واردات دستگاه سی تی اسکن به صفر می رسد

به گزارش بهترین عینک آفتابی به نقل از معاونت علمی و فناوری، نقش قابل توجهی که دستگاه سی تی اسکن در تشخیص بیماری دارد، پژوهشگران را ترغیب کرد تا با فراوری این دستگاه، در زمره معدود کشورهای دارای این فناوری قرار بگیریم.

واردات دستگاه سی تی اسکن به صفر می رسد

سی تی اسکن یکی از ابزارهای کاربردی و نسبتا نوین در تصویربرداری پزشکی است که برای آنالیز آسیب ها و بیماری های اندام های درونی مورد استفاده قرار می گیرد.

این روش به واسطه کاربری های فراوان و یاری های شایان توجهی که به بهبود فرایند تشخیص و درمان می انجامد، به جزء جدایی ناپذیری از مراحل تشخیص انواع بیماری تبدیل شده است.

علیرغم اهمیت بالای این محصول از بعد سلامت و جذابیت بالای مالی، تا پیش از این، برای بومی سازی آن تلاشی صورت نگرفته بود.

بنا به گفته علی داوری کارشناس بازرگانی یک شرکت دانش بنیان، ارزبری بالا، خدمات پس از فروش ضعیف و محدود شدن مراکز درمانی، تنها گوشه ای از مشکلاتی هستند که در حوزه سلامت و اقتصاد مبتنی بر آن به چشم می آید. لذا حمایت از بومی سازی این محصول، در دستور کار مرکز طرح های کلان ملی فناوری نهاده شد.

نخستین چالش در راستا فراوری دستگاه سی تی اسکن پزشکی، مکانیک پیچیده، دوار و دقیق این دستگاه در عین انتقال برق با ولتاژ بالا همراه با داده است. بعلاوه چالش هایی نظیر فراوری برق ولتاژ بالای مورد احتیاج، فراوری اشعه ایکس مناسب، کنترل دستگاه با حساسیت فراوان، تصویربرداری و خوانش اطلاعات و پردازش تصویر، از دیگر چالش های قابل ذکر در این زمینه است.

دستگاه سی تی اسکن ایران ساخت هم اکنون در شرف رسیدن به مرحله بهره برداری است که این مهم با طی شدن امور مربوط به مجوزها، طی دو تا سه آینده عملیاتی خواهد شد. با فراوری این دستگاه، 10 میلیون دلار صرفه جویی ارزی برای کشور رقم خورد و 30 نفر نیز به شکل مستقیم مشغول به کار شدند.

دستگاه سی تی اسکن بومی، نمونه داخلی دیگری ندارد و در فراوری آن، از فناوری بالایی استفاده شده است. فراوری این دستگاه سبب شد تا ایران در زمره کمتر از 10 کشوری قرار گیرد که به فناوری فراوری این دستگاه استراتژیک دست یافته است.

فراوری دستگاه سی تی اسکن پزشکی با هدف بومی سازی تجهیزات پزشکی تشخیصی، با حمایت های مرکز طرح های کلان ملی فناوری در راستا فراوری نهاده شد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "واردات دستگاه سی تی اسکن به صفر می رسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واردات دستگاه سی تی اسکن به صفر می رسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید