دولت لبنان رسما استعفا کرد

به گزارش بهترین عینک آفتابی، نخست وزیر لبنان در سخنانی گفت: امروز استعفای کابینه را اعلام می کنم و خداوند حامی لبنان باشد.

دولت لبنان رسما استعفا کرد

حسان دیاب نخست وزیر لبنان گفت: فاجعه ای که لبنانی ها را هدف قرار داد در نتیجه فساد مزمن در کشور و دولت بود. منظومه فساد بزرگتر از کشور است و خطرات دیگری کشور را با وجود طبقه حاکم بر کشور تهدید می کند. فساد در همه بدنه کشور ریشه دوانیده است اما مشخص شد که فساد از کشور هم بزرگتر است و نمی توان از آن خلاصی یافت و یکی از نمونه های فساد در موضوع انفجار بندر بیروت نمایان شد و مشخص شد که حجم فاجعه بزرگتر از آن است که قابل توصیف باشد.

وی اضافه نمود: ما در برابر فاجعه بزرگی قرار داریم و انتظار می رفت که آنانی که حامی کشور هستند به احترام اندوه مردم همکاری کنند. برخی جز به پیروزی های سیاسی نمی اندیشند. آنان باید از خود خجالت می کشیدند زیرا فساد آنها فاجعه را رقم زد. آنها مشکل اصلی ملت لبنان هستند.

دیاب گفت: آنان تلاش کردند که دولت را مسئول فروپاشی و بدهی ها قلمداد کنند. تمام دغدغه ما نجات کشور است و ما به خاطر آنها بسیار تحمل کردیم اما صداهای ناهنجار قطع نشد. میان ما و تغییر دیوار بسیار بزرگی واقع شده است که طبقه ای که بر کشور حاکم است آنرا حمایت می کنند.

نخست وزیر لبنان اعلام کرد: وقایع را تحریف کردند و حقایق را نادیده گرفتند زیرا آنها می دانند که موفقیت دولت یعنی تغییر این طبقه. طبقه سیاسی سپرده های مردم را بر باد داد و کشور را زیر بار بدهی برد.

وی گفت: امروز استعفای کابینه را اعلام می کنم و خداوند حامی لبنان باشد.

تحولات داخلی لبنان و ارتباط آن ها با دومینوی استعفای سیاسیون لبنانی

یکی از محرک های عمده استعفای دومینو وار سیاسیون لبنانی را بایستی متاثر از واقعیت های داخلی لبنان دانست. هم اکنون، دولت و هیات حاکمه لبنان با سیلی از نقدها و اعتراضات رو به رو است و بسیاری از افکار عمومی لبنان، آن را ناتوان از حل مسائل و مسائل این کشور می بینند. معترضان لبنانی در روز ها و ماه های اخیر بار ها و بار ها تاکید کرده اند که فساد در ساختار سیاسی-مالی لبنان تثبیت شده و هیچ چیز الا تغییرات و اصلاحات ساختاری، قادر نیست آن را از بین ببرد. به زعم افکار عمومی لبنان، عده ای معدود از نخبگان سیاسی فاسد در این کشور، به شبکه ای از فساد سیستماتیک شکل داده و روز به روز، اهداف و منافع خود را به قیمت بدتر شدنِ اوضاع مالی و اجتماعی مردم لبنان، تامین می کنند.

از این رو، این باور در لبنان شکل گرفته که طبقه حاکم فعلی در لبنان ناکارآمد است و نباید به آن اعتماد کرد. وقوع حادثه انفجار در بندر بیروت نیز نقطه اوج این ناکارآمدی از چشم افکار عمومی بود. درست به همین دلیل، خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارشی اعلام کرد که انفجار بیروت می تواند فرآیند ایجاد اصلاحات ساختاری در لبنان را تسریع کند. بدین جهت، حفظ سمت و ماندن در قدرت در شرایط کنونی در لبنان توسط برخی سیاسیون و دولتمردان لبنانی، نه تنها دستاوردی نخواهد داشت بلکه موقعیت این افراد را نیز تضعیف و آن ها را متهم به همدستی با یک سیستم ناکارآمد خواهد کرد. از این رو، خارج شدن از دولت و ساختار سیاسی، می تواند پالس مثبتی را از جانب آن ها برای مردم آسیب دیده لبنان ایجاد کند و هرگونه احتمال برکناری آن ها و تخریب وجهه شان نزد افکار عمومی را از بین ببرد.

بازیگران مهم بین المللی و ارتباط آن ها با دومینوی استعفای سیاسیون لبنانی

یکی دیگر از محرک های اصلی استعفای سیاسیون لبنانی، که به نوعی با آنچه پیش از این در مورد تحولات داخلی لبنان گفته شد هم ارتباط دارد، نقش بازیگران مهم بین المللی در عرصه تحولات داخلی لبنان است. در این راستا، به تازگی، در جریان برگزاری یک نشست مجازی در مورد اعطای یاری های بین المللی به لبنان، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه که کشورش، به طور سنتی بازیگر مهمی در عرصه تحولات لبنان بوده اعلام کرد: آینده لبنان در خطر است. تمامی کشور ها باید دست به دست یکدیگر بدهند و به یاری ملت لبنان بشتابند.

وی در جریان سخنان خود تاکید داشته که اصلاحات عمیق ساختاری بایستی در لبنان اتفاق بیفتند تا این کشور از شرایط کنونی خارج شود. وی پیشتر نیز در جریان سفر خود به بیروت و بازدید از محل انفجار بندر بیروت اعلام کرده بود که فرانسه اجازه نخواهد داد که دست های ناپاک، به یاری های بین المللی اعطا شده به ملت لبنان دست درازی کنند. حتی بروندادِ نشست مجازی در مورد اعطای یاری های مالی به لبنان نیز بر این نکته تاکید داشته که اعطای یاری های بین المللی به دولت لبنان، مشروط به انجام اصلاحات عمیق ساختاری در این کشور است.

گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس در مورد مشروط بودن اعطای یاری های مالی کشور های جهان به لبنان، به انجام تغییرات ساختاری در این کشور

نیاز مبرم لبنان به یاری های بین المللی و تاکید فردی نظیر رئیس جمهور فرانسه و همچنین دیگر بازیگران موثر بین المللی به انجام اصلاحات ساختاری در لبنان موجب شده تا برخی سیاستمداران لبنانی به این نتیجه برسند که اساسا آنچه در برهه کنونی و آینده نزدیک در لبنان اتفاق خواهد افتاد، صرفا تغییر دولت نخواهد بود بلکه ساختار، عمیقا دچار تحول خواهد شد. از این رو، کار کردن در ساختار کنونی، نتیجه ای جز ایجاد خسارت سیاسی و احتمال حذف شدن از عرصه معادلات سیاسی لبنان را برای سیاسیون و دولتمردان فعلی این کشور به دنبال نخواهد داشت. آنچه واضح است این نکته می باشد که چه مردم لبنان و چه طرف های بین المللی، مشکل لبنان را نه دولت، بلکه ساختار سیاسی معیوب عنوان می کنند. این مساله حاکی از وقوع تغییرات عمیق در ساختار سیاسی-مالی لبنان است. با این تفاسیر به نظر می رسد، سیاستمداران و دولتمردان مستعفی لبنانی به نوعی در حال تطبیق خود با این واقعیت جدید هستند.

منبع: فرارو

به "دولت لبنان رسما استعفا کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دولت لبنان رسما استعفا کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید