6 ماموریت راهبردی در فرایند توسعه فناوری سلول های بنیادی

به گزارش بهترین عینک آفتابی، خبرگزاری خبرنگاران-تعریف و اجرایی سازی 6 مأموریت راهبردی در سال 1400 باعث شد تا حوزه سلول های بنیادی با قدرت بیش تری، به نقشه راه توسعه متعهد بماند.

6 ماموریت راهبردی در فرایند توسعه فناوری سلول های بنیادی

به گزارش خبرگزاری بهترین عینک آفتابی، ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی، یکی از مهم ترین اولویت ها و فعالیت های خود در سال 1400 را ذیل 6 ماموریت راهبردی و 17 عنوان برنامه به انجام رساند.

تعریف مأموریت ها متناسب با احتیاج های کشور

در این زمینه، برنامه هایی، چون حمایت از توسعه ظرفیت فراوری محصولات اولویت دار و راهبردی و حمایت از تحقیق و توسعه طرح های فناورانه در حوزه های مواد، تجهیزات و محصولات سلولی و پزشکی بازساختی انجام شد.

ارتقای فناوری در صنایع موجود و توسعه کسب وکار های نو دانش بنیان

این ماموریت، به عنوان یک اصل بنیادی، با اهتمام ویژه ای از سوی ستاد مورد توجه نهاده شد.

در این محور ماموریتی، برنامه های مهم و ساختارمندی، چون توسعه مراکز جامع سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی، حمایت از مراکز نوآوری، شتاب دهنده ها و رویداد های کارآفرینی و حمایت از شرکت های صلاحیت دار مستقر در مراکز جامع، مراکز رشد و پارک های علم و فناوری به انجام رسید.

توسعه بازار محصولات دانش بنیان

یکی از اقدامات موثر ستاد سلول های بنیادی، وصل کردن محصولات و دستاورد های شرکت های دانش بنیان، به بازار بوده است. اقدامی که علاوه بر فراوری ثروت برای این شرکت ها و توانمندتر کردن اقتصاد دانش بنیان، به غنای بازار این محصولات و پوشش احتیاج های مردم و نهاد های مختلف یاری فراوان نموده است.

در جهت نیل به این مهم، اقداماتی، چون حمایت از توسعه کمی و کیفی مراکز سلول درمانی و پیوند با هدف توسعه خدمات سلولی به ویژه گردشگری سلامت، حمایت از محصولات پزشکی بازساختی و سلولی آماده ورود به بازار و عرضه دانش و فناوری در سطح ملی و بین المللی و حمایت از کارآزمایی های بالینی در جهت اخذ مجوز های ورود به بازار صورت گرفت.

حمایت از دستیابی به مرجعیت علمی

یکی از احتیاج های راهبردی ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی، توسعه علوم با نگاهی به منظره علمی در این حوزه است که به توسعه دامنه فعالیت های این ستاد و دسترسی به دانش و دستاورد های نوین می انجامد.

در این زمینه، فعالیت هایی، چون حمایت از طرح های توسعه فناوری دانشگاهی، حمایت از توسعه فعالیت های شبکه ملی مدل سازی حیوانی و تحقیقات درون تنی، مرکز فراوری فرآورده های ژنی پژوهشگاه رویان به انجام رسیده است.

ترویج و فرهنگ سازی

یکی از دغدغه های همیشگی ستاد سلول های بنیادی، ترویج و فرهنگ سازی علم، فناوری و کارآفرینی است تا به این ترتیب، اکوسیستم فناوری در این حوزه با توسعه کمی و کیفی، زمینه ساز فعالیت های بیشتر گردد.

در این زمینه راهبردی و زیرساختی، در سال 1400 فعالیت هایی مانند حمایت از المپیاد های دانشجویی و دانش آموزی و حمایت و تجهیز پژوهش سرا های دانش آموزی به انجام رسیده است.

همکاری های علمی و فناوری بین المللی

یکی از راه های توسعه در هر دانشی، بهره مندی از آخرین الگوهای علمی دنیا و ارتباط با موسسات و دانشمندان آن حوزه است. ضمن آن که این تبادل علمی، علاوه بر انتقال دانش، زمینه ساز صادرات محصولات و دستاورد های بومی را به کشور های دیگر فراهم می آورد.

در این زمینه، تقویت توان صادرات و انتقال فناوری در حوزه سلول های بنیادی با همکاری مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری و متخصصان و کارآفرینیان ایرانی خارج از کشور به شکل جدی اجرا شده است و در آینده نیز با حساسیت بیشتری دنیال خواهد شد.

منبع: خبرگزاری آریا

به "6 ماموریت راهبردی در فرایند توسعه فناوری سلول های بنیادی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 ماموریت راهبردی در فرایند توسعه فناوری سلول های بنیادی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید