از پیشخدمت ربات تا منو های مبتنی بر DNA: چگونه هوش مصنوعی صنعت غذا را تغییر می دهد؟

به گزارش بهترین عینک آفتابی، تصور کنید که به یک رستوران می روید و اولین چیزی که هنگام ورود می بینید یک صفحه نمایش است. دوربینی با دید مصنوعی تشخیص می دهد که شما تنها آمده اید یا به عنوان یک زوج یا همراه خانواده آمده اید. یا آن که مرد هستید یا زن. بر اساس این اطلاعات صفحه نمایش گزینه های مختلف منو را به شما ارائه می دهد.

از پیشخدمت ربات تا منو های مبتنی بر DNA: چگونه هوش مصنوعی صنعت غذا را تغییر می دهد؟

به گزارش بهترین عینک آفتابی به نقل از ال پائیس، اگر همراه خانواده غذا می خورید منو های خانوادگی بر روی صفحه ظاهر می شوند. Ladorian یک شرکت متخصص در زمینه هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل داده ها که از سال 2016 میلادی در اسپانیا فعالیت می کند به ارائه این سیستم به رستوران ها می پردازد. ثابت شده که این نوع هوش مصنوعی گردش مالی را افزایش می دهد.

همه رستوران ها نمی توانند به این نوع فناوری دسترسی داشته باشند، اما این راهکار ها در رستوران هایی که به آن دسترسی دارند بسیار خوب عمل می کند. هوش مصنوعی مدت ها پیش وارد علم غذایی و خوراک شناسی شد. این تنها یک نمونه از آن است که نشان می دهد چگونه هوش مصنوعی می تواند صنعت را متحول کند.

از طرفی هوش مصنوعی می تواند فرآیند های داخل آشپزخانه را بهینه کند و از طرف دیگر نحوه کار رستوران ها را تغییر می دهد و به طور مستقیم بر تجربه صرف غذا در رستوران تاثیر می گذارد.

هوش مصنوعی می تواند کار های دست و پا گیر مختلف را در آشپزخانه انجام دهد مانند سیستم زمان بندی رزرو ها و مشخصات آن ها. هم چنین، سیستم دستورات صوتی که هوش مصنوعی قادر به شناسایی آن است به رستوران ها یاری می کند.

بر اساس گزارش BCC Innovation و Delectatechs Digitalization of the Hospitality Industry در اسپانیا 15.93 درصد از صنعت رستوران داری اسپانیا تا حد زیادی دیجیتالی شده و 32.41 درصد در مرحله دیجیتالی شدن است. در اسپانیا مناطقی، چون مادرید، بارسلونا، جزایر بالئاری و مالاگا در تحول دیجیتالی پیشرو بوده اند.

یک استارت آپ مستقر در مادرید به نام Dynam Eat از فناوری هایی استفاده می کند که پیش تر در خطوط هوایی و هتل ها برای ساده سازی قیمت ها مورد استفاده نهاده شده اند. در این حالت اگر در رستوران هستید و رستوران پر است ممکن است قیمت ها کمی افزایش یابد یا منو دوباره توزیع شود تا غذا ها سریع تر از آشپزخانه بیرون آمده و سرو شوند. به عبارت دیگر، همه چیز بر اساس عرضه و تقاضا پویا است.

یکی دیگر از شرکت های پیشگام در این عرصه Satis.IA است که از خطا ها جلوگیری می کند و پرسنل را آموزش می دهد تا بهره وری خود را به وسیله هوش مصنوعی بهبود بخشند. رستوران ها با استفاده از ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی پیروز می شوند استاندارد های کیفیت را با استفاده از دید مصنوعی حفظ نمایند.

برای مثال، زمانی که اشتباهی در هنگام تهیه یک دستور غذا یا یک سفارش رخ می دهد یک هشدار اعلام می شود. NotCo شرکت راه اندازی محصولات گیاهی معروف شیلیایی با دفاتری در ایالات متحده، آرژانتین و برزیل نیز در این عرصه حضوری برجسته دارد. آن شرکت دستور العمل های خود را با استفاده از یک الگوریتم هوش مصنوعی به نام Giuseppe توسعه داده که با سبزیجات برای تقلید طعم ها و بافت های مشابه با محصولات حیوانی، ترکیبات عالی ایجاد می کند.

تعاملات هوش مصنوعی و مشتری

مشتری بعلاوه می تواند مزایای بسیاری را از پیاده سازی هوش مصنوعی در این صنعت به دست آورد. توانایی سفارشی کردن طعم و تغذیه یکی از این مزیت هاست. امروزه پروژه های متفاوتی وجود دارد به ویژه در ایالات متحده، بریتانیا و ژاپن که شامل به دست آوردن اطلاعات پزشکی مشتری به وسیله آزمایش های DNA، میکروبیوتا یا آزمایش خون می شود و از این اطلاعات برای طراحی رژیم غذایی خاص یا مکمل های غذایی استفاده می کند. این قابلیت می تواند برای افرادی که از آلرژی، عدم تحمل و محدودیت های غذایی رنج می برند بسیار مفید باشد.

BCC Innovation پروژه ای را اجرا کرد که در آن منو حول مشخصات ژنتیکی مشتری در رستوران LaBe در سن سباستین در اسپانیا می چرخید. زوج های مشتری پیش از صرف شام تحت آزمایش های ژنتیکی تایید شده علمی نهاده شدند که به وسیله مرکز تحقیقاتی انستیتوی غذایی IMDEA در همکاری با دانشگاه مادرید پیشرفته بود. این مطالعات گزارش جامعی را به دست آورد و سپس برای ایجاد یک منوی شخصی بر اساس DNA مشتری مورد استفاده نهاده شد. این نتایج نشان داد که چگونه فرآیند های بدن افراد بر عملکرد ورزشی یا پیری تاثیر می گذارد. این نتایج هم چنین به منظور جلوگیری از عدم تحمل غذایی و آلرژی مفید هستند.

تمام این موارد این پرسش را ایجاد می کند که افکار عمومی در خصوص استفاده از هوش مصنوعی در این راه چه احساسی دارند. این موضوع بحثی را بین افرادی که فکر می نمایند هوش مصنوعی ابزار فوق العاده ای است و دیگرانی که احساس می نمایند به حریم خصوصی آنان تجاوز شده برانگیخته است.

هواداران استفاده از فناوری های مبتنی بر هوش مصنوعی معتقدند این فناوری ها تهاجمی نیستند و افراد به ندرت نسبت به چگونگی تاثیر آن آگاهی دارند. بسیاری از مشتریان توجه شخصی را دوست دارند. برای مثال، رستوران ها براساس همین میل کماکان ترجیح می دهند پیشخدمتی داشته باشند که سفارش را از مشتری سر میز دریافت کند و با او صحبت نماید و نه آن که انتخاب مشتری به وسیله کد QR صورت گیرد. با این وجود، این چیزی است که در طول زمان تغییر می کند. هوش مصنوعی به برق تازه تبدیل خواهد شد و در هر کاری که ما انجام می دهیم و در هر چیزی که از آن استفاده خواهیم کرد وجود خواهد داشت.

رستوران های هوشمند و نوآورانه با هوش مصنوعی

رستوران هوشمند NUA در بارسلون یکی از اولین رستوران های هوشمند اروپا است. میز های آن تبلت یا صفحه نمایش لمسی هستند که می توانید با مراجعه به منو سفارش خود را ثبت نموده و هزینه آن را پرداخت نمایید. علاوه بر آن، مشتریان می توانند اخبار را دیدن نمایند، بازی نمایند و حتی یک تاکسی سفارش دهند. ثابت شده که این نوع فناوری زمان را بهینه می کند، خطا ها را کاهش می دهد و به سرگرم شدن مشتری یاری می کند.

ربات های مبتنی بر هوش مصنوعی یکی دیگر از فناوری هایی هستند که بعضی از رستوران ها از پیش در عرضه های خود گنجانده اند. رستوران زنجیره ای Pokesito یکی از رستوران هایی است که از این فناوری بهره می برد. ربات ها می توانند سفارش ها به گونه ای به میز تحویل دهند که گویی پیشخدمت هستند. آنان می توانند خدمات خود را با سرعت های مختلف ارائه دهند و یک میکروفون و بلندگو دارند که می توان با آن ارتباط برقرار کرد. علاوه بر این، آنان قابلیت جلوگیری از برخورد با موانع بر سر راه شان را دارند. هوش مصنوعی به آنان اجازه می دهد تا به طور مستقل یاد بگیرند بنابراین، می توانند روال کاری خود را تنظیم نموده و کارایی شان را بهینه سازند.

یک استارت آپ اسپانیایی به نام Haddock در سال 2020 میلادی فناوری با تشخیص نوری را توسعه داد که می تواند حروف و اعداد نوشته شده روی کاغذ را تشخیص دهد و به طور اتوماتیک آن را دیجیتالی کند. این قابلیت امکان کنترل بلادرنگ هزینه های کسب و کار را فراهم می کند. La Taqueria، Miss Sushi، Guakame و Flax & Kale از جمله رستوران هایی هستند که به Haddock پیوسته اند و هم چنین رستوران Can Pizza که شعبی در مادرید و بارسلون دارد نیز پیتزایی را ارائه نموده که دستور پخت آن به وسیله فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی تهیه شده است.

هدف اصلی هوش مصنوعی بهینه سازی زمان و کوشش است. اگر فناوری و قابلیت این به پول تبدیل شود حتی بهتر است. بعید است که یک سرآشپز از اینکه مجبور نیست موجودی انبار را چک نموده و تمام محصولات را یک به یک در هر قفسه شمارش نماید گلایه ای داشته باشد، زیرا با استفاده از فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی از پیش الگوریتمی وجود خواهد داشت که این کار را در کسری از ثانیه انجام می دهد.

در حال حاضر، یکی از شایع ترین مسائل بخش های صنعت مهمانداری از جمله رستوران داری دشواری کاهش ساعات کاری است. افراد دیگر حاضر نیستند 16 ساعت در روز کار نمایند. احتمالا هوش مصنوعی جایگزین انسان ها نخواهد شد، اما قطعا می تواند زندگی را برای افرادی که در این بخش کار می نمایند آسان تر سازد.

منبع: فرارو

به "از پیشخدمت ربات تا منو های مبتنی بر DNA: چگونه هوش مصنوعی صنعت غذا را تغییر می دهد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از پیشخدمت ربات تا منو های مبتنی بر DNA: چگونه هوش مصنوعی صنعت غذا را تغییر می دهد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید