رئیس جهاد دانشگاهی: همیشه می کوشیم منشاء اثر ارزشمندی برای مردم و انقلاب باشیم

به گزارش بهترین عینک آفتابی، دکتر طیبی با بیان این که می توانیم با برنامه ریزی و تصمیمات عاقلانه و صحیح مدیران در دو برنامه پنج ساله به موفقیت های چشمگیری دست یابیم، گفت: ما در جهاد دانشگاهی همیشه می کوشیم منشاء اثر ارزشمندی برای مردم و انقلاب باشیم.

رئیس جهاد دانشگاهی: همیشه می کوشیم منشاء اثر ارزشمندی برای مردم و انقلاب باشیم

به گزارش بهترین عینک آفتابی، دکتر حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی در افتتاحیه کلینیک تخصصی آبزیان سازمان جهاد دانشگاهی تهران، فعالیت در حوزه آبزی پروری را از فعالیت های خوب جهاد دانشگاهی تهران برشمرد و اضافه کرد: این موضوع با امنیت غذایی و سلامت مردم سر و کار دارد.

وی با بیان این که از بدو تأسیس جهاد دانشگاهی تا به امروز کوشیده ایم در زمینه توسعه و پیشرفت دانش بنیان کشور الگوی مناسبی باشیم، گفت: می توان با اقتصاد دانش بنیان و با اتکا بر توان داخلی و فناوری علمی خود و برنامه ریزی های صحیح در جهت برطرف احتیاجهای ملی و بومی کشور خدمات شاخصی ارائه کرد.

رئیس جهاد دانشگاهی با بیان این که توقع ما از هر واحد آن است که بتوانند با برنامه ریزی صحیح و حمایت ما حداکثر در 2 تا 3 زمینه کاری شاخص و مدعی حل مسائل کشور باشند، گفت: اگر جهاد دانشگاهی تهران در حوزه فنی مهندسی گزینه اول نباشد قطعاً گزینه دوم در کشور است.

دکتر طیبی با بیان این که فعالیت در حوزه آبزیان کار ارزشمندی است که جهاد دانشگاهی تهران در آن حوزه فعالیت می نماید، به توسعه فرهنگی اشاره نمود و گفت: قطعاً توسعه کشور احتیاجمند حضور افراد پیشرفته در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و حتی علمی و فناوری است.

برنامه ریزی برای تبدیل کلینیک تخصصی آبزیان به مرکزی مرجع برای آبزیان کشور

در ادامه این مراسم دکتر مسعود کمبرانی رئیس سازمان جهاد دانشگاهی تهران با بیان این که می کوشیم در این واحد فعالیت های چشمگیر مورد احتیاج کشور و خارج از کارهای روتین و مرسوم دیگر سازمان ها را انجام دهیم، اضافه کرد: جهاد دانشگاهی تهران سابقه 20 تا 25 سال فعالیت در حوزه آبزی پروری اعم از فراوری واکسن و ... را دارد و متخصصان توانمند و مجربی در این حوزه و با امکانات و هزینه فراوان توانسته اند استانداردهای پایه را برای کلینیک آبزیان تأمین نمایند.

وی اضافه کرد: سعی شده این کلینیک، مرکزی کامل و جامع برای آبزیان باشد و طی 2 تا 3 سال آینده به برند و مرکزی مرجع برای آبزیان کل کشور تبدیل گردد. خوشبختانه تا به امروز هم فعالیت های خوبی در این حوزه اجرا شده و طرح های فناوری خوبی هم به اجرا در آمده است.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی تهران از دیگر اقدامات این واحد از جهاد در جهت اشتغالزایی جوانان را ایجاد اشتغال شبکه ای برشمرد و اضافه کرد: در این راستا در نظر داریم با فراهم شدن زیرساخت های لازم دامپزشکان سراسر کشور تحت شبکه ای با رعایت استانداردهای لازم با کلینیک تخصصی آبزیان همکاری داشته باشند. تا به امروز با چندین فراورینماینده فرآورده های دریایی صحبت شده تا مرجع تغذیه مطمئنی را برای آن ها تأمین کنیم.

دکتر کمبرانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: جهاد دانشگاهی تهران در بحث اشتغال شبکه و در زمینه مشاوره روانشناسی و سلامت روان خانواده و مردم فعالیت های خوبی را شروع نموده است و مرکز مشاوره جهت سازمان جهاد دانشگاهی تهران بستر مناسبی برای اشتغال فارغ التحصیلان روانشناسی است.

وی با اشاره به وجود حدود 300 هزار فارغ التحصیل روانشناسی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا گفت: از این تعداد تنها 5 تا 6 هزار نفر زیر نظر انجمن روانشناسی ایران هستند اما ما می کوشیم با راه اندازی مرکز مشاوره جهت شمار فراوانی از روانشناسان(قریب 100 هزار روانشناس) را برای ارائه خدمات مشاوره ای به کار بگیریم، بدین ترتیب جهاد تهران توانسته در حوزه اشتغالزایی هم فعال باشد.

طرح کلان پیشنهادی جهت ایجاد مزرعه الگو برای فراوری ماهی سالم و بچه ماهی مقاوم

بعلاوه دکتر احمد عرفان منش مدیر راه اندازی کلینیک تخصصی آبزیان جهاد دانشگاهی تهران با بیان این که امروزه دنیا رویکرد جدیدی به آبزیان دارد، اضافه کرد: براساس اعلام 2017 فائو با افزایش جمعیت دنیا روبرو هستیم و این موضوع منابع طبیعی برای تأمین پروتئین را محدود نموده است، لذا باید از آبزیان در جهت برطرف این کمبود استفاده کرد.

وی با بیان این که فرمول پرورش ماهی در ابتدا ساده و تنها شامل مرزعه آب و گوشت سالم بود، اضافه کرد: اما بتدریج آیتم های دیگری چون واکسن و ضایعات حاصل از پرورش ماهی و آب آلوده مطرح شد که در نهایت به محیط زیست وارد می شوند.

مدیر راه اندازی کلینیک تخصصی آبزیان جهاد دانشگاهی تهران اضافه کرد: بر اساس آمار رسمی کشور از 400 میلیون تخم ماهی قزل آلا که وارد صنعت گوشتی کشور می گردد که حدود 200 میلیون تخم به گوشت(50 درصد) تبدیل و بقیه در قالب ضایعات وارد محیط زیست می شوند.

دکتر عرفان منش دومین موضوع حایز اهمیت در آبزی پروری را بحث مقاومت به آنتی بیوتیک ها دانست و گفت: متأسفانه ایران به واسطه مصرف بی رویه آنتی بیوتیک در این زمینه جزو 5 کشور نخست دنیاست.

وی نوپا بودن آبزی پروری و ضعف کشور در این حوزه را از دیگر مسائل برشمرد و اضافه کرد: از این رو احتیاجمند توجه بیشتر به این حوزه هستیم و توجه به این مساله از اهداف راه اندازی کلینیک آبزیان توسعه و بهبود آبزی پروری است.

مدیر راه اندازی کلینیک تخصصی آبزیان جهاد دانشگاهی تهران ایجاد شبکه ارتباطی ملی، دسترسی مقرون به صرفه جامعه به پروتئین در آینده را از دیگر اهداف تأسیس این کلینیک دانست و گفت: پایداری در کسب و کارهای مرتبط با آبزیان از دیگر اهداف این کلینیک است.

دکتر عرفان منش با اشاره به افزایش سرانه مصرف ماهی در دنیا یادآور شد: از طرح های کلان پیشنهادی، ایجاد مزرعه الگو برای فراوری ماهی سالم، فراوری بچه ماهی مقاوم برای کاهش مقدار ضایعات و کاهش مقدار مصرف آنتی بیوتیک، ارائه خدمات تخصصی و شبکه همکاری با دامپزشکان بخش خصوصی، کاهش مقدار تلفات تابستانی ماهیان و ... است.

کاهش زمان تخم ریزی ماهیان خاویاری از پروژه های در دست اقدام جهاد دانشگاهی

در حاشیه این مراسم دکتر حمید رضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی از کاهش زمان تخم ریزی ماهیان خاویاری به عنوان یکی از پروژه های در دست اقدام جهاد دانشگاهی اطلاع داد و گفت: این پروژه با همکاری جهاد دانشگاهی تهران و رویان در حال اجرا است.

دکتر طیبی در جمع بهترین عینک آفتابی آبزی پروری را از فعالیت های جدی جهاد دانشگاهی دانست و اظهار امیدواری کرد که این نهاد تا 6 ماه آینده به دانش و فناوری پرورش بچه ماهی از چشم زده تا ماهیان 5 تا 10 گرمی در قفس دست یابد.

وی گفت: بدین ترتیب می توان بچه ماهی را به صورت صنعتی فراوری و در اختیار پرورش دهندگان آبزی قرار دهیم.

رئیس جهاد دانشگاهی با بیان این که بحث آبزی پروری با سبد امنیت غذایی مردم مرتبط است، اضافه کرد: دستیابی به فناوری های مورد احتیاج پرورش ماهی در قفس را در دست اقدام داریم و تور و دانش آن را بدست آورده ایم این فعالیت در بوشهر زیر نظر جهاد دانشگاهی تهران در حال اجرا است.

دکتر طیبی کار در حوزه فراوری دارو و واکسن و غذا را از دیگر فعالیت های جهاد دانشگاهی در حوزه آبزی پروری دانست و گفت: بخشی از پروژه ای که در جهاد مازندران داریم در زمینه فراوری جلبک در ارتباط با غذاست.

وی با بیان این که چنانچه فناوری های خوبی در حوزه آبزی پروری پیشنهاد گردد از آن حمایت خواهیم کرد، اضافه کرد: از همکاران می خواهیم در حوزه آبزیان پروژه های فناورانه تعریف و فراوری نمایند.

رئیس جهاد دانشگاهی حوزه آبزی پروری را از اولویت های جهاد دانشگاهی دانست و گفت: در این حوزه پروژه های مختلفی از جمله زنجیره فناوری هایی که به پرورش ماهی سالم چه در دریا و چه در قفس منجر می گردد را داریم.

دکتر طیبی با بیان این که برنامه ریزی ها در جهاد دانشگاهی نه کوتاه مدت بلکه 5 ساله است، اضافه کرد: ما هم اکنون خودمان را برای برنامه هفتم جهاد دانشگاهی آماده می کنیم و در این نهاد در پی تأمین احتیاجهای روز فناورانه دنیا در حوزه پزشکی، کشاورزی، فنی مهندسی، علوم انسانی و اجتماعی هستیم.

وی با بیان این که ایمنی غذایی و بحث فراوری ماهی از بحث های جدی ماست، یادآور شد: هم چنین در حوزه بذرهای هیبریدی، اصلاح نژاد دام های سبک و سنگین بشدت فعالیت ها را توسعه داده ایم به عبارتی جهاد دانشگاهی در پی فناوری هایی با بیشترین وابستگی و ارز

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "رئیس جهاد دانشگاهی: همیشه می کوشیم منشاء اثر ارزشمندی برای مردم و انقلاب باشیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رئیس جهاد دانشگاهی: همیشه می کوشیم منشاء اثر ارزشمندی برای مردم و انقلاب باشیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید