یونسکو از طرح بچه های محله استقبال کرد ، اینجا دهه نودی ها کتاب می نویسند

به گزارش بهترین عینک آفتابی، فکر و ایده مجذوب کننده یک فرد می تواند زمینه ساز اتفاق های نیکو باشد. سعید رهنما با یک تصمیم خلاقانه کتاب هایی را به چاپ رسانده است که نویسندگانش بچه ها، نوجوانان و جوانان هستند. او و دوستانش سال هاست در پی کشف استعدادهای فرهنگی بچه های محله های تهران هستند.

یونسکو از طرح بچه های محله استقبال کرد ، اینجا دهه نودی ها کتاب می نویسند

بهترین عینک آفتابی - سمیرا باباجانپور: آنچه چند سالی است هم وغم سعید رهنما شده است عمل نیکی است که از آن به عنوان خیر ماندگار نام می برند.

خواندنی های بیشتر را اینجا بخوانید

کشف استعدادهای فرهنگی بچه ها و نوجوانان محله ها و ترغیب آن ها به مطالعه و نویسندگی و درنتیجه چاپ کتاب های این بچه ها کار ساده ای نیست. خودش می گوید: سال ها قبل دانش آموز مدرسه شهید عموئیان در محله بیمه بودم. آن زمان نام مدرسه برایم هیچ معنا و مفهومی نداشت. تنها یک نام بود. بزرگ تر که شدم هر وقت از کنار مدرسه ام رد می شدم به نام شهید عموئیان نگاه می کردم و از خودم می پرسیدم: شهید عموئیان کیست؟ اهالی می گویند ساکن این محله بوده. پس چرا من و دیگران چیزی درباره اش نمی دانیم؟ همین سؤال با تماشا نام ونام همه شهدایی که نامشان نشانی خیلی از خیابان ها و معابر محله بود برایم تکرار می شد. با همفکری دوستان تصمیم گرفتیم زندگی نامه شهدای محله مان را بنویسیم.

رونمایی از کتاب نویسندگان جوان

فهرست شهدای محله های بیمه، اکباتان، شهید فکوری و آپادانا را تهیه کردیم. تصمیم گرفتیم گذری به زندگی و خاطرات این شهدا داشته باشیم. با یک گروه 20 نفره آغاز کردیم. موفقیت این کار باعث شد تا در مدرسه شهید عموئیان که مسئولیت امور فرهنگی اش را بر عهده دارم طرح گروه نویسندگان جوان مطرح گردد. این کار باعث شد تا متوجه شوم چقدر نوجوان ها و جوانان محله استعداد نوشتن دارند. موضوع را برای دانش آموزان توضیح دادم و تعدادی از آن ها همراهمان شدند. دانش آموزانی که هیچ گونه شناختی از نویسندگی نداشتند الآن در حال نوشتن سومین و یا چهارمین کتابشان هستند.

مرنام رونمایی از کتاب نویسندگان دهه نودی و هشتادی

لذت کتاب نوشتن

ایده رهنما برای دانش آموزان مدرسه شهید عموییان کم کم در منطقه 5 بسط و توسعه یافت. انجمن نویسندگان جوان محلات تهران برای حمایت از بچه ها و نوجوانان خلاق شکل گرفت. آن ها تا به امروز 160 کتاب چاپ نموده اند.

او می گوید: بچه ها بیشتر دهه 70 و 80 هستند. قشر جوانی که باید خودشان را در فضای فرهنگی کشور پیدا و معرفی نمایند. از طرفی این قشر بیشتر با موبایل و فضای مجازی درگیر است درنتیجه با نوشتن کتاب نه تنها سرانه مطالعه را افزایش می دهیم بلکه آن ها رتبه جامعه مؤلفین نویسندگان خوش فکر و جوان معرفی می کنیم. جالب اینکه از سال گذشته بچه ها دهه نودی هم همراهمان شدند و کتاب می نویسند. حالا این گروه به یک گروه مهم و صاحب نام در میان نویسندگان جوان کشور تبدیل شده اند که کتاب هایشان ترجمه می گردد و یونسکو از طرحشان استقبال می نماید. وقتی پای صحبت های هر کدام از اعضای این گروه می نشینیم همگی از ناباوری صحبت می نمایند که در ابتدای کار دچارش شده اند. این جمله یعنی من هم می توانم کتاب بنویسم؟ اولین سؤالی است که هرکدام در مواجهه با این ایده از خود پرسیدند. این سؤال حالا نه تنها پاسخ داده شده است بلکه به این جمله باید کتاب های بیشتری بنویسم و کتاب هایم را به دیگران معرفی کنم تغییریافته است.

حمایت مالی از نویسندگان جوان

رهنما می گوید: هدف ما افزایش اندازه مطالعه جوانان است به طوری که شما برای اینکه بتونید کتاب بنویسید نیاز به مطالعه زیاد دارید این امر باعث افزایش سطح مطالعه در جوانان و ترغیب آن ها می گردد. برای علاقه مندان به نویسندگی کلاس های آموزشی رایگان برگزار می کنیم و بعد از نگارش کتاب حمایت مالی برای چاپ اثر انجام می گردد. وقتی کتابی چاپ شد نویسنده جوان رها نمی گردد بلکه کتاب او را در فضاهای نمایشگاهی معرفی می کنیم. برایشان مرنام رونمایی از کتاب می گیریم. نکته ای که برایمان اهمیت دارد حس اعتمادبه نفسی است که باید در این بچه ها تقویت گردد.

منبع: همشهری آنلاین

به "یونسکو از طرح بچه های محله استقبال کرد ، اینجا دهه نودی ها کتاب می نویسند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یونسکو از طرح بچه های محله استقبال کرد ، اینجا دهه نودی ها کتاب می نویسند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید