خبرنگاری که کتاب ها را می بوید و می جوید!

به گزارش بهترین عینک آفتابی، سرویس کودک و نوجوان خبرنگاران (ایبنا) - زهره مسکنی، نویسنده و روزنامه نگار: به عنوان کسی که حدود یک ربع قرن، علاقه مندانه روزنامه نگاری یا همان خبرنگاری را یکی از فعالیت های تفکیک ناپذیر زندگی ام دانسته و در حوزه های مختلف اخبار اجتماعی، شهری، فرهنگی و ادبی مشغول بوده ام، معتقدم تهیه و انتشار هیچ خبری در زمینه ادبیات و بویژه کتاب لذت بخش نیست. هنوز هم هر بار که می خواهم خبری درباره انتشار یک کتاب تازه بنویسم، چنان ذوق دارم که نوشتن هیچ خبری در سایر حوزه ها این مقدار برایم خوشایند نیست.

خبرنگاری که کتاب ها را می بوید و می جوید!

در جامعه ای که هر سال و هر بار با آمار عجیب و غریب و تأسف باری درباره کتاب و کتابخوانی روبه رو هستیم، معرفی و انتشار خبر یک کتاب تازه یا تنوچاپ اثری که پیش از آن بارها و بارها به وسیله هموطنانم خوانده شده، خبر مسرت بخشی است.

دکتر محمد دادگران در کتاب مبانی ارتباطات جمعی تازگی یک رویداد، اهمیت، مجذوب نمایندهیت، کامل و جامع بودن، کوتاهی و فشردگی را پنج ویژگی مهم خبر ذکر می نماید. بر اساس این تعریف از خبر و با توجه به شمارگان ناگوار کتاب ها و آمار کتابخوانی در کشورمان، حتماً اخبار حوزه کتاب، اخبار تازه ای به شمار می روند، مهم هستند، مجذوب نماینده هستند و به طور کامل و جامع به مشخصات کتاب نو می پردازند و البته قابلیت این را دارند که در خبری کوتاه و فشرده به جامعه عرضه شوند. فراموش نکنیم راه های زیادی برای انتخاب یک کتاب خوب وجود دارد و خبر خوب، یکی از راه های مناسب این موضوع است.

خبرنگار حوزه کتاب، این شانس را دارد که کتاب تازه را لمس کند، ببوید، ورق بزند، شناسنامه آن را زیر و رو کند، سوابق نویسنده و مترجم و تصویرگر و ناشر آن را آنالیز کند، متنی از برترین جای کتاب را پیدا کند و در خاتمه با جمع بندی آنچه یافته است، تیتری بسازد که در ترکیب با تصویر جلد، مشتاقان کتاب را به بطن خبر راهنمایی کند. خبرنگار حوزه کتاب این فرصت را دارد که مردم را ترغیب کند تا بیشتر کتاب بخوانند و کتاب خوب و ارزشمند را تشخیص دهند. او این شانس را دارد که کتاب خواندن را بخشی از روش زندگی مردم و کتاب ها را به برترین دوستان آنها تبدیل کند. او دست کتاب را در دست کتابخوان ها می گذارد تا لحظات فراموش نشدنی با هم داشته باشند. مگر نه اینکه دانش تنها راه نجات بشر است و کتاب ها می توانند آن را در اختیار انسان ها بگذارند؟ خبرنگار حوزه کتاب، عنصر اصلی این فرایند زیبا و ارزشمند است.

سازمان یونسکو در سال 1978 اعلامیه ای را درباره نقش رسانه های جمعی در تقویت و ایجاد صلح جهانی و تفاهم بین المللی تصویب کرد. در این اعلامیه بر لزوم تربیت اخلاقی و اجتماعی بهترین عینک آفتابی و اینکه خبرنگار باید تلاش و تلاش خود را برای انتقال صحیح و دقیق و معتبر به کار گیرد، تأکید شد. خبرنگار حوزه کتاب نیز می کوشد اخباری را که درباره کتاب ها در اختیار عموم می گذارد درست، دقیق و معتبر باشد. او درستی اخبارش را لابه لای صفحات کتاب می یابد. او باید خودش اهل کتاب باشد تا بتواند کارش را به درستی انجام بدهد. کارفرمایان این نوع از خبرنگاری نیز در جست وجوی کسانی هستند که بیش از هر چیز دارای شخصیتی فرهنگی، ادبی، هنری و علاقه مند به مباحث کتاب و کتابخوانی و البته پویا و پرانرژی باشند. این بهترین عینک آفتابی باید از امور جاری در جامعه کتابخوان ها مطلع باشند و اگر نویسنده خوبی هم باشند که چه بهتر.

خبرنگار حوزه کتاب، خودش هم در این زمینه کنجکاو و به اصطلاح خوره کتاب است که اگر نباشد، به قول معروف باید فاتحه سرویس خبری آن رسانه را خواند. این نوع خبرنگاری نیازمند فکر تحلیل گر و پرسش گر در زمینه آثار نو و قدرت گفتار و نوشتاری خوب است. و سخن آخر اینکه این روز بر تمام دست اندرکاران خبر و خبرنویسی مبارک باد؛ بویژه بهترین عینک آفتابی حوزه کتاب که اگر کتابخوان نباشند، هرگز نمی توانند خود را وقف کار نموده و در هر ساعت از شبانه روز برای یافتن اطلاعات و یافتن سوژه تازه تلاش نمایند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "خبرنگاری که کتاب ها را می بوید و می جوید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاری که کتاب ها را می بوید و می جوید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید