رقابت بر سر بلاگری، وقتی لایف استایل ها متخصص ازدواج می شوند

به گزارش بهترین عینک آفتابی، ایراد اصلی به لایف استایل هایی که به نام بلاگر مشغول عوام فریبی هستند فقدان مهارت سودمند برای اشتراک بین کاربران اینستاگرام است. آن ها بدون داشتن حرفه ای در حوزه خاص به اسم صاحب نظر در تمام زمینه ها وارد این عرصه شدند و هیچ حد و مرزی برای صندلی خود معین نکرده اند.

رقابت بر سر بلاگری، وقتی لایف استایل ها متخصص ازدواج می شوند

گروه فرهنگ و هنر بهترین عینک آفتابی- فاطمه داننده؛ چند ماهی است از تاریخ عقدش می گذرد. صفحه دونفره شان را تازه راه اندازی نموده اند. شب گذشته از وضع خوب یکی از دوستانش به همسرش می گفت: ما که از نزدیک می شناسیمش می دانیم به لحاظ مالی توانایی خرید گوشی چهل میلیونی را ندارد. پارسال بعد از ازدواجش بلاگری را آغاز کرد و در همین مدت کوتاه با تبلیغاتی که می گیرد از این رو به آن رو شده. هر جای دیگری مشغول می شد نمی توانست چنین پول هنگفتی را صاحب گردد.

در نگاه اول تصور می گردد هر کاربری روزانه پست و استوری های زیادی منتشر کند و رقم دنبال نمایندگانش بالا باشد می تواند با هویت یک بلاگر در فضای مجازی مشغول فعالیت گردد. دیجیتال مارکتینگ ها هم فرصت را غنیمت شمرده و به آموزش روش های مختلف بلاگر شدن می پردازند. به قول خودشان با یادگیری ترفند های خلاقانه می گردد رقم مخاطبین را زیر و رو کرد. آن ها رشته های مختلف مانند بیوتی بلاگر، فشن بلاگر، بوک بلاگر، بلاگر سفر و گردشگری، بلاگر محیط زیست، بلاگر آموزش زبان، بلاگر غذا، بلاگر طنز، بلاگر املاک و خودرو نام می برند.

معتقدند هر فردی برای بلاگر شدن احتیاجمند کسب مهارت در یک حوزه خاص است، اشخاصی که خواهان ورود به این فضا هستند باید اطلاعات و تجربیات خود را به صورت رایگان و محصولات مصرفی و خدماتی را با یک ارائه خوب و دسته اول بین مخاطبین شان به اشتراک بگذارند تا احتیاج کاربران در هر حوزه ای که تقاضا دارند برطرف گردد. در واقع بلاگری را شغلی می دانند که پل ارتباطی بین مردم و شرکت های تجاری است و یک بلاگر در ازای عرضه فراوری محتوای مناسب و جذب مخاطب به تبلیغات اجناس در حوزه تخصص خود کارش را ادامه می دهد.

یکی از دیجیتال مارکتینگ ها از عایدی بالای بلاگر های ایرانی می گوید. او بر این باور است امروزه یک بلاگر میانه که حدودا 400 هزار فالور دارد به راحتی می تواند ماهیانه بین صد تا سیصد میلیون تومان به وسیله تبلیغات بدست بیاورد. ایشان در جواب سوال مخاطبینشان که پرسیده اند چطور می گردد در این فضا عایدی خوبی داشت از قدرت تاثیر گذاری می گوید.

او مهم ترین مولفه را تعامل بین دنبال نماینده ها معرفی می نماید و می گوید: یکی از موثر ترین راه ها برای حفظ تعامل با مخاطب ساخت هویت برند است. وقتی من به نام بلاگر مطرح شدم تمام رفتارهایم اینکه چه می پوشم کجا سفر می روم چه غذایی می خورم برای مخاطبم مجذوب نماینده است. برترین راه اشتراک برش هایی از لایف استایل است. زیرا برای هر کسی می تواند منحصر به فرد باشد. دنبال نماینده ها با تماشا زندگی روزمره نسبت به بلاگر ها وفادار می شوند. برای آن ها هویت حقیقی خوشایند تر از هویت حقوقی است که فعالیت آن تنها به یک صفحه کاری ختم می گردد. توجه داشته باشیم کمیت مهم نیست بلکه نرخ عایدی را کیفیت این تعامل تعیین می نماید.

ماجرای اصلی بلاگر پنداری لایف استایل ها از اینجا آغاز می گردد. دیجیتال مارکتینگ ها یک بلاگر را متخصص و صاحب نظر در رشته خود می دانند و تا زمانی که از تخصص کافی برخوردار نباشد آن را به رسمیت نمی شناسند. ایراد اصلی به لایف استایل هایی که به نام بلاگر مشغول عوام فریبی هستند فقدان مهارت سودمند برای اشتراک بین کاربران اینستاگرام است. آن ها بدون داشتن حرفه ای در حوزه خاص به نام صاحب نظر در تمام زمینه ها وارد این عرصه شدند و دیدیم لایف استایل را که بازاریاب های اینترنتی به نام یکی از روش های جذب مخاطب قبول دارند جداگانه به رشته بلاگری در آورده اند.

جالب است این افراد حتی هیچ حد و مرزی برای صندلی خود تعیین ننموده اند. به طوری که می بینیم یک لایف استایل در محتوا های خود به ویژه تبلیغات یک روز از پوشاک صحبت می نماید. روز بعد از کیفیت فلان لوازم برقی تعریف می نماید در کنارش به مخاطبین مشاوره تحصیلی، ازدواج، پزشکی و... می دهد. آن ها به پشتوانه تعداد دنبال نماینده ها تریبونی برای اظهار نظر پیدا نموده اند؛ و در قبال ارائه محتوا هایی که نه علمی است و نه در برابر احتیاج ضروری مخاطب راه چاره مفیدی دارد بازخورد نامناسبی دریافت نمی نمایند بلکه بسیاری از دنبال نماینده ها با آغوش باز از آن ها استقبال می نمایند.

ما مبلغ ازدواج هستیم

همسر یکی از لایف استایل ها در حمایت از محتوا های صفحه شان معتقد است فعالیت های آن ها در فضای اینستاگرام یک جریان سازی هدفمند فرهنگی است؛ و برای مقابله با خرید های پر خرج راه کار های گوناگونی پیش روی جوانان می گذارند. او می گوید: من وقتی می خواستم ازدواج کنم کاری نداشتم و پولی ته جیبم نبود من و همسرم در صفحه ای که داریم علاوه بر رابطه عاشقانه خودمان از آغاز ازدواج آسان و خرید جهاز ایرانی می گوییم. ما در پی نمایندگانمان اطمینان می دهیم با کم توقعی و حتی نخریدن حلقه هم می گردد آغاز خوبی کرد.

در ادامه صحبت های آقا خانم تاکید دارد با به تصویر کشیدن لحظات خاطره انگیز دو نفره حال خوبی را برای آدم ها رقم می زنند و تمام لایف استایل ها محتوای یک شکلی ندارند. او می گوید خودش هم با برخی از افراد مطرح به دلیل نشان دادن تجملات زندگی مخالف است. چند ماه بعد از اظهارات این زوج جوان، صدا و سیما آن ها را به نام الگوی مناسب ازدواج دعوت می نماید و بعد هم مهمان یک رسانه اینترنتی می شوند تا از تجربیات ازدواج آسان بگویند.

اما وقتی صحت ادعاهایشان را با خود محتوای به اشتراک گذاشته شده در اینستاگرام مقایسه می کنیم با پدیده عجیبی روبرو خواهیم شد. کار فرهنگی که قرار بود مزیت اجتماعی داشته باشد تبدیل به رسم ها و مخارج اضافی شده است. این زوج لایف استایل از فرمالیته شمال کشور و مرنام عروسی در عمارت هم کوتاه نیامده اند چه رسد به مقابله با تجمل گرایی که صحبتش را کردند. کم نیستند لایف استایل هایی که دلیل حضورشان در اینستاگرام را با واژه هایی، چون مشاور ازدواج و قاب زندگی دو نفره تعریف نموده اند.

زوج های تازه متاهل شده تنها به جهت انتشار عکس و فیلم های خصوصی خود در مکان ها و حالت های مختلف خود را فراوری نماینده محتوای ارزشمندی می دانند که لایق حمایت های دیگران است. لایف استایل دیگری در جواب منتقدین به فخر فروشی از زحماتی که در راستای فراوری محتوا کشیده است می گوید: من و همسرم تمام عکس هایمان را با برترین کیفیت برای صفحه مان می گیریم. خودم تا جایی که در توانم باشد کوششم را می کنم. از صبح زود آرایشگاه می روم، خیاطی می کنم، برای عکاسی وقت می گذارم، چون نگاه مخاطبینم برایم ارزشمند است. انجام این کار ها تعجبی ندارد. این خانم بر این باور است چالش هایی که همراه همسرش به تصویر کشیده اند باعث می گردد کسلی این روز های کرونایی کمتر گردد و همه بدانند موقعیت های خرسند نماینده زیادی می گردد ساخت.

مریم ابراهیمی روانشناس خانواده و فعال در حوزه رسانه به آسیب هایی عمیق تر از فخر فروشی زوج هایی اشاره می نماید که در برترین حالت یک یا دو سال از آغاز زندگی مشترک شان نگذشته و این روز ها مشغول ارائه فنون همسرداری هستند او می گوید: جریان راه افتاده را نوعی فانتزی سازی رفتاری در همسر می دانم. لایف استایل ها آسیب پنهانی تر از مخارج اضافی و تجملات را وارد می نمایند به این خاطر که فانتزی ها خیلی ریز به افکار افراد تزریق می گردد و آن ها متوجه اثر گذاریش نمی شوند. ممکن است بسیاری از دختر خانم ها از ملاک تجمل هم عبور نموده باشند، اما درگیر فانتزی ها شوند

در رابطه با بازخورد مخاطبین این صفحات و چالش هایی که زن و شوهر های اینستاگرامی به راه می اندازند ادامه می دهد: معمولا این چالش ها به شکلی است که خانم شیطنت می نماید. ما می بینیم آب می ریزد روی سر آقا، سر کارش می گذارد و از این دست رفتار ها، اما در طرف مقابل آقا می خندد، با محبت صبوری می نماید و حتی با همسرش همراهی لازم را دارد. حقیقت این است چنین رفتار هایی اغلب خوشایند نیست و هر انسانی اعم از زن و مرد قبول نمی نماید همسرش از او در همچین حالتی فیلم بگیرد و به نام ثبت لحظات خوش در فضای مجازی منتشر کند.

اما زمانی قضیه خطرناک می گردد که دنبال نمایندگان نوجوان و مجرد با تماشا این حرکت ها ذوق زده می شوند. اگر کامنت این پست ها را بخوانید خواهید دید می گویند ما هم بعد از ازدواج فلان چالش بامزه را اجرا خواهیم کرد. این نظرات از مرحله حرف به عمل برسد شرایط نگران نماینده ای در نسل نو زوج ها داریم. آن ها یک زندگی مصنوعی را الگو سازی نموده اند و باور ندارند لایف استایل ها برای بیشتر دیده شدن صفحه و گرفتن تبلیغات از قبل برنامه چیده اند، برای چالش ها تمرین نموده اند و همه چیز از پیش تعیین شده است. وقتی خودشان وارد زندگی مشترک شوند با تکرار رفتار هایی که از آن حمایت می نمایند دچار اختلاف خواهند شد.

عاشقانه های داستانی

دختری که عاشق پسر مذهبی دانشگاه شد، زوجی که بعد از سال ها جنگیدن بهم رسیدند، این دو نفر به اطرافیانشان نشان دادند سن و سال فقط یک عدد است و عشق حرف اول و آخر را می زند همگی این جملات کلیشه ای و مشابه اش کارکرد ویژه ای در بالا بردن عدد دنبال نمایندگان دارد. با همین چند کلمه اقتصاد توجه پر رونق می گردد. لایف استایل ها برای پیگیری ماجرا به وسیله کاربران سر در صفحه شان را با هایلات استوری و پست هایی به نام داستان اشنایی مزین می نمایند تا به وسیله سر هم کردن تخیلات توجه ها را به سمت خودشان جلب نمایند.

ابراهیمی می گوید: بسیاری از این داستان های آشنایی که پیچیدگی و جزئیات اغراق آمیز دارد ساختگی است. اما اگر فرض را بر صداقت هم بگذاریم محتوای خود لایف استایل ها و فیلم هایی که تبلیغش می نمایند یا کتاب هایی که معرفی می نمایند همگی یک سناریو عاشقانه دارند. آن ها در فکر مخاطب جا می اندازند حتما باید یک نفری جایی شما را ببیند دلبستگی ایجاد گردد و در نهایت ازدواج کنید. هیچ وقت نشان نمی دهند به وسیله معرفی با هم آشنا شده اند.

ابراهیمی تقابل بین ازدواج مدرن و سنتی را درست نمی داند و معتقد است هر کدامشان مسیری برای رسیدن به آشنایی اولیه هستند. او معضل اصلی این روز ها قصه های آشنایی تماما عاطفی معرفی می نماید که در بطن جامعه خیلی وجود ندارد و برای بسیاری از افراد موقعیت عاشقانه پیش نمی آید یا اگر اتفاق بیوفتد ممکن است از لحاظ ملاک ها متناسب یک دیگر نباشند.

اما طرف دیگر ماجرا نشان می دهد خلقیات نو عروس و داماد های روز مره محور فقط بر فکریت خانم ها تاثیر گذار نیست. تعیین است آقایان هم به مقدار خانم ها در این فضا سهم دارند. ابراهیمی در رابطه با هجمه فانتزی ها به سمت آقایان ادامه می دهد: خانم ها در عکس های به اشتراک گذاشته شده همواره برترین ظاهر را دارند ترجیحا آرایش می نمایند و خیلی وقت ها آن را در دشت و دریا و کافه ها می گیرند همین رفتار ها متقابلا فانتزی برای پسر ها به وجود می آورد. در آقایان مجرد یا حتی متاهل ها توقع بی جایی ایجاد می گردد قطعا در نظر نمی گیرند آن خانم برای شغل اینستاگرامی که دست و پا نموده ورزش می نماید کار های پوست و زیبایی انجام می دهد و... خانمی که کار خانه دارد در کنارش باید برای فرزندش هم وقت بگذارد و عایدی آنچنانی ندارد نمی تواند به همان مقدار به خودش برسد.

تا یک یا دو سال پیش تعداد انگشت شماری لایف استایل ایرانی داشتیم و همین تعداد ساکن مرکز بودند. اما امروزه رقم شان قابل مقایسه با سال های گذشته نیست و در روستا ها و نقاط مختلف کشور این جریان ترویج پیدا نموده است. به طوری که اگر کاربری از دنبال نمایندگان این صفحات هم نباشد با دقایقی چرخیدن در اینستاگرام با این افراد رو به رو می گردد. آقا و خانم هایی که به محض محرم شدن آسان ترین راه برای کسب عایدی را در اشتراک گذاشتن زندگی زناشویی خود می بینند، به افکار مخاطب القا می نمایند وجود همسر در قامت شریک زندگی می تواند تبدیل به یک شریک مالی گردد.

روابطی اگر قبل از ازدواج باشد آن ها به تصنعی ترین شکل روایت می نمایند و از بیان اتفاقات قبح شکن ابایی ندارند. پس از تفریح با فوت و فن همسرداری، قانون جذب، چالش های دو نفره و ده ها روش دیگر در پی نمایندگانی که خیال می نمایند از نعمت عشق بهره ای نبرده اند و انسان هایی سرشار از کمبود های عاطفی و مالی هستند بدون توجه به تبعات حرف هایشان مشاوره های غیر تخصصی می دهند. زیست مجازی با الگو سازی های رایج و کوشش برای شبیه شدن به لایف استایل هایی که اصرار دارند بلاگر ازدواج هستند تاثیرات جبران ناپذیری می تواند داشته باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "رقابت بر سر بلاگری، وقتی لایف استایل ها متخصص ازدواج می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رقابت بر سر بلاگری، وقتی لایف استایل ها متخصص ازدواج می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید