126 میلیون تن تولیدات کشاورزی داریم، باید به سمت علمی کردن کشاورزی برویم

به گزارش بهترین عینک آفتابی، خبرنگاران/کرمانشاه معاون ترویج و آموزش سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی اندازه فراوری محصولات کشاورزی کشور را 126 میلیون تن اعلام و تاکید نمود: برای افزایش این فراوریات و خلق ثروت در حوزه کشاورزی باید به سمت علمی کردن این حوزه حرکت کنیم.

126 میلیون تن تولیدات کشاورزی داریم، باید به سمت علمی کردن کشاورزی برویم

دکتر علی اکبر مویدی در آیین افتتاحیه رویداد کارآفرینی استارتاپ تریپ کشاورزی که بصورت مجازی در کرمانشاه برگزار گردید، از کشاورزی به عنوان یکی از حوزه های اولویت دار و مهم کشور یاد کرد و اضافه کرد: این حوزه بحث امنیت غذایی را در پی دارد و همیشه مباحث مربوط به آن در اولویت قرار داشته است.

وی مقدار فراوری محصولات کشاورزی کشور را 126 میلیون تن اعلام و توضیح داد: این مقدار فراوری به همت 4.3 میلیون بهره بردار حوزه کشاورزی در کشور به دست آمده که استان کرمانشاه نقش بی بدیلی در این مقدار فراوری داشته است.

مویدی از کرمانشاه به عنوان قطب کشاورزی کشور یاد کرد و اضافه کرد: نقش این استان در فراوری محصولات کشاورزی کشور بی بدیل است و قطعا باید حمایت های جدی تری از این حوزه در استان صورت گیرد.

معاون سازمان تات با تاکید بر لزوم علمی کردن حوزه کشاورزی کشور گفت: در حال حاضر باید فارغ التحصیلان دانشگاهی این حوزه را حمایت نموده و توجه ویژه ای به آنها داشته باشیم، چرا که با علمی کردن کشاورزی می توانیم بهره بیشتری از ظرفیت های این حوزه ببریم.

مویدی اضافه کرد: احتیاج به فراوری علم در حوزه کشاورزی داریم و باید بتوانیم این علم را با شیوه های ترویجی به کشاورزان و بهره برداران منتقل نموده و از طرفی با استفاده از این علم زمینه فراوری ثروت در حوزه کشاورزی را فراهم کنیم.

وی گفت: در حال حاضر میانگین فراوری گندم در هر هکتار در کشور چهار تا پنج تن است درحالیکه کشاورزان نمونه ما بین 10 تا 12 تن برداشت گندم دارند و با آنالیز ها اجرا شده معین شده تنها استفاده از علم و داده های علمی موجب این مقدار افزایش فراوری و به تبع آن فراوری ثروت برای کشاورزان شده است.

مویدی گفت: به همین دلیل احتیاج است که به سمت علمی کردن کشاورزی کشور حرکت کنیم و این مهم زمانی رخ می دهد که مراکز علمی و استارتاپی را در کنار کشاورزان و بهره برداران داشته باشیم.

این مسئول اضافه کرد: برگزاری این رویداد آغاز خوبی برای حرکت در این راستا است و جای تقدیر است که مسئولان حوزه کشاورزی استان کرمانشاه در این رویداد در کنار استارتاپ ها و پارک علم و فناوری قرار گرفته اند.

مویدی در ادامه با اشاره به فعالیت 20 موسسه تحقیقاتی مادر در کشور گفت: این موسسات در چند زمینه تخصصی در حوزه کشاورزی فعالیت دارند و تامین کننده احتیاجهای پژوهشی کشور در این حوزه هستند.

وی اضافه کرد: علاوه بر اینها هم اکنون 32 مرکز تحقیقاتی و آموزشی در سراسر کشور فعال است و 1800 عضو هیات علمی و هزار محقق با مجموعه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور همکاری دارند.

مویدی گفت: اگر بتوانیم زمینه ارتباط این محققان و اساتید با حوزه های دانشگاهی و اجرایی کشاورزی را برقرار کنیم، می تواند آغاز خوبی برای حرکت در راستا علمی سازی کشاورزی کشور باشد که برگزاری این رویداد عملا این ارتباط را در استان کرمانشاه کلید زده و امیدواریم چنین رویدادهایی استمرار یابد.

این مسئول گفت: از هیچ تلاشی برای حمایت از چنین برنامه هایی دریغ نمی کنیم و آماده هرگونه همکاری علمی در برگزاری این رویدادها و حمایت از استارتاپ های این حوزه هستیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "126 میلیون تن تولیدات کشاورزی داریم، باید به سمت علمی کردن کشاورزی برویم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "126 میلیون تن تولیدات کشاورزی داریم، باید به سمت علمی کردن کشاورزی برویم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید