به موسیقی کرمانجی شمال خراسان گوش فرا دهید

به گزارش بهترین عینک آفتابی، چند مدتی است که مدیریت موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ویدیوهای موسیقی را از هنرمندان مختلف منتشر می کند که خبرنگاران نیز در انتشار این کارها سهیم بوده است. این بار ویدیویی از کمانچه نوازی عاشق ولی با همراهی صدای علی عصمتی را که در بخش موسیقی شمال خراسان است، منتشر می کنیم.

به موسیقی کرمانجی شمال خراسان گوش فرا دهید

به گزارش بهترین عینک آفتابی، پیش از انتشار این ویدیو به بیان توضیحاتی درباره موسیقی کرمانجی شمال خراسان و ولی الله رحیمی از زبان علی مغازه ای ـ کارشناس موسیقی ـ می پردازیم.

مغازه ای می گوید: موسیقی شمال خراسان به سه گونه موسیقایی که به نوعی در هم ادغام شده اند، تقسیم می شود، اگرچه هویت های مستقل خود را هم دارند. این سه گونه موسیقی شامل موسیقی کردهای کرمانج شمال خراسان، موسیقی ترک های کرمانج شمال خراسان و موسیقی فارس های شمال خراسان است.

در گذشته کردها بنابر دلایل سیاسی برای مقابله با اقوام مهاجم به شمال خراسان کوچانده شدند. این اقوام فرهنگ و سنن خود را به آن منطقه انتقال دادند که در همان جا بومی سازی شد و حیات آن همچنان تداوم دارد.

همچنین در این منطقه ترک ها نیز اقوامی مهاجر از مناطق مختلف ترک نشین با گویش و زبان ترکی هستند و در آن منطقه اسکان پیدا کرده اند. این منطقه مملو از ترک هایی با ساز اصلی دوتار است. اصولا که دو تار ساز ترک ها است؛ گرچه که کردها و کرمانج ها نیز دو تار را با نغمه ها و نواهای خود می نوازند، ولی لحن و حس دو تار، دو تار ترک است.

تمام مناطق شمال خراسان زیست بوم فارس های خراسان هم بوده است. درواقع در یک جمع بندی کلی می بینیم که در این منطقه سه لحن، سه زبان، سه گویش و فرم موسیقی در هم تلفیق پیدا کرده است و در نهایت در منطقه شمال خراسان شاهد این سه همزیستی فرهنگی که موسیقی بسیار درخشان و متمایزی را در آن منطقه ایجاد کرده است، هستیم؛ به گونه ای که در این منطقه کردها ترکی می خوانند، ترک ها کردی و فارس ها هر دو را.

استاد ولی الله رحیمی معروف به عاشق ولی از کمانچه نوازان برجسته کرمانج های آش خانه بود که تسلط او به کمانچه، الحان و نغمات کرمانج این منطقه بر کسی پوشیده نیست. نوازندگی او در حد اعلا بود که متأسفانه در حدود 76 سالگی در سال 88 در کوران حوادث آن زمان در گذشت. عاشق ولی یادگار خوبی از موسیقی کرمانج بود که خوشبختانه چیزهایی از او ضبط شده ولی حد و اندازه نیاز ما به ثبت و ضبط این نوع موسیقی ها، فراتر از این میزان بضاعت ضبط های موجود است. این افراد عصاره موسیقی اقوام بودند و تلاش هایی برای اینکه موسیقی این اقوام به شکلی برای نسل های بعد باقی بماند، شد. ولی از آن جایی که این تلاش ها همواره گذرا و معطوف به تعدادی از جشنواره ها بوده، بیشتر شبیه به عکس یادگاری است. به نهادی نیاز داریم که بتواند آثار موسیقی نواحی را به معنای واقعی گردآوری و تجمیع کند. این کار حدود 200 سال پیش در غرب اجرا شده ولی درایران هواره به آن تزئیناتی نگاه شده است.

در ادامه می توانید ویدیو کمانچه نوازی ولی الله رحیمی به همراه آواز علی عصمتی تماشا کنید:

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "به موسیقی کرمانجی شمال خراسان گوش فرا دهید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به موسیقی کرمانجی شمال خراسان گوش فرا دهید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید