استفاده بهینه از زمان در سفر به زنجان

به گزارش بهترین عینک آفتابی، زنجان یکی از استان های شمال غربی کشور است که از جاذبه های تاریخی و طبیعی نسبتا زیادی بهره می برد و تاریخ و تمدنی غنی را در دل خود جای داده است.

استفاده بهینه از زمان در سفر به زنجان

سفر یکی از علاقه مندیهای اصلی مردم برای گذران اوقات فراغت است. اغلب مردم در برنامه ریزی سفر یک مقصد (استان) را انتخاب می کنند. این باعث می شود تا زمان مدت طولانی و هزینه زیادی برای سیاحت 31 استان صرف شود. اگر حداکثر سه استان در سال سفر کنید، 10 سال زمان لازم است که فقط یک بار به هر استان سفر انجام شود (بدون در نظر دریافت تعداد شهرها و جاذبه های گردشگری هر شهر و هر استان).

1. یکی از راه هایی که می توان برای حل این مشکل پیشنهاد داد، سفر کوتاه مدت دو تا سه روزه به مقصد استان هایی است که علاوه بر هم مرز بودن دارای جاذبه های گردشگری شاخص هستند. اگر قصد سفر به استان های همدان، گیلان، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کردستان را داشته باشید، استان زنجان یکی از بهترین دسترسی های منطقه ای را به شما می دهد.

2. اگر قصد دارید از طبیعت منطقه گردنه حیران اردبیل لذت ببرید و بعد به استان گیلان سفر کنید، از طریق جهت آزادراهی تهران ـ زنجان به اردبیل سفر کنید. با حداقل یک شبانه روز توقف در زنجان می توانید از سایت جهانی گنبد سلطانیه، بازار تاریخی زنجان، موزه رختشویخانه، موزه مردان نمکی و حتی غار کتله خور بازدید کنید. در نظر داشته باشید که نخستین جاذبه برای بازدید ابتدا غار کتله خور، سپس گنبد سلطانیه و بعد جاذبه های گردشگری شهر زنجان خواهد بود.

3. همیشه به دنبال مسافت کوتاه تر برای سفر نباشید، راه های دورتر جذاب تر هستند! جهتهای مختلف جاده ای را بررسی کنید و جهتهایی را که دارای جاذبه های گردشگری بیشتر و جذاب تر هستند جستجو کنید. برای سفر به همدان بجای جهت کوتاهتر ساوه به همدان از جهت طولانی تر و آزادراه تهران ـ سلطانیه استفاده کنید و پس از بازدید از گنبد سلطانیه، بقعه ملاحسن کاشی، معبد اژدها و غار کتله خور به غار علیصدر در همدان یا پل شیشه ای شهر آوج در استان قزوین بروید و پس از بازدید از پل شیشه ای آوج به همدان بروید.

4. همیشه پیش از سفر این سوال ذهن شما را درگیر می کند: در سفر به شهر مورد نظر از کجا بازدید کنم؟ پاسخ به این سوال کمی سخت اما مشخص است. فهرست جاذبه های گردشگری را بررسی، شناسایی و اولویت بندی کنید و نه منابع گردشگری. معنا، مفهوم و تفاوت جاذبه و منابع گردشگری چیست؟

طبیعت، آثار تاریخی، آکواریوم بیانگر سه حالت از انواع گردشگری است که هر کدام ماهیت متفاوتی دارند. مثال سوم بیانگر نوع جدیدی از گردشگری است که در زمان حال و با اراده انسان ایجاد شده است. اما هر سه باید یک ویژگی مشترک داشته باشند تا بتوان عنوان صنعت گردشگری بر آنها اطلاق کرد و آن درآمدزایی است و این جز با سرمایه گذاری و ایجاد زیرساخت برای ارائه خدمات متنوع به گردشگران میسر نخواهد بود. بنابراین تفرج در کوه و دشت حتی در هنگام سفر به یک شهر گردشگرپذیر به معنای رونق گردشگری نیست. در طبیعت هنگامی یک رودخانه از پتانسیل به جاذبه گردشگری تبدیل می شود که بتوان در آن خدماتی مانند پارکینگ، سرویس بهداشتی، آلاچیق برای استراحت، خدمات قایق سواری به همراه غریق نجات، رستوران و... وجود داشته باشد. بنابراین اگر فقط از جاذبه های گردشگری دیدن کنید، زمان سفر بیشتری برای گردش در چند شهر خواهید داشت.

5. فصل را در نظر بگیرید. اولویت بازدید در فصل تابستان جاذبه های طبیعی است و در سایر فصلها به بازدید از موزه ها و مراکز تفریحی و سرگرمی اقدام کنید.

یک پیشنهاد در استان زنجان

معدن سرب و روی انگوران در منتها الیه جنوب غربی استان زنجان و در مرز با استان آذربایجان غربی قرار گرفته است. به تازگی این معدن با دارا بودن جاذبه های معدنی و امکانات رفاهی متنوع فعالیتهای گردشگری خود را آغاز نموده است. رستوران و سوئیت های اقامتی با ظرفیت های گوناگون از جمله مهمترین خدمات گردشگری این معدن است. در بازدید از معدن با نوع جدیدی از گردشگری روبرو می شوید که جاذبه های آن نمونه مشابهی در هیچ کجای کشور ندارد. پیت معدن، خودروی غول پیکر دام تراک و تونل های اکتشاف از جمله این جاذبه ها است.

فاصله این معدن و زمان تقریبی سفر از آنجا تا برخی نقاط به شرح زیر است:

تا زنجان از راه دندی 126 کیلومتر 2 ساعت، تا قلعه بهستان ماهنشان 69 کیلومتر 70 دقیقه، تا دودکش جن 72 کیلومتر 80 دقیقه، تا تخت سلیمان 27 کیلومتر 20 دقیقه، تا غار کرفتو در استان کردستان 87 کیلومتر 110 دقیقه، تا ارومیه 308 کیلومتر 5 ساعت، تا غار علیصدر 229 کیلومتر 3 ساعت، تا همدان 278 کیلومتر 4 ساعت، تا سنندج 231 کیلومتر 4 ساعت، تا شهر بانه 213 کیلومتر 4 ساعت.

* کارشناس گردشگری

منبع: میراث آریا

به "استفاده بهینه از زمان در سفر به زنجان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده بهینه از زمان در سفر به زنجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید