آنالیز عملکرد الدن رینگ روی کنسول ها؛ آیا بازی واقعا مشکل فنی دارد؟

به گزارش بهترین عینک آفتابی، بازی الدن رینگ (Elden Ring) تغییرات خیلی زیادی نسبت به نسخه بتا در سال گذشته نداشته است. سایت دیجیتال فاندری همان زمان نسخه های مختلف بازی را مورد آنالیز قرار داد و همچنان اعتقاد بر آن است که هیچ تردیدی در خصوص کیفیت کم نظیر الدن رینگ وجود ندارد. فرام سافتور فرمول منحصربه فرد عناوین دارک سولز را با شگفتی های سبک دنیا باز تلفیق نموده که کاملا موفقیت آمیز بوده است. هر نقطه از نقشه بازی پر از ماجراجویی و اکتشاف بوده و بازیکنان هم در قبال این حس کنجکاوی و اکتشاف جوایز قابل توجهی دریافت می نمایند. حال در زمینه تکنولوژی و بحث عملکرد، نسخه های پلی استیشن 5 و دو کنسول نسل نهمی ایکس باکس تفاوت هایی باهم دارند. گرچه شباهت هم در این میان کم نیست؛ هر پلتفرمی که در اختیاز داشته باشید، گرفتن نرخ فریم (FPS) 60 باثبات کمی سخت است، با وجود قدرت بالایی که کنسول های نسل نو دارند و دو حالت مختلف از عملکرد و کیفیت را در اختیارتان قرار می دهند.

آنالیز عملکرد الدن رینگ روی کنسول ها؛ آیا بازی واقعا مشکل فنی دارد؟

به طور خلاصه، هردو حالت کیفیت محور و عملکردمحور نمی توانند یک فریم ریت ثابت به شما دهند. اگر بخواهیم کار را با حالت کیفیت محور آغاز کنیم، پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس رزولوشن 4K ارائه می دهند و سری اس با رزولوشن 2560×1440 اجرا می شود. در حالت کیفیت محور خبری از مقیاس بندی پویای رزولوشن (DRS) نیست و این یعنی عملکرد بازی مدام در حال تغییر است تا با این رزولوشن های فیکس و غیرقابل تغییر همگام شود. در حالت عملکرد محور مقیاس بندی پویای رزولوشن دیده می شود.

روی پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس این مورد کیفیت تصویر را تحت تاثیر قرار می دهد، جایی که رزولوشن چیزی بین 2688×1512 و 4K قرار می گیرد. سری اس نیز شامل این حالت می شود اما رزولوشن آن بین 1792×1008 و 2560×1440 مقیاس بندی می شود. گفتنی است که در صحنه های سینمایی (کات سین ها) رزولوشن در بالاترین حد ممکن قرار گرفته است و تغییری نمی نماید. بنابراین به عنوان مثال حین روبرو نخست با Margit the Fell - حتی در حالت عملکردمحور - با رزولوشن ثابت 4K اجرا می شود. در نتیجه عملکرد در حالت کیفیت محور آنچنان تفاوتی ندارد.

حال شاید بپرسید تفاوت چیست؟ به شکلی عجیب، اگر عامل رزولوشن را در نظر نگیریم، از نظر تنظیمات گرافیکی هردو حالت بهم نزدیک هستند. فاصله رسم و تراکم چمن در هردو حالت و حتی سری اس یکسان است. با این حال پردازش سایه ها یک تفاوت بزرگ و اساسی میان حالت های مختلف محسوب می شود و در حالت کیفیت محور تفاوت محسوسی را مشاهده می کنیم. در سری اس، کیفیت سایه ها همواره پایین تر از ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن 5 درنظر گرفته شده و اگر حالت عملکردمحور را روی آن انتخاب کنید، با کیفیت بسیار پایین و تار سایه ها روبرو خواهید شد.

در نهایت، پیشنهاد حالت کیفیت محور هم سخت است چراکه ثبات عملکردی ندارد و در نگاه ما، بهتر است از چنین چیزی دوری کنید. تعیین است که هیچ یک از کنسول های نسل فعلی عملکرد خوبی در پردازش بازی با رزولوشن و فریم ریت هدف خود ندارند: نتیجتا، فریم ریت به طور کلی بین 30 و 60 می چرخد و در پاره ای از موارد به 20 هم می رسد. در حالت عادی پلی استیشن 5 در مد کیفیت محور نسبت به ایکس باکس سری ایکس رجحان دارد، در حالی که سری اس بیشتر همه برای ثابت نگه داشتن فریم ریت خود تقلا می نماید. اگر به طور کلی این کنسول می توانست 30 فریم را به خوبی حفظ کند ارزش حالت کیفیت محور را داشت اما با مقایسه نسخه های نسل هشتمی، می توان گفت فرام سافتور در زمینه بهینه سازی و ثابت نگه داشتن فریم ریت مسائل بسیاری دارد.

اما رویای 60 فریم چه می شود؟ یکی از شگفتی های تست قبلی دیجیتال فاندری این بود که اجرای نسخه پلی استیشن 4 پرو روی پلی استیشن 5 عملکرد باثبات تری ارائه می داد و متاسفانه این مورد در تست نو هم صدق می نماید. رسیدن به 60 فریم ثابت در نسخه اصلی پلی استیشن 5 عملا غیرممکن است و اغلب میان 45 تا 60 فریم حرکت می نماید و در بعضی موارد، اگر عناصر حاضر در تصویر سنگین تر از حالت عادی باشند، این رقم پایین تر هم می رود. این کاربران صاحب پلی استیشن را در شرایط سختی قرار می دهد؛ اگر بخواهند نسخه پلی استیشن 4 پرو را خریداری کنند و روی پلی استیشن 5 آن را تجربه کنند، باید کیفیت 4K را فراموش نموده و با رزولوشن 1800p کنار بیایند - در کنار کاهش قابل توجهی کیفیت رسم چمن. شما دارید به شکلی موثر کیفیت تصویر و قابلیت های گرافیکی را با ثبات در عملکرد عوض می کنید.

سری ایکس به طور کلی در شرایط مشابهی قرار گرفته است اما خب اینجا نمی توانیم نسخه ایکس باکس وان را به شما پیشنهاد کنیم چراکه علی رغم قابل بازی بودن از لحاظ فنی، دیگر به قابلیت های آنلاین و آپدیت های بازی دسترسی نخواهید داشت. سیستم VRR (نرخ ریفرش متغیر) مایکروسافت حداقل این مشکل را تا حدی رفع می نماید - اگر این قابلیت را دارید، ریفرش ریت مانتیور خود را روی 60 قرار دهید (حتی اگر تا 120 هم پشتیبانی می نماید) و اینگونه می توانید تا حد زیادی از کاهش فریم ریت جلوگیری کنید. در مجموع این روشی است که ما به شما توصیه می کنیم الدن رینگ را تجربه کنید (پلی استیشن 5 باوجود نداشتن VRR همچنان عملکرد بهتری دارد). حین سفر به صورت پیاده، پلی استیشن 5 اغلب 10 فریم رجحان دارد اما هنگام سفر با اسب ایکس باکس سری ایکس کمی بهتر عمل می نماید. باید گفت با یک پکیج درهم روبرو هستیم اما در مجموع پلی استیشن 5 مزایای نسبی خودش را زمینه فریم ریت دارد.

ایکس باکس سری اس کجای این معادله قرار می گیرد؟ دوباره، حالت عملکردمحور/فریت ریت با مشکل عدم ثبات روبه رو است و اینجا نیز توصیه می کنیم قابلیت VRR را فعال نمایید. گرچه مشکل اینجاست که در سری اس این قابلیت تاثیر کمتری دارد، باتوجه به اینکه میانگین فریم ریت به شکلی قابل توجهی پایین تر است. نقطه ای وجود دارد که در آن VRR قابلیت درمان همه دردها را از دست می دهد و نمی تواند عملکرد نه چندان خوب الدن رینگ را بهبود ببخشد. کنسول ایکس باکس سری اس هم حول همین خط می چرخد.

زمان لود (Loading Time) در کنسول های مختلف فرق دارد و مجموعا شاهد پیشگامی پلی استیشن 5 هستیم: برای سفر سریع (Fast Travel)، کنسول نو سونی تنها به 6 الی 7 ثانیه زمان احتیاج دارد، در حالی که کنسول ایکس باکس سری ایکس حدود 17 ثانیه شما را منتظر می گذارد. این تفاوت بزرگی است، مخصوصا برای عنوانی که مدام بازیکنان را به فست تراول تشویق می نماید و آن ها باید مدام ریسپاون کنند. با این حال ما می دانیم فرام سافتور به وسیله آپدیت های مختلف به خوبی سرعت لود را بهبود می بخشد (همان طور که در بلادبورن دیده ایم)، در نتیجه امیدواریم ایکس باکس سری ایکس به زودی تغییرات مثبتی در این زمینه به خود ببیند.

قطعا تغییرات دیگر و رفع شدن باگ های مختلف مورد انتظار مخاطبان است اما خوشبختانه در این موارد الدن رینگ احتیاج به پچ های بزرگ و اساسی ندارد. برای مثال، در حالت کیفیت محور بازی قابلیت Motion Blur فعال است. حالت عملکردمحور به شکلی عجیب یک سری اتفاقات غیرمعمول دارد. مخصوصا روی پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس، موشن بلر در نفاط مختلف بازی خود به خود فعال یا غیرفعال می شود. به عنوان مثال در روبروه با باس فایت نخست بازی (Grafted Scion) این قابلیت فعال است و بعد غیرفعال می شود. طبق چیزی که ما مشاهده کردیم ظاهرا موشن بلر در زمان مبارزه با باس فایت ها فعال شده و در بقیه بازی غیرفعال می شود. در مقابل، سری اس تقریبا در حالت عملکردمحور تقریبا هیچ گاه این قابلیت را به کار نمی گیرد. این موارد در کل غیرمعمول است - اما مثل نسخه بتا، پلی استیشن 5 نسبت به ایکس باکس سری ایکس بیشتر این قابلیت را فعال نگه می دارد. پس می توان گفت نسخه سرانجامی تفاوت های کمی با نسخه بتا دارد.

اگر برداشت کلی این باشد که نسخه بتا با نسخه سرانجامی بازی تفاوت آنچنانی ندارد، بد نیست ما نسخه اولیه بتا را در مقابل پچ 1.2 پلی استیشن 5 قرار دهیم. برای مثال در دو حالت کیفیت محور و عملکردمحور، فریم ریت نسخه نهایی پایین تر از نسخه بتا است (حدود 2 الی 3 فریم). بعلاوه می توان مشاهده کرد که فاصله رسم سایه ها در نسخه سرانجامی کمی عقب نشینی داشته و مثلا حین ورود به منقطه Limgrave، دقت به درختان این مسئله را به وضوح نشان می دهد. در حالت عادی و با نگاه اولیه این تغییرات اصلا محسوس نیست اما در کل نشان می دهد فرام سافتور سعی داشته نسخه های کنسولی الدن رینگ را تا حد ممکن بهینه سازی کند. گرچه متاسفانه فریم ریت بازی همچنان بهبودی نداشته است. یک شرح برای بالاتر بودن فریم ریت نسخه بتا می تواند این باشد که تنها قسمتی از دنیای بازی را شامل می شد و در نتیجه فشار کمتری به سخت افزار کنسول ها می آورد. در نهایت تعیین است که جلوه ها و کیفیت بصری و بعلاوه فریم ریت بازی تغییرات منفی داشته اند، حتی اگر خیلی کوچک باشد. با در نظر گرفتن این موارد، می توان گفت نسخه سرانجامی بازی با نسخه بتا تفاوت آنچنانی ندارد.

هیچ شکی نیست که الدن رینگ یک کار عالی و شگفت انگیز از فرام سافتور است که با فرمول مجذوب کننده خود بازگشته و احتمالا نکات فنی که در این مقاله مطرح شد، برای بسیاری از مخاطبان اهمیت زیادی نداشته باشد. این بازی چنان پرجزئیات است و چنان از نظر هنری به بلوغ رسیده که مسائل فریم ریت یا جلوه های گرافیکی به سختی می تواند تجربه فوق العاده آن را خراب کند. نسخه پی سی بازی به خاطر مسائل بزرگتری که دارد قطعا بیشتر می تواند بازیکنان را از تجربه خالص دور کند. اما خب نمی توان فراموش کرد که پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس توانایی سخت افزاری شگفت انگیزی دارند و یک آغاز خوب می توانست حالت 60 فریم واقعی باشد، حتی اگر بازی روی نسخه های پلی استیشن 4 پرو یا ایکس باکس وان تکیه کند. در سرانجام امیدواریم فرام سافتور با به روزرسانی های آینده بتواند بیشتر این مسائل فنی را از سر راه بازیکنان بردارد.

منبع: یوروگیمر

منبع: دیجیکالا مگ

به "آنالیز عملکرد الدن رینگ روی کنسول ها؛ آیا بازی واقعا مشکل فنی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز عملکرد الدن رینگ روی کنسول ها؛ آیا بازی واقعا مشکل فنی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید