5 علت خوب برای مصرف بیشتر پیاز

به گزارش بهترین عینک آفتابی، پیاز یکی از پر مصرف ترین و پر طرفدارترین مواد غذایی موجود در هر آشپزخانه ای است.

5 علت خوب برای مصرف بیشتر پیاز

بیخود نیست وقتی کودکی را پشت سر می گذاریم یکی از هواداران پر و پا قرص این ماده غذایی می شویم. چون همین پیاز خودمان ضدسرطان و ضد دیابت است، باعث جریان بهتر خون می گردد، با کلسترول بالا مقابله می نماید و غیره. با ما همراه باشید تا بگوییم این ماده غذایی چه خواصی دارد و چگونه باید از آن بهره ببرید تا خواص بیشتری عایدتان گردد.

پیاز خواص ضد سرطانی دارد

پیاز از ابتلا به بعضی از سرطان ها پیشگیری می نماید و حتی می تواند جلوی رشد سلول های سرطانی را بگیرد. نتایج پژوهش های متعدد نشان می دهد که پیاز می تواند باعث پیشگیری از سرطان معده و سرطان لوله گوارش گردد.

می پرسید چرا؟ به خاطر این که پیاز حاوی آنتی اکسیدان هایی مثل آنتوسیانین و کرستین است که خواص ضدسرطانی دارند. نتایج یک پژوهش فرانسوی که روی موش های مبتلا به سرطان کولون اجرا شده نشان می دهد عصاره پیاز می تواند جلوی تکثیر سلول های سرطانی را بگیرد.

روش مصرف

البته که نمی گردد مثلاً یک قابلمه پیاز بار بگذارید و میل کنید. همواره پیاز برای طعم دار کردن خوراکی ها استفاده می گردد. بهتر است بدانید که پیاز سفید در مقایسه با پیاز قرمز یا زرد حاوی آنتی اکسیدان های کمتری است. پیاز را با مواد غذایی دیگر که سرشار از آنتی اکسیدان است مصرف کنید مثل سبزیجات رنگی.

پیاز را به صورت خام یا پخته وارد برنامه غذایی تان بکنید؛ اما توجه داشته باشید که در پخت آن از روغن بیش از مقدار استفاده نکنید.

پیاز با کلسترول مقابله می نماید

پیاز خواص ضد کلسترولی دارد. این خاصیت پیاز مدیون خواص آنتی اکسیدانی و امگا 3های موجود در آن است. در واقع پیاز به یاری امگا3های خود به کاهش مقدار تری گلیسیرید خون یاری می نماید. تری گلیسیریدها چربی هایی هستند که بدن به عنوان انرژی از آن ها استفاده می نماید.

پیاز از ابتلا به بعضی از سرطان ها پیشگیری می نماید و حتی می تواند جلوی رشد سلول های سرطانی را بگیرد. نتایج پژوهش های متعدد نشان می دهد که پیاز می تواند باعث پیشگیری از سرطان معده و سرطان لوله گوارش گردد.

هنوز به طور دقیق ارتباط بین تری گلیسیرید و کلسترول معین نشده است اما متخصصان بر این باورند زمانی که مقدار تری گلیسیرید بالا می رود مقدار کلسترول خوب کاهش می یابد و به این ترتیب کلسترول بد خطرناک تر شده منجر به بسته شدن رگ های خونی می گردد.

برای استفاده بیشتر از آنتی اکسیدان ها از پیاز قرمز یا زرد بهره ببرید. می توانید از پیاز خام برای تهیه انواع سالادها بهره ببرید. زمانی که می خواهید پیاز را بپزید و یا سرخ کنید از روغن زیاد استفاده نکنید. پیاز خام آنتی اکسیدان های بیشتری دارد. پخت و پز مقدار آنتی اکسیدان های این ماده غذایی را به مقدار کم کاهش می دهد.

توجه داشته باشید که پیاز به تنهایی معجزه نمی نماید. زمانی خواص این ماده غذایی بیشتر می گردد که در چهار چوب یک تغذیه سالم و متنوع حاوی میوه و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان مصرف گردد.

آیا پیاز برای رگ های خونی مفید است؟

اگر چه این خاصیت پیاز به پای سیر نمی رسد اما باید بدانید که پیاز به گردش خون بهتر یاری زیادی می نماید. نتایج یک پژوهش انگلیسی نشان می دهد افرادی که روزانه سوپ پیاز می خورند کمتر دچار انباشتگی جرم در رگ های خونی شان می شوند. البته مطالعات در این زمینه همچنان ادامه دارد.

در واقع پیاز حاوی آنتی اکسیدان ها و ترکیبات سولفیدی (گوگرددار) است و برای همین برای رگ ها مفید است. بعلاوه باید بدانید که این ماده غذایی مفید حاوی امگا 3 نیز هست که مقدار کلسترول خون را پایین می آورد. پتاسیم موجود در آن، نمک بیش از مقدار بدن را دفع می نماید و برای همین قلب و رگ های خونی را در سلامت نگه می دارد.

حتماً سر سفره پیاز خام داشته باشید. در تهیه سالادهایتان از این ماده غذایی غافل نشوید. توجه داشته باشید پیاز خام حاوی آنتی اکسیدان های بیشتری است.

پیاز همیار لاغری

اصلاً هر ماده غذایی که باعث لاغری گردد عزیزتر است. اگر می خواهید لاغر شوید پیاز را وارد برنامه غذایی تان بکنید. اول به خاطر این که پیاز حاوی فیبر است. فرقی نمی نماید که خام باشد یا پخته! فیبرهای موجود در آن داخل دستگاه گوارش حجیم می گردد و برای همین احساس گرسنگی را کاهش می دهد.

این ماده غذایی بعلاوه ادرارآور است و به دفع سموم بدن یاری می نماید. در نهایت باید بگوییم که پیاز مقدار تری گلیسیرید خون را کاهش می دهد. تری گلیسیریدها چربی های انباشته شده در بافت های چربی بدن هستند که در شکم، ران ها و غیره انباشته می شوند.

فرقی نمی نماید چه پیازی باشد! اگر می خواهید لاغر شوید پیاز سفید، قرمز، زرد، خام و پخته میل کنید. توجه داشته باشید که در پخت آن از روغن بیش از حد استفاده نکنید.

پیاز خواص ضد دیابتی دارد

پیاز یک ماده غذایی مفید برای بیماران مبتلا به دیابت است. به عقیده بعضی از متخصصان نباید در مصرف آن زیاده روی کرد زیرا حاوی مقدار قابل ملاحظه ای گلوسید است. اما همین پیاز تری گلیسیرید خون را کاهش می دهد. همان کاری که انسولین به ویژه در افراد مبتلا به اضافه وزن انجام نمی دهد. واقعیت این است که پیاز حاوی ماده ای به نام گلوکوکینین است که حرف و حدیث زیادی در خصوص آن وجود دارد. به عقیده بعضی از متخصصان این ماده مقدار قند خون را کاهش می دهد.

به عقیده بعضی دیگر گلوکوکینین باعث تحریک پانکراس می گردد که وظیفه کنترل مقدار گلوکز را دارد. در هر حال تأثیری که پیاز در مقابله با مسائل قلبی عروقی دارد برای افرادی که از دیابت نوع دو رنج می برند و یا پتانسیل ابتلا به آن را دارند مفید است.

بهتر است در این مورد نظر پزشک معالج خود را جویا شوید. در واقع پزشک شما بهتر می تواند تشخیص دهد که شما می توانید از پیاز بهره ببرید یا نه.

با بوی بد دهان بعد از مصرف پیاز چه کنیم؟

خیلی ها از ترس بوی دهان از مصرف پیاز خام خودداری می نمایند. با این حال مقابله با بوی بد دهان بعد از خوردن پیاز خام کار چندان سختی نیست. کافی است مقداری جعفری، موز یا کیوی میل کنید. بعد از مصرف سیر یا پیاز مقداری جعفری خام بجوید. خواهید دید که موثر واقع می گردد.

منبع: همشهری

منبع: فرادید

به "5 علت خوب برای مصرف بیشتر پیاز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 علت خوب برای مصرف بیشتر پیاز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید