلاسیک به سبک دهه نود داشته باشید بهتر است برای انتخاب رنگ به سراغ رنگ های خنثی بروید؛ اما در استایل گرانج دخترانه آپشن های دیگری هم وجود دارد؛ شما می توانید با ترکیب رنگ های نئونی با آیتم های گرانج یک نوع استایل گرانج نئونی برای خودتان بسازید. طیف های بولد صورتی، آبی، زرد یا بنفش را هم می توانید به آیتم های سبک گرانج اضافه کنید. بهتر است یک رنگ بولد انتخاب نموده و بقیه رنگ های استایلتان را از میان رنگ های خنثی انتخاب کنید. پیراهن های فلانل یا دامن های چهارخانه با رنگ های بولد در این استایل کاربرد دارند. برای سبک گرانج دخترانه حتی می توانید به سراغ آیتم های پاستلی بروید و آن ها را با آیتم های گرانج چهارخانه ترکیب کنید.

درسبک گرانج دخترانه و زنانه برای انتخاب تی شرت به سراغ تی شرت های طرح داری بروید که یک یا دو سایز از خودتان بزرگ ترند و آن را با یک شومیز یا پیراهن مردانه چهارخانه اورسایز ترکیب کنید. تی شرت را می توانید روی شلوار بگذارید یا این که آن را داخل شلوار قرار داده و با کمربندهای چرمی استایل کنید. به جای تی شرت می توانید به سراغ کراپ تاپ های ساده هم بروید و آن ها را با شومیزهای چهارخانه ترکیب کنید. در زمستان کت های جین، سویشرت های اورسایز، کت های چرمی، انواع شکت ها و ژاکت های بافتنی آیتم های مناسبی برای شما هستند.

در انتخاب شلوار به سراغ شلوارهای جین زاپ دار راسته، بگی، مام استایل یا جذب بروید و البته دامن های کوتاه چهارخانه هم می توانند در استایل گرانج دخترانه آیتم های مناسبی برای شما باشند. پوشیدن جوراب شلواری های زنبوری زیر شلوارهای زاپ دار یا همراه با دامن یکی از متداول ترین ترکیب ها در سبک گرانج دخترانه است.

سبک گرانج یک سبک نسبتاً ناهماهنگ و راحت است؛ بنابراین برای کفش می توانید به سراغ کتانی های کانورس بروید یا بوت ها یا نیم بوت های پلتفرم، بوت های نظامی یا بوت های دکتر مارتین را انتخاب کنید. بوت های اسپرت همچون بوت های تیمبرلند هم می توانند گزینه های مناسبی برای استایل گرانج دخترانه باشند.

اکسسوری هایی مانند چوکرهای زنجیردار یا ساده، انواع پیرسینگ های ساده فلزی، عینک های آفتابی با قاب گرد، گوشواره های حلقه ای فلزی، دستبندهای چندلایه بافت یا چرمی، کمربندهای چرمی زنجیردار و کلاه های بافتنی طرح دار از شاخص ترین اکسسوری ها در استایل گرانج دخترانه هستند. تتو ها و رژ لب های تیره هم در طی سال ها به ترندهای گرانج تبدیل شدند. برای خرید اینترنتی انواع اکسسوری زنانه و دخترانه می توانید به فروشگاه بهترین عینک آفتابی مراجعه کنید.

در آلبوم زیر می توانید انواع مدل های استایل گرانج زنانه و دخترانه را مشاهده کنید.

استایل گرانج مردانه و پسرانه

برای داشتن استایل گرانج پسرانه و مردانه تی شرت های اورسایز طرح دار با طرح های گرافیکی جزو رایج ترین آیتم ها هستند. این تی شرت ها را در این استایل با شلوارهای راسته یا بگی جین زاپ دار ست کنید. به خاطر داشته باشید که آیتم های زاپ دار جزو رایج ترین و محبوب ترین آیتم ها در سبک گرانج محسوب می شوند. پیراهن های فلانل هم در استایل گرانج پسرانه و دخترانه جایگاه خاصی دارند و می توانید آن ها را روی تی شرت اورسایزتان بپوشید.

در زمستان، پاییز و بهار به سراغ ترکیب های لایه لایه بروید و کت های جین زاپ دار، کت های چرمی اورسایز، سویشرت ها و هودی های اورسایز و ژاکت های گشاد بافتنی را به استایلتان اضافه کنید.

برای کفش در تابستان به سراغ کفش های کانورس یا اسنیکرهای ساده ونس بروید و در زمستان بوت های نظامی یا بوت های اسپرت تیمبرلند و دکتر مارتین را امتحان کنید.

زنجیرهای فلزی، کلاه های بافتنی و دستبندهای چندلایه بافت یا چرمی و عینک های آفتابی با قاب گرد هم جزو محبوب ترین آیتم ها در سبک گرانج مردانه و پسرانه هستند. برای کیف هم می توانید به سراغ کیف های رودوشی پارچه ای یا کوله پشتی های ساده بروید. برای خرید انواع کوله پشتی و کیف رودوشی هماهنگ با استایل گرانج می توانید به فروشگاه بهترین عینک آفتابی مراجعه کنید.

در آلبوم زیر می توانید انواع مدل های سبک گرانج پسرانه و مردانه را ببینید و از نوع آیتم ها و چیدمان آن ها برای استایلتان ایده بگیرید.

در انتها

در این مطلب به معرفی و آموزش استایل گرانج پرداختیم. بار دیگر تأکید می کنیم که دوری از مصرف گرایی و زرق و برق، سادگی و راحتی جزو شاخصه های اصلی سبک گرانج است. اگر می خواهید به سبک گرانج کلاسیک وفادار بمانید آیتم های اصلی و شاخص این استایل را تهیه و جمع آوری کنید و اگر می خواهید سبک گرانج مدرن تری را داشته باشید می توانید بعضی آیتم های این استایل را با آیتم های ساده تر یا استایل های دیگر ترکیب کنید. با جستجوی هشتگ grunge style در پینترست، اینستاگرام و دیگر شبکه های اجتماعی می توانید مدل های مختلف این سبک را مشاهده نموده و برای استایل تان ایده بگیرید.

منابع: sewguide, thevou

منبع: دیجیکالا مگ

به "همه چیز درباره استایل گرانج؛ بیانیه ای بر علیه زرق و برق و مصرف گرایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره استایل گرانج؛ بیانیه ای بر علیه زرق و برق و مصرف گرایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید