اتمسفر زمین، خودش را تمیز می نماید

به گزارش بهترین عینک آفتابی، انسان با فعالیت های خود انواع مختلفی از آلاینده ها را در هوا منتشر می نماید که بدون وجود مولکولی به نام هیدروکسید (OH)، بسیاری از این آلاینده ها در اتمسفر باقی می مانند.

اتمسفر زمین، خودش را تمیز می نماید

به گزارش بهترین عینک آفتابی و به نقل از ساینس دیلی، پیش از این نحوه تشکیل OH در جو، فرایندی خودبه خودی تصور می شد، اما براساس تحقیقات تازهی که از سوی پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا منتشر شده، یک میدان الکتریکی که در سطح میان قطرات آب موجود در هوا و هوای پیرامون وجود دارد، می تواند باعث ایجاد OH گردد.

این یافته می تواند نحوه درک دانشمندان را از چگونگی پاکسازی هوا از موادی مانند آلاینده های منتشر شده از طریق انسان و گازهای گلخانه ای که OH می تواند با آنها واکنش نشان دهد و از بین ببرد، تغییر دهد. سرگئی کورودوف، عضو تیم تحقیق نیز می گوید: شما برای اکسید کردن هیدروکربن ها به OH احتیاج دارید، در غیراین صورت آنها به طور نامحدود در جو جمع می شوند. کریستین جورج، شیمی دان و سرتیم این پژوهش تازه هم می گوید: OH یک بازیگر کلیدی در حوزه شیمی اتمسفر است. OH واکنش هایی را شروع می نماید که باعث تجزیه آلاینده های موجود در هوا می گردد و به از بین بردن مواد شیمیایی مضر مانند دی اکسید گوگرد و اکسید نیتریک-که گازهایی سمی هستند-از جو یاری می نماید.

پیش از این، دانشمندان تصور می کردند که نور خورشید عامل اصلی تشکیل OH است.

نیزکورودوف در این مورد می گوید: به شکل معمول، شما باید OH را با فتوشیمی یا شیمی ردوکس بسازید و باید نور خورشید یا فلزاتی به عنوان کاتالیزور در اختیار داشته باشید. این تیم، غلظت OH را در ویال های مختلف مقدار گیری کردند. بعضی حاوی سطح هوا-آب و بعضی دیگر فقط حاوی آب بدون هوا بودند. چیزی که آنها مشاهده کردند این بود که نرخ فراوری OH در تاریکی منعکس کننده آن است و حتی بیشتر از اندازه محرک هایی مانند قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. او گفت: این موضوع می تواند مدل های آلودگی هوا را به طور قابل توجهی تغییر دهد. OH یک اکسیدان مهم در داخل قطرات آب است و فرض اصلی در مدل ها این است که OH از هوا می آید و مستقیماً در قطرات آب فراوری نمی گردد.

بعلاوه این تیم درنظر دارد در آینده این فرایند را در آزمایشگاه آنالیز و یافته های خود را تثبیت کند؛ این کار می تواند منجر به روش های تازه برای مقابله با آلودگی هوا گردد.

منبع: همشهری آنلاین

به "اتمسفر زمین، خودش را تمیز می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتمسفر زمین، خودش را تمیز می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید