گزارش، پیگیری خبرنگاران از دو وزارتخانه افغانستان؛ آیا هزینه های دلاری مهاجرین کاهش می یابد؟

به گزارش بهترین عینک آفتابی، گذر افغانستانی ها در ایران بعید است که به سفارت و یا نمایندگی های کشورشان در بعضی شهرها نیفتد و برای پرداخت هزینه های دلاری در قبال دریافت خدمات کنسولی آه از نهاد برنیاورند. عملکرد و عدم دلسوزی دولت افغانستان آنها را با ناامیدی روبرو نموده است.

گزارش، پیگیری خبرنگاران از دو وزارتخانه افغانستان؛ آیا هزینه های دلاری مهاجرین کاهش می یابد؟

به گزارش دفتر منطقه ای بهترین عینک آفتابی، سالها مهاجرت و اقامت در ایران بدلایل مختلف؛ افغانستانی های بسیاری را واداشته تا خود را برای شرایط زندگی در کشور ما وفق دهند اما با وجود این مهاجرین نسبت به هزینه های دلاری که برای دریافت خدمات از سفارت و دیگر نمایندگی های افغانستان در ایران می پردازند به سطوح آمده اند.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی بهترین عینک آفتابی بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال اینستاگرامی بهترین عینک آفتابی بخوانید. (کلیک کنید)

بعید است که سروکار افغانستانی های مقیم ایران به سفارت کشورشان در تهران یا دیگر نمایندگی های کنسولی در دیگر شهرها نیفتد، اما دخل ریالی و خرج دلاری در قبال خدمات کنسولی آن هم با شرایط بد مالی، تورم و پایین آمدن ارزش تومان در بازارهای دنیای، موضوعی است که اتباع افغانستانی مهاجر در ایران را نسبت به عملکرد دولت کابل و عدم دلسوزی آنان با ناامیدی روبرو نموده است.

بسیاری از مهاجرین، دولت افغانستان را در این قبال مقصر می دانند، چند تن از مهاجرین افغان مقیم در ایران به بهترین عینک آفتابی گفته اند که این رفتار مقامات افغان، باعث ایجاد نا امیدی اتباع افغانستانی نسبت به حس مسئولیت پذیری مقامات کشورشان شده است، اتباع افغانستانی به این نتیجه رسیده اند که مسئولین افغان هیچ اهمیتی به شهروندان خود در خارج از این کشور قائل نیستند و در قبال مسائل آنان بی پروایی می نمایند.

نعمت الله رضایی از مراجعین افغان به کنسولگری افغانستان در شهر مشهد که در قبال اخذ خدمات کنسولی هزینه های بسیاری را پرداخت نموده است به خبرنگار دفتر منطقه ای بهترین عینک آفتابی گفت: وقتی مقامات مسئول نسبت به اوضاع مهاجرین بی پروا هستند چگونه می توان انتظار داشت که دیگر دولت ها برای ما دلسوزتر باشند، حتی گاهی وقت ها می توان گفت که کشورهای دیگر رفتار بهتری دارند.

از سوی دیگر، مسئولان در وزارت خارجه افغانستان می گویند: دریافت دلار در قبال عرضه خدمات در ایران بر اساس اصول و مقررات وضع شده صورت می گیرد و این هزینه ها در مقایسه با دیگر کشورها ناچیز است.

حامد تهذیب معاون سخنگوی وزارت خارجه افغانستان در این ارتباط به بهترین عینک آفتابی گفت: پرداخت هزینه های دلاری در قبال خدماتی همانند صدور پاسپورت و مدارک حقوقی، بر اساس اصول و مقررات صورت می گیرد، استاندارد نمایندگی های افغانستان در تمام کشورها همین است، قانون این است که در قبال خدمات کنسولی یورو یا دلار دریافت نمایند.

این اظهارات در حالی است که شرایط اقتصاد مهاجرین شنماینده است و به لحاظ مسائل مالی در ایران باید این مقررات سخت دولت افغانستان برای اتباع کشورشان تغییر کند، حامد تهذیب دراین باره نیز پاسخ داد که وزارت خارجه افغانستان کوشش می نماید تا سهولت های بیشتری برای مهاجرین فراهم گردد؛ اما به تقاضای دیگر مهاجرین پس از ثبت نام آنها در ایران پرداخته خواهد شد.

گران هیواد سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان نیز درباره هزینه های دلاری گفت که قرار نیست به این زودی ها تغییری در این مصارف به وجود بیاید و دولت افغانستان حاضر نیست در این رابطه استثنایی قائل گردد.

این در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه افغانستان به خبرنگار بهترین عینک آفتابی گفته بود که هزینه های دریافت پاسپورت برای اتباع افغانستانی مقیم ایران در مقایسه با دیگر کشورها ناچیز است.

هیواد در این ارتباط اظهارداشت: پاسپورت برای مهاجرین در ایران با پرداخت 20 دلار برای پنج سال اعتبار صادر می گردد حال آنکه در سایر کشورها قیمت آن 120 دلار است، این کاهش قیمت به دلیل شرایط مالی مهاجرین در ایران اجرا شده است.

اما وقتی به سفارت و یا نمایندگی های دیگر کنسولی افغانستان در ایران مراجعه کنیم به این موضوع پی خواهیم برد که دریافت هزینه 20 دلاری برای دریافت پاسپورت تنها یک بعد قضیه است، قضیه اصلی این است که این نمایندگی ها تنها در مرحله نخست صدور پاسپورت به اتباع افغانستانی 20 دلار دریافت می نمایند و در مراحل بعدی هزینه همان 120 دالر است که سخنگوی وزارت خارجه افغانستان به این موضوع هیچ اشاره ای نکرد.

این بدان معناست که مهاجرین پس از سرانجام اعتبار پاسپورت خود با احتساب 120 دلار باید هزینه گزافی را بپردازند.

اما با این وجود مسئولان در وزارت امور مهاجرین افغانستان صحبت های امیدوار نماینده تری را در این رابطه با بهترین عینک آفتابی داشتند، البته گفتنی است که با آنالیز اوضاع می توان دریافت که این صحبت ها در شرایط کنونی تنها امیدوار نماینده است و ظاهرات به این زودی ها جنبه اجرایی ندارد.

اسلام الدین جرأت سخنگوی وزارت مهاجرین می گوید؛ وزیر جدید امور مهاجرین افغانستان طرح کاملی را برای پایین آوردن هزینه های سنگین اتباع افغانستانی در ایران دارد.

وی با بیان این مطلب گفت: طرح کاهش هزینه های یکی از اولویت های وزیر جدید است، وزیر قبلی هم روی این موضوع کار نموده است، در حال حاضر این طرح آماده شده است اما می خواهیم بیشتر روی این طرح کار کنیم تا این هزینه ها کاهش یابند.

با توجه به اظهارات سخنگویان دولت افغانستان به نظر می رسد که اتباع افغانستانی به این زودی ها نمی توانند برای کاهش هزینه های سنگین دریافت خدمات کنسولی از نمایندگی های کشور خود در ایران بهره مند شوند.

فصل سرما و بحران آوارگان داخلی؛ وزارت مهاجرین افغانستان بودجه ای برای یاری ندارد

.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "گزارش، پیگیری خبرنگاران از دو وزارتخانه افغانستان؛ آیا هزینه های دلاری مهاجرین کاهش می یابد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، پیگیری خبرنگاران از دو وزارتخانه افغانستان؛ آیا هزینه های دلاری مهاجرین کاهش می یابد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید