کنسرت آیینی دوستی ایران و ترکمنستان برگزار گردید

به گزارش بهترین عینک آفتابی، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده و گزارشات منتشر شده، کنسرت آیینی دوستی ایران و ترکمنستان برگزار گردید.

کنسرت آیینی دوستی ایران و ترکمنستان برگزار گردید

محل برگزاری کنسرت، سالن سینما وطن عشق آباد بود که هر شب جمعیتی نزدیک به 500 نفر به تماشای آن نشستند و فیلم آن هر روز از شبکه ملی ترکمنستان پخش شد.

کنسرت دو روزه بود که با اجرای گروه های آیینی از شهرهای تبریز (آذربایجان شرقی)، خواف (خراسان رضوی) و جوانرود (کرمانشاه) همراه شد و استقبال زیاد ترکمنستانی ها بویژه دانشجویان و فارسی آموزان را در پی داشت.

گروههای سماژین، داغلار، حتن و کوژین از ایران در دو شب حرکات آیینی تمنای باران، شالاخو، یوخینا، هلپرکه، گریان، چوب بازی و لری سه پا را اجرا کردند و نوازندگان نیز در هم نوایی تار، دوتار و دف، ترانه های فولکلور خراسانی و کردی را در مرکز همسایه شمال شرقی ایران به آواز درآوردند.

فریبرز عزیزی، رهبر گروههای موسیقی و آیینی که در ترکمنستان حضور داشتند، درباره جزئیات هر یک از این آیین ها شرحاتی داد و تاکید نمود که بسیاری از مردم حرکات موزون را پایکوبی می دانند در حالی که آنچه اجرا می گردد از آیین کهن و تاریخ ایران سرچشمه گرفته است.

او شرح داد که آیین تمنای باران که از سوی گروه خواف استان خراسان رضوی اجرا شد، متأثر از جغرافیا و اقلیم آن منطقه است که باعث شده اقتصاد مردم آن خطه ایران بر پایه گندم کاری باشد، در نتیجه هنگامی که بارش باران کم میشد مردم با نیایش و اجرای حرکات آیینی طلب باران می کردند.

در اجرای لری سه پا نیز کوبیدن و ریتم گرفتن پا به معنی دعوت به وصل است که در مراسم عروسی اجرا می َ گردد. گروه آیینی سماژین از کرمانشاه نیز تمام اجراهای خود را با دستمال سفید به نشانه صلح و دوستی انجام داد. یکی از اجراهای پرطرفدار این کنسرت نیز از سوی گروه آذری داغلار بود که شالاخو و یوخینا نام داشت که بیشتر در مراسم های عروسی آذری ها اجرا می گردد؛ حرکاتی در همراهی با موسیقی آذری که به منزله دعوت طایفه داماد از عروس برای یک زندگی طولانی است.

در کنار اجرای گروههای ایرانی که با استقبال پرشور ترکمنستانی ها روبرو شد، گروههای آیینی ترکمنستان و خواننده های ملی این کشور در این کنسرت دوستی به اجرای برنامه پرداختند و در سرانجام نیز گروههای ایرانی و خواننده های ترکمنی اجراهای آیینی و هم نوازی های مشترکی را به شکلی بداهه به نمایش گذاشتند که با استقبال زیادی روبرو شد.

این کنسرت از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (وابسته به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی) در شهر عشق آباد با همراهی بخش گردشگری وزارت فرهنگ ترکمنستان و در ادامه جشنواره گردشگری دو کشور برگزار گردید. این جشنواره با هدف تحکیم روابط فرهنگی و توریستی بین ایران و ترکمنستان از نهم تا یازدهم آبان در عشق آباد برگزار گردید که با ورود سفیر تازه ایران به ترکمنستان همزمان شد. علی مجتبی روزبهانی، سفیر تازه ایران در ترکمنستان در اختتامیه این جشنواره و کنسرت نیز تاکید نمود که اجرای برنامه های مشترک و گاه بداهه در این رویداد نشان می دهد نه تنها سرزمین های ایران و ترکمنستان به یکدیگر نزدیک است، بلکه فرهنگ و دلهای مردم نیز به هم نزدیک است که پیوند دو کشور را میتواند تحکیم کند.

نوید رسولی، رایزن فرهنگی ایران در ترکمنستان نیز تاکید نمود که این جشنواره بیشتر به انگیزه ضرورت تقویت شناخت مردم دو کشور از یکدیگر برگزار گردید تا رفت و آمد گردشگری بین دو کشور هم مرز تقویت گردد.

منبع: همگردی

به "کنسرت آیینی دوستی ایران و ترکمنستان برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کنسرت آیینی دوستی ایران و ترکمنستان برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید