آیا اسید فولیک به کاهش وزن کمک می کند؟

به گزارش بهترین عینک آفتابی، عملکرد و وظیفه اسید فولیک یا فولیک اسید چیست؟ آیا اسید فولیک (فولات) به کاهش وزن کمک می کند؟ اگرچه همه به فولیک اسید نیاز دارند. اما برای خانمها وجود آن قبل و در طول بارداری بسیار حیاتی است. این مقاله اهمیت این عنصر

آیا اسید فولیک به کاهش وزن کمک می کند؟

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

عملکرد و وظیفه اسید فولیک یا فولیک اسید چیست؟ آیا اسید فولیک (فولات) به کاهش وزن کمک می نماید؟ اگرچه همه به فولیک اسید نیاز دارند. اما برای خانمها وجود آن قبل و در طول بارداری بسیار حیاتی است. این مقاله اهمیت این عنصر حیاتی در رژیم غذایی را به همراه پاسخ به سئوالات بالا توضیح خواهد داد. به خواندن ادامه داده تا از عملکردهای فولات اطلاع یابید.

ویتامین B9 تحت نام اسید فولیک شناخته می شود. همچنین به ویتامین BC یا فولاسین اشاره دارد. شکل و فرم طبیعی اسید فولیک را فولات نامند. اسید فولیک، شکل ترکیبی یا مصنوعی فولات، به شکل مکمل در دسترس می باشد. ویتامین B9 یک ویتامین محلول در آب بوده که نقش مهمی در عملکردهای مختلف متابولیکی بدن ایفاء می نماید. وجود میزان کافی اسید فولیک در بدن یک زن قبل و در طول دوران بارداری از نقص های مادرزادی در نوزادان، به خصوص نقص مغز و ستون فقرات جلوگیری می نماید. و نقش مهمی در رشد و تقسیم سلولی دارد. اما آیا اسید فولیک به کاهش وزن شما کمک می نماید؟ جهت یافتن جواب، اجازه دهید نگاهی به فوائد مهم سلامتی بخش آن بیاندازیم.

عملکردهای اسید فولیک

اسید فولیک به همراه ویتامین B12 و ویتامین C، به ساخت پروتئین های نو در بدن کمک می نماید.

اسید فولیک تکامل سلول های قرمز خون را تسهیل ساخته و وجود آن جهت سنتز و ترمیم DNA مورد نیاز است.

عملکرد سلولهای بدن را بالا برده و به رشد بافتها کمک می نماید.

نقش مهمی در تکامل لوله عصبی در دوران بارداری ایفاء می نماید، و مانع از بوجود آمدن نقائص مادرزادی در نوزادان می شود.

به ثبات فشار خون کمک کرده و در نتیجه از بروز سکته قلبی جلوگیری می نماید.

اسید فولیک به کاهش سطح اسید آمینه، هموسیستئین، کمک می نماید که به نوبه خود به جلوگیری از بروز بیماریهای قلبی کمک می نماید.

نرمی پوست و استحکام مو را بالا می برد.

باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر می شود به این علت که به از دست ندادن حافظه و تیز هوشی کمک می نماید.

مانع از بروز انواع خاصی از سرطان و دژنراسیون ماکولا می شود.

قدرت باروری را بالا برده و شیر مادر را افزایش می دهد.

از نشانه های پیری کاسته و مانع از بروز اختلالات وابسته به سن مانند از دست دادن شنوایی، پوکی استخوان، درد عصبی، مسائل خواب، و غیره می شود.

به همراه سایر ویتامین های گروه B، جهت درمان افسردگی مورد استفاده قرار می گیرد.

اکنون که از عملکردهای اسید فولیک اطلاع یافتید، حتماً مشتاق بوده که مواد غذایی سرشار از اسید فولیک را بشناسید. در این بخش فهرست کوچکی از این مواد غذایی را در اختیارتان قرار می دهیم.

مواد غذایی غنی از اسید فولیک

سبزیجات برگ دار مانند اسفناج، کلم بروکلی، برگ کلم کولارد، برگ شلغم، کاهو، مارچوبه، شنبلیله، ذرت، ارزن، خرما، بادام، کشمش، انجیر، کلم کِیل، بامیه، سیب زمینی، میوه هایی مانند موز، صیفی جات، لیمو، انگور ، لوبیا سبز تازه، نخود فرنگی، لوبیا چشم بلبلی، عدس، نخود، تخمه آفتابگردان، مخمر، قارچ، ماهی، مرغ، صدف، جگر و قلوه گاو، آب آناناس، آب پرتقال، آب گوجه فرنگی، ماکارونی گندم کامل، و غیره، نمونه هایی از مواد غذایی غنی از اسید فولیک می باشند. بسکمک از این مواد غذایی همچنین سرشار از آهن هستند. این روزها، غلات صبحانه، انواع مختلفی از آردها، نان ها، ماکارونی، شیرینی جات، بیسکویت و کلوچه سرشار از اسید فولیک بوده که در بازار موجود می باشند. اکنون اجازه دهید به پرسش اصلی خود برگردیم.

آیا اسید فولیک به کاهش وزن کمک می نماید؟

رسیدن به کاهش وزن مورد نظر با کمک یک رژیم غذایی متعادل کار آسانی برای افرادی که دارای اضافه وزن بوده و هم افراد چاق نمی باشد. بدن انسان برای استفاده های آینده، چربی را در خود ذخیره می سازد. اینکه کجا، چگونه و به چه میزان چربی ذخیره خواهد شد معمولاً از طریق عوامل ژنتیکی تعیین می شوند. همچنین به رژیم غذایی و شیوه زندگی فرد بستگی دارد. ما نمی توانیم چربی ها را از رژیم غذایی خود حذف کنیم، به این علت که برای انجام عملکردهای بدنی به آنها نیاز داریم. مصرف تمام انواع چربی به میزان درست و مناسب، وارد نمودن مقادیر متعادل از تمام مواد ضروری در رژیم غذایی، عادات سالم خوردن، و انجام حرکات ورزشی به طور منظم به شما در حفظ محدوده وزن طبیعی متناسب با قدتان کمک می نماید.

اینکه بتوانید به راحتی از وزن خود کم کنید به استعداد ژنتیکی شما بستگی دارد. برخی افراد به سرعت بر وزنشان افزوده می شود و علی رغم انواع تلاشهایی که صورت می دهند هرگز در کاهش وزن پیروز عمل نمی نمایند. ژن پلی مورفیسم مسئولیت این کار را برعهده دارد. چنانچه بدن قادر نباشد اسید فولیک را در کبد به اسید دی هیدروفولیک تبدیل سازد، فرد به احتمال زیاد دچار کمبود ویتامین های ب کمپلکس می شود. این امر می تواند به بروز مسائلی در سلامت و چاقی بیانجامد. کسانی که از این مشکل ژنتیکی رنج می برند، بایستی مکملهای ویتامین B9 و ویتامین B کمپلکس را مصرف نمایند. یک محصول مولتی ویتامین طبیعی از یک نشان قابل اعتماد می تواند به غلبه بر کمبود ویتامین کمک نماید.

ویتامین های گروه B به افزایش میزان سوخت و ساز کمک کرده، در نتیجه کاهش وزن حاصل می شود. اسید فولیک نقش مهمی را در شکستن لیپیدها و چربی ها ایفاء می نماید. در صورتی که مصرف غذای خود را کاهش دهید، آنگاه بدن، گلوکز کافی جهت تولید انرژی در اختیار نخواهد داشت. در این شرایط، بدن از ذخایر و یا چربی های خود برای تولید انرژی استفاده می نماید. چربی ها به راحتیِ کربوهیدراتها به انرژی تبدیل نمی شوند. در اینجا است که اسید فولیک نقش مهم خود را ایفاء می نماید. میزان کافی از این ویتامین در بدن به تبدیل چربی ها به اسیدهای چرب و گلیسرول کمک می نماید. با این وجود، تحقیقات بیشتری در خصوص کمک مکمل فولیک اسید به کاهش وزن لازم است انجام شود. بنابراین پیش از انتخاب مکمل های فولیک اسید برای کاهش وزن با پزشک خود مشورت نمایید.

مکملهای فولیک اسید و آهن به افراد مبتلا به کم خونی یا ضعیف که دچار کمبود این دو ماده غذایی ضروری می باشند تجویز می شوند. این مکملها در حقیقت به طور قابل توجهی به بهبود سلامت کلی و افزایش وزن کمک می نمایند. بر آنمی یا کم خونی مرتبط با کمبود ویتامین B12 می توان با کمک مکمل اسید فولیک غلبه نمود، اما آسیب وارد شده به سیستم عصبی ناشی از کمبود ویتامین B12 را نمی توان با کمک مکملهای فولیک اسید اصلاح نمود. در افراد سالخورده خانواده (بالای 50 سال) احتمال بیشتری می رود که دچار کمبود ویتامین B12 گردند. آنها نیاز دارند که این مکملها را که حاوی هم اسید فولیک و هم ویتامین B12 هستند مصرف نمایند. مصرف فولیک اسید از طریق زنان باردار رشد سالم جنین را بالا برده و وزن هنگام تولد جنین را افزایش می دهد.

گرچه احتمال بروز مسمومیت از اسید فولیک ناشی از مصرف مکملهای آن و یا مواد غذایی غنی شده بسیار پایین است، اما نبایستی بدون مشورت با پزشک خود جهت کاهش وزن اسید فولیک مصرف نمایید. تنها تعداد معدودی از افراد و نه همه از فوائید مکملهای ویتامین B9 بهره مند می شوند. شما ابتدا بایستی سعی کرده علت اصلی اضافه وزن خود را پیدا کنید. ایجاد برخی تغییرات در رژیم غذایی و شیوه زندگی تان می تواند به از بین بردن آن کیلوهای اضافی کمک کند. پزشک با توجه به مواردی که بایستی در زندگی خود تغییر دهید شما را راهنمایی می نماید. به خاطر داشته باشید که هیچ قرص جادویی در دنیا وجود ندارد که بتواند به شما در کاهش وزن بدون رعایت یک رژیم غذایی متعادل و انجام منظم حرکات ورزشی کمک کند.

منبع: راسخون

به "آیا اسید فولیک به کاهش وزن کمک می کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا اسید فولیک به کاهش وزن کمک می کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید